Gå til innhold

Hjelp til forskrift angående lysbruk

Ranger emnet

awt

Anbefalte innlegg

Siden trafikkregel-/forskrift-/jeg-vet-alle-regler-i-verden-forumet ble nedstmet, så får det bli her.

Noen som kan finne forskriften som angår lysbruk på lovdata.no?

Jeg vet reglene og alt det der, men det er alikevel greit å ha noe å referere til, og jeg vil tro lovdata er en av de beste på dette området. Vil tro denne forskriften også kan være til hjelp for andre.

Det er IKKE DENNE jeg vil ha, som omgår bare hvilke lys en bil kan/skal ha. Jeg vil vite reglene for bruken av disse.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

Dette står i vegtrafikkloven.

På denne linken så er det greit forklart hva som er lov : http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fluid85

Her har du hele vegtrafikkloven :) Så da er det bare å leite. http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html

Takk, men visste om den, og finner ingenting om lysbruk der, kan være jeg er blind.

Originally posted by Shaky

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

Dette står i vegtrafikkloven.

På denne linken så er det greit forklart hva som er lov : http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

Takk her også, men skulle gjerne hatt dette på en link hos lovdata.no, selv om dinside har rett, så er de ikke alltid til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by awt

Takk, akkurat det jeg ville ha. :)

Men når jeg leser, så ser jeg ingenting om at tåkelys ikke er lov i mørket? (Skal ikke begynne i å rippe opp i om det er lov eller ikke.)

Noen som vet noe mer om akkurat dette?

du har jo lov og bruke parklys og tåkelys sammen...?

så det er nok lov men da med parklys, og siden tåkelys ikke lyser mange metrene ser du nok ikke stort på svarte natta...

*Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. *

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RSS

du har jo lov og bruke parklys og tåkelys sammen...?

så det er nok lov men da med parklys, og siden tåkelys ikke lyser mange metrene ser du nok ikke stort på svarte natta...

*Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. *

Riktig at du kun kan bruke det sammen med parklys.

Men da kan du bruke det så mye du vil. Politiet sa ikke så mye når jeg og kameraten min stod der med Kjøretøysforeskriften.

Som sier at kurve-/tåkelys er godkjent som kjørelys.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at de ser bedre dersom de benytter nærlys og tåke-/kurvelys samtidig? Det er jo ikke tilfelle.. OK, hvis du kjører i svært sakte fart på en liten vei, men hvor ofte gjør man det? Som regel har man minst 50 km/t, og da beveger man seg raskere i sekundet enn hva et tåke-/kurvelys lyser opp. Ergo er disse lysene i slike situasjoner totalt meningløse. Å kjøre med tåke-/kurvelys sammen med parklys i mørket, er totalt dødfødt.

Jo flere lyskilder hos møtende bil, desto større blir det forstyrrende element. Og attpåtil har vi alle disse som har feiljusterte lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke begynne å prate om de jævlene som kjører med nærlys/tåkelys sammen, men mener det er slik at lys skal være "tilstrekkelig", og det er ikke sikkert tåkelys og parklys blir regnet som "tilstrekkelig" om natten. Samme konsept som uaktsom kjøring. Litt difust, så politiet bruker skjønn.

Nå som vi går mørketiden i møte, regner jeg med å møte endel fler med tåkelys og nærlys sammen, og de blir blendet hardt av undertegnede. Så vær var:)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal prøve å kjøre med parklys og tåkelys gjennom en by eller noe en kveld, å se hva de sier hvis jeg referer til dette. Har blitt stoppet tre ganger tidligere av politiet for å kjøre med parklys og tåkelys (om kvelden), men kun advarsler, etter de tre gangene våget jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wirrumsen

Hvorfor tror folk at de ser bedre dersom de benytter nærlys og tåke-/kurvelys samtidig? Det er jo ikke tilfelle.. OK, hvis du kjører i svært sakte fart på en liten vei, men hvor ofte gjør man det? Som regel har man minst 50 km/t, og da beveger man seg raskere i sekundet enn hva et tåke-/kurvelys lyser opp. Ergo er disse lysene i slike situasjoner totalt meningløse. Å kjøre med tåke-/kurvelys sammen med parklys i mørket, er totalt dødfødt.

Jo flere lyskilder hos møtende bil, desto større blir det forstyrrende element. Og attpåtil har vi alle disse som har feiljusterte lys.

Ehhhhhhm.......

Jeg har kjørt biler med tåkelys, de har som regel lyst opp bedre enn nærlys. Og er mer behagelig å se på.

Kan du fortelle meg hvem bil som er raskere enn lysets hastighet?

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daho

Ehhhhhhm.......

Jeg har kjørt biler med tåkelys, de har som regel lyst opp bedre enn nærlys. Og er mer behagelig å se på.

Kan du fortelle meg hvem bil som er raskere enn lysets hastighet?

Typisk svar fra en som ikke har peiling...

Du vet hvor foran bilen tåkelys lyser? Det er vanligvis litt mot sidene, og rett foran bilen. Hva i all verden skal man med ekstra lys der.... Veldig greit å se eeeekstra godt meterne nærmest bilen:)

At tåkelysene lyser bedre enn nærlysene, viser at det må være noe alvorlig galt med nærlysene, ellers har du noen helvetes tåkelys. I begge tilfeller bør bilen undersøkes....

I tillegg til at det er helt unødvendig å kjøre med om du ikke har synsfeil, så blender det ekstra for møtende. Det er en grunn til at det er forbudt. Om du ikke forstår det, har du lite bak rattet å gjøre.

En annen ting er at mange tåkelys faktisk ikke fungerer alt for bra i tåke, og er derfor i endel tilfeller helt bortkastet. Irriterer meg at folk kan være såpass dumme. Men så klarte jo T5PC å lure mange tusen nordmenn også da, så da finnes det visst mer enn nok idioter der ute.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Lurer på om jeg skal prøve å kjøre med parklys og tåkelys gjennom en by eller noe en kveld, å se hva de sier hvis jeg referer til dette. Har blitt stoppet tre ganger tidligere av politiet for å kjøre med parklys og tåkelys (om kvelden), men kun advarsler, etter de tre gangene våget jeg ikke mer.

Har du fått advarsler for å kjøre med tåkelys og parklys? Da har de vel i såfall sett på det som utilstrekkelig lys. Bra du velger å kjøre med parklys/tåkelys hvertfall. Flott noen har litt mellom øra:)

Så lenge du mener at lysene er tilstrekkelige, burde du vel ha ditt på det rene.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en person som ikke klarer å være saklig.

Les det jeg skrev litt bedre.

1. Jeg har ikke bil med tåkelys, men har kjørt biler med tåkelys.

2. Hvis det blender for møtende så er de ikke riktig stilt.

3. Det er ikke forbudt, les kjøretøysforeskriften. Eller ring Statens Vegvesen.

4.Tåkelys lyser som regel litt lavere en nærlys, siden nærlys lyser opp mot høyre. Og i de fleste tilfeller lyser de like langt.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider