Gå til innhold

fortvila som faen

Ranger emnet


Tor O'Connor

Anbefalte innlegg

jeg satser på at det er noen her inne som har eller har hatt samme problem som jeg sliter med.

som de sier i "vil du bli millionær": "ikke svar hvis du ikke vet svaret" :D

 

har en mazda 626 2,0i 16v 1988 modell kombi-coupe.

problemet mitt er at handbrekket ikke låser hjulene skikkelig.

er det god vinkel i en bakke så klarer ikke bremsa å låse slik at bilen står ordentlig i ro. er så vidt jeg kan ta biln på brekke når d er glatt ute å da snakker vi krise ass.

 

brekket har en tendens til å fryse når minusgraderne sniker seg innpå, men det er vel vann i vaierstrømpene og skal vel ikke påvirke bremseeffekten??

 

er nye calipere på og nye klosser, men skivene er ikke skiftet, fordi de er gulle gode. er også byttet vaier på venstre side, men ikke på høyre side, da mekanikern sa at d ikke var nødvendig.

er det her feilen ligger eller???

 

har hatt biln inne på mazda-verksted der de tok av caliperne å tok grunninnstillingene på nytt, men det ble ikke noe bedre.

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet med min bil her for en stund siden... Kunne trekke brekket opp maks, og maks stramma og allikevel så var problemet der... Men så skiftet jeg klosser og skiver bak, fortsatt noe problemer, men alt tøste seg da jeg luftet bremsene skikkelig. Alle 4 hjul... Nå fungerer den helt fint...

mulig alt du trenger er å skifte ut bremseveske hvis det er vann i systemet som ikke demper riktig...

brukte selv opp en og en halv flaske på min lufting... hadde ikke gjort det før, så tok litt ekstra i.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for respons. det skal jo nevnes at klossene og caliperne ikke er originale mazda-deler, men det skal jo ikke ha en drit å si, eller?? bremsene er faktisk blitt luftet to ganger og bremsevesken er også skiftet, så det er ikke der problemet er. men har fått en ny teori om at det kanskje kan være wiren fra selve handbrekke som er slakk. for den er neppe blitt skiftet noen gang og på 16 år oppstår det nok noe slakke, men dette er bare på teoristadie ennå. håper noen kan bidra me flere tips :)

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa har så klart strammet brekket, men det eneste som skjedde var at det ble tregere å ta opp brekket, men mer bremse-effekt, NÆI!!

 

xitius: vi gjør en deal, finner du ut hva problemet er så si ifra så gjør jeg det samme :cool:

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær forsiktig ivertfall. på mazda, sa en mekaniker til meg at strammes det for mye så river du med deg hele calipern når du bruker brekket, eller noe i den retningen, han påpekte også at det skal være en viss slakke i wiren så ikke gå beskjærk når du strammer :D

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... i dag fixa eg brekket mitt hvertfall :D såå....

 

jada skal si hvordan eg fixa det :D hehe

du skrur først av dekselet rundt håndbrekket, (4 skruer på LXen min) også tar du det av, også tar du hele konstruksjonen av håndbrekkmekanismen også er det en svart greie som kommer opp med en slags skrue på der, også bare skrur du den ned til løftearmen, også var min helt 100 :cool:

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... d hørtes jo ut som en plan.... faen, hadde det ikkevært så kaldt ute nå så skulle jeg ha prøvd på min også. hvis det er den umbrakotingen du snakker om for å stramme brekke så ligger den på venstre side av brekket hos meg, så jeg behøver ikke å ta av midtkonsoillen, kommer til uten å fjerne den. må bare sjekke at det er her du har fikset på ting. så kanskje det funker hos meg å

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår