Gå til innhold

Basskasse-bygging

Ranger emnet

nomi

Anbefalte innlegg

Hva trengs av materialer og sånt? Skal lage en lukka kasse som skal være på 47liter! Hvilken høyde, lengde og bredde burde jeg bruke?

Her er link til sub'en: http://www.ljudia.fi/pdf/271011.pdf

Dette er bare noe jeg hadde liggende, vet ikke om den er bra eller dårlig heller...

- Audi A3 1.9Tdi SB 2005

+ BMW 3.16iA 1.9 1999 (solgt)

+ Audi A4 2.0 2001 (solgt)

+ Honda Accord 2.0 1995 (solgt)

+ Mazda 626 2.0 1986 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..!

Jeg vil jo tro at dine mål kommer an på utformningen av bagasjerommet i bilen din. Det første jeg ville gjort var å se på bagasjerommet. Ta mål osv for så å bestemme hvilke mål du KAN ha..! Tilpasse er vktig.

Tjohei

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ta mål i bagasjerommet.

MDF er det beste alternativet. Men husk avstivere innvendig ( stivere kasse = penere lyd )

Derretter så regner du ut hva du kan ha plass til.

L*B*H ( 4 kanta kasse) husk at 1m3 = 1 liter.

Ta kontakt med Andreas på soundpressure. han kan sikkert hjelpe deg med design eller noe. ( Ali_G et eller anna på forumet )

http://www.soundpressure.no

Lykke til

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det ikke værre en å sørge for at den ikke blir for høy eller for lang i forhold til bagasjerommet. Men du må Huske på at liter kassen rommer har betydning for lyden i bassern din..! Kikk på specs på bassern å se hva de anbefaler..!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by Canepa

Og forresten liter regner du ut ved (Bredde * lengde / høyde)

Var det ikke hehe =) ?

Da vil volumet bli mindre når kassa blir høyere.. :)

Volum regnes ut ved lengde(ganger)bredde.. da har mann grunnflaten.. så ganger mann grunnflaten med høyden for å finne ut volumet.. Husk at innvendig volum er mindre enn utvendig volum.. da mann har ganske tjukke mdf plater..

altså: L*B*H :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lagd ett forslag til deg...

Kasseforslag

Dette er det som er "anbefalt" til dette elementet... Legg merke til diameter og lenge på bassport!

Hvis du SKAL ha den på 47 liter kan jeg godt lage ett ark for det å...

Ang. spon vs. mdf er vel det mye en smak sak men spon har en bedre egenressonans enn mdf 14Hz vs. 400Hz

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Bør spille bra i den, ellers blir jeg skuffa... Pass på og skjær platene RETT bruk lim og godt med skruer, ha gjerne silikon i alle skjøter... Demp kassa med f.eks. "putefyll" fra sengetøylageret e.l.

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at kassa blir tettest mulig ja, men pass på at silikonet tørker ordenlig før du setter i elementet. Visse elementer kan ta skade av dampen som kommer av silikon. Polyester er også glimrende og tette med...

Pass på å forbor alle skruehull, MDF sprekker veldig lett!

Dempe materialet skal fluffes ut i kassa ca 500g til 30-40ltr kasse(ved lukket kabinett).

Legg en gummilist rundt kanten i elementhullet og tilkoblingspanelet, det har lett for å lekke litt rundt sprekken.

Lag tegning med mål før du handler plater, forhandlere har vanligvis platesag med millimeters presisjon og kan sikkert kappe for deg. Dette gjør jobben mye enklere, og resultatet bedre.

Husk å trekke fra platetykkelsen på tegninger, kan fort ende opp med plater som er 19mm for lange(egen erfaring:)

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by ZombiE

Her lagd ett forslag til deg...

Kasseforslag

Dette er det som er "anbefalt" til dette elementet... Legg merke til diameter og lenge på bassport!

Hvis du SKAL ha den på 47 liter kan jeg godt lage ett ark for det å...

Ang. spon vs. mdf er vel det mye en smak sak men spon har en bedre egenressonans enn mdf 14Hz vs. 400Hz

Trudde han skulle ha lukka kasse jeg??

en enkel lukket kasse på ca. 47L : innvendige mål. 35cm X 45cm X 30cm

Som faktisk vil kunne få plass i en hvilken somhelst bil, eller godt til hjemmekino sub.

Husk 1 stk avstiver i senter av kasse, eller noe i bakkant av senter.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider