Gå til innhold

Hjelp til forskrift angående lysbruk

Ranger emnet

awt

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind.H

Har du fått advarsler for å kjøre med tåkelys og parklys? Da har de vel i såfall sett på det som utilstrekkelig lys. Bra du velger å kjøre med parklys/tåkelys hvertfall. Flott noen har litt mellom øra:)

Så lenge du mener at lysene er tilstrekkelige, burde du vel ha ditt på det rene.

Det var om kvelden, så jeg forstår advarslene godt. Har alltid "visst" det har vært ulovlig å kjøre med etter det ahr blitt mørkt, men aldri sjekket opp reglene før nå. Jeg kjører kun med tåkelys og parklys hvis det er opplyst av gatelys og lignende, feks gjennom en by eller noe. Og det er av de grunner at jeg syns bilen tar seg mye bedre ut.

Originally posted by daho

Nok en person som ikke klarer å være saklig.

Les det jeg skrev litt bedre.

1. Jeg har ikke bil med tåkelys, men har kjørt biler med tåkelys.

2. Hvis det blender for møtende så er de ikke riktig stilt.

3. Det er ikke forbudt, les kjøretøysforeskriften. Eller ring Statens Vegvesen.

4.Tåkelys lyser som regel litt lavere en nærlys, siden nærlys lyser opp mot høyre. Og i de fleste tilfeller lyser de like langt.

Svarer på noen her jeg.

2: Tåkelys/grøftelys blender 16% mer enn vanlige nærlys, og det skal være derfor det "ikke" er lov om kvelden. Dette er dokumenert.

3: Politiet mener det er ganske så forbudt, og jeg vet flere som har fått bot for dette.

4: Jeg har testet ganske mye lys på biler jeg kjører (uten noen spesiell grunn), og tåkelys lyser ganske bra oppi grøfter og slikt, men er døfødt å bruke som lys hvis du vil se lenger enn 3 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må tilfellet være at de har hatt på nærlys samtidig.

Kurve-/tåkelys tillates ikke benyttet sammen med nærlys" og trer i kraft den 1. juli. For å sikre seg at den nye regelen blir fulgt opp i praksis, har Samferdselsdepartementet åpnet for at politiet kan ilegge forenklet forelegg på 800 kroner ved regelbrudd.

Statens vegvesen:

Det vil være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Jeg har aldri sagt at tåkelys/parklys er ulovlig. At du begynner å blande inn lysets hastighet, og at tåkelys lyser like langt som nærlys, viser bare at du trenger litt mer erfaring før du skriver her på forumet. Jeg prater om tåkelys og nærlys, men det skønte du vel ikke. Eller ville ikke skjønne. Alt ettersom.

I mørket, og spesiellt når det er vått på veien, holder det å møte ett sett nærlys, om du ikke skal ha tent ekstra lys i tillegg til dette.

Tåkelys vil aldri kunne erstatte nærlys, men forstår de som synes bilen ser kulere ut med parklys/tåkelys selv om jeg ikke er en av dem.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at du kun kan bruke det sammen med parklys.

Men da kan du bruke det så mye du vil.

Det vil være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid.

Hm...

Da må tilfellet være at de har hatt på nærlys samtidig.

Nei.

Jeg snakket forresten med en politimann ikveld, han hadde ikke forskrifter med seg sa han, men jeg var velkommen til kontoret hans så han kunne vise meg hvor og hva som stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med trafikksjefen i drammen. Viste han kjøretøysforeskriften. Da sa han at det var lov.

sa at hva var lov? seff er det lov å bruke tåke/kurvelys, men ikke sammen med nærlys. kun sammen med parklys. det er også idioti å kun bruke tåke/kurvelys og parklys om kvelden, da de ikke lyser opp like bra foran på høyresiden, der fotgjengere gjerne befinner ser. møter jeg folk med både tåke/kurvelys og nærlys slår jeg på fjernlysene med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider