leeny Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 hvorfor hater egentlig alle 6x9" ? aldri egentlig skjønt hva som er så utrolig ille med det... Siter '92 Honda Civic LSi x '86 VW Golf 2 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 Jeg kan bare snakke for meg selv, og grunnen er enkel; dem låter ikke bra. Dette i sammenheng med at de fleste monterer disse elementene bak, gjør ikke saken bedre. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 det å si at dem låter dårlig er helt feil. har vært borti fler 6x9" som låter bra. skal du ha lyd i hele bilen eller har lyst på surround feks så er det kjekt med 6x9". men ellers i et stereo oppsett så er det bortkasta. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leeny Skrevet November 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 ja, syns det jeg og, at det var rart å si at de låter dårlig... har hørt flere som er bra. Siter '92 Honda Civic LSi x '86 VW Golf 2 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 Originally posted by ALJ_GSi det å si at dem låter dårlig er helt feil. har vært borti fler 6x9" som låter bra. skal du ha lyd i hele bilen eller har lyst på surround feks så er det kjekt med 6x9". men ellers i et stereo oppsett så er det bortkasta. Hvordan kan du si det er helt feil??????!!!! Det ble spurt HVORFOR mange hatet 6x9. Jeg svarte hvorfor jeg hatet det. Ikke kom her å fortell meg hva jeg skal mene. :D :D ;) I mine ører låter det dårlig, enkelt og greit. Prøv å spill en skikkelig innspilt Blue Note plate f.eks Patricia Barbers 'Verse' på slike høyttalere, da møter du veggen så fort du har trykket på play. Kanskje jeg er endel mer kritisk enn deg til hva jeg lytter til. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 jeg vil nå si at jeg er kritisk til det jeg lytter på jeg også, bruker lang tid på å finne plater med god inspilling og med et bra lyd bilde. og bil er vel ikke akkurat stedet å bygge hight end lyd heller. derfor synes jeg at man kan få mye ut av et par 6x9" viss du brukes riktig. men jeg skal være enig med deg at viss man snakker om veldig god lyd, så er det ikke mange 6x9" er bra. men noen er det. og man kan derfor ikke hate dem fordi di spiller dårlig. hehe dette ble litt rart... Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr2chris Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Nå er det ganske stor forskjell på de forskjellige 6x9'erne også da, hva slags merke etc. Er selv ikke så veldig stor fan av 6x9, men det finnes de som ikke låter så aller værst :) -edit- og ja, typen musikk man spiller har også betydning. Noen liker rock, andre liker opera.. man må kjøpe anlegg etter hva man hører på :) - Christian, Bilradiospesialisten AS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 For å svare litt omvendt, er vel grunnen til at så mange LIKER 6x9 at de gir et stort membranareal (som regel tilsvarende ca. en 8"), de er lette å innstallere for vanlige folk i forhold til frontsett (kutt et høl i hattehylla, skru dem fast. Istedetfor skru av vindussveiv, dørhåndtak, trekk forsiktig i dørtrekket så ikke noe knekker, osv osv.) i tillegg til at mange ikke har "god" plass i bilen andre steder enn i hattehyllen. Dessuten er de jo relativt billige, 6x9" må jo være den modellen produsentene spyr ut mest av i løpet av et år.. Hvorfor hele trenden med 6x9 startet aner jeg ikke, men det er mulig det var av plasshensyn. Selv om 6x9 har membranareal tilsvarende en 8", tar de opp mindre plass rent fysisk og er derfor lettere å plassere. Eneste grunnen jeg kan komme på i farta ihvertfall ;) Leeny: grunnen til at så mange hater dem (i tillegg til hva Mr. SQ sa) er kanskje fordommene som er forbundet med 6x9? Når jeg hører 6x9 tenker jeg billig 12" i boomete kasse i bagasjerommet, Team RF-klister på bakruta, godlukt i speilet, og en sliten gammel blodsenka Sierra eller en Golf en eller annen idiot har brukt over 30.000,- på å style. Godt mulig det bare er jeg som er fordomsfull, men.. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 mr.sq : har du noen gang hørt en 6x9 høytaler som er riktig plasert/bra montert? som regel er de montert i en vw golf hattehylle,som henger som ei hengekøye.... se for deg: en seriøs 6x9 med mulighet for aktiv deling mellom ellementene,skikkelig montert oppe på dashbordet,seriøse amper,og en flink gutt til å trykke eq/tidskomp. har aldri hørt det jeg heller,men tenk deg tanken....:) Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by ePiFaNT Når jeg hører 6x9 tenker jeg billig 12" i boomete kasse i bagasjerommet, Team RF-klister på bakruta, godlukt i speilet, og en sliten gammel blodsenka Sierra eller en Golf en eller annen idiot har brukt over 30.000,- på å style.Godt mulig det bare er jeg som er fordomsfull, men.. :D [/b] Fordomsfull? Nei det er nok desverre realiteten i mange områder av landet desverre. Kappa fjærer og biler som ikke kan kjøre på vei med fartsdumper, røten boomebass som høres på 300m avstand, kun overdøvd av bagasjeromskranglinga. Huff! Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Har selv hørt ett 6x9 sett som spilte rimelig bra. Disse var fra Pioneer, men hvilke er ikke sikkert annet enn at de var av de dyrere modellene. Montert i hattehyllen på en A4 er dette de beste 6x9 jeg noensinne har hørt. Effekten kom fra en Pioneer 5530, og sammen spilte det relativt dypt med kraftig og stram bass, og ok mellomtone. Helt klart en grei og mye billigere løsning enn å kjøpe seg sub og forsterker. Ellers alle andre 6x9 jeg har hørt har spilt fra helt elendig til greit... Mye på grunn av dårlig montering og/eller spiller. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by cossie power mr.sq : har du noen gang hørt en 6x9 høytaler som er riktig plasert/bra montert? som regel er de montert i en vw golf hattehylle,som henger som ei hengekøye.... se for deg: en seriøs 6x9 med mulighet for aktiv deling mellom ellementene,skikkelig montert oppe på dashbordet,seriøse amper,og en flink gutt til å trykke eq/tidskomp. har aldri hørt det jeg heller,men tenk deg tanken....:) Og med alt det styret, hvorfor i alle dager skulle man velge en 6x9 fremfor et komposett? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by cossie power mr.sq : har du noen gang hørt en 6x9 høytaler som er riktig plasert/bra montert? som regel er de montert i en vw golf hattehylle,som henger som ei hengekøye.... se for deg: en seriøs 6x9 med mulighet for aktiv deling mellom ellementene,skikkelig montert oppe på dashbordet,seriøse amper,og en flink gutt til å trykke eq/tidskomp. har aldri hørt det jeg heller,men tenk deg tanken....:) Nope, det har jeg ikke. Problemet er at så vidt jeg vet finnes det ingen 6x9 som er seiøst nok bygget for en slik applikasjon. Det er overhodet ingen umulighet å bygge en god 6x9, problemet er at den vil bli så pass dyr at den priser seg ut av markedet hvor de potensielle 6x9 kjøperne er. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedal to the metal Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by Mr. SQ Nope, det har jeg ikke. Problemet er at så vidt jeg vet finnes det ingen 6x9 som er seiøst nok bygget for en slik applikasjon. Det er overhodet ingen umulighet å bygge en god 6x9, problemet er at den vil bli så pass dyr at den priser seg ut av markedet hvor de potensielle 6x9 kjøperne er. mvh Glenn Hvis en 6x9 blir dyr og god nok med tanke på lyd, så vil nok gærninger som dere være kjapt ute med å få et par i bilen tenker jeg;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by Pedal to the metal Hvis en 6x9 blir dyr og god nok med tanke på lyd, så vil nok gærninger som dere være kjapt ute med å få et par i bilen tenker jeg;) Jeg kunne nok på mange måter vært interessert i å forsøkt en slik ut for å se hva man kunne fått ut av det, men selv liker jeg å ha litt mer fleksibilitet. Selv om man vil kunne på en 6x9 til å låte ok, vil det fortsatt ligge begrensninger i selve designet. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg