Gå til innhold

4 liter for mye olje!

Ranger emnet

stepside

Anbefalte innlegg

En kamrat leverte inn bilen sin (AUDI allroader diesel) på verksted for oljeskift.

De tappet ut 3-4 liter olje fra gearkassen og fylte på 4 liter på motoren! Motoren fikk 4 liter for mye olje!

Når han kjørte ut fra verksted giret bilen i hytt og pine og motoren gikk dårlig. Etter to uker på verksted fant man feilen.

Jeg spør:

Hvor alvorlig er dette (han kjørte ca 3 mil). Hva bør han gjøre?

(jeg kjører volvo 245 på vinteren og chevrolet C1500 på sommeren, og mekker selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekanikeren var sjuk och sjefen skulle gjøra (det lette) jobbet. det er mye dritt å skru vekk på alroaderen før du kommer til tappepluggen å han hadde vist ikke gjort dette før.........

men hva vil skje, det må jo bli et jæv...a trykk inni motoren eller er det en "dumpventil" for høyt oljetrykk noe sted....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker litt på girkassen også jeg da...

Dette er noe verkstedet skal ta på egen kappe.

Med for mye olje kan man fort blåe tetningsringer og pakninger da trykket blir for stort..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljetrykket ble nok ikke noe spes høyt, men det var nok slettes ikke sunt. Mulig det ble gjennomslipp i simringer og muligens inne i sylinderne gjennom oljeringer osv.. Ville hvertfall krevd å fått sjekket katalysatorne..

men hva med girkassa? Den hadde jeg vært veldig skeptisk til.. det er hvertfall ikke billig...

att han tok pluggen på girkassa er ikke uvanlig.. akkurat samme historien har jeg hørt om fra flere plasser.. Men man burde sjekke litt før en gjør noe som helst...

får håpe det ordner seg og at det ikke skaper store problemer for bileieren..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Norsmurf

Inkompetent verksmester?

Man sender ikke dama bort for massasje, og ikke bilen for oljeskift heller.. sånn er det bare.

hehe...enig...sist gang vi satt familie bilen på verkstedet så glemte de igjen en skrue i turbon...:rolleyes:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkeverksted eller bakgårds?

skremmende..

hva skjer med å sjekke peilepinnen?

3 mil uten olje er langt på en automatkasse.... som koster ca 120.000 ny...

finnes vel noen automat guru folk som man kan ta med bilen til, som kan gi en vettug analyse... eller gå inn med kamera og se etter slitasje. Er jo firmaer som er spesialister på slikt

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider