classic Skrevet Desember 23, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2002 alle som har litt peiling, veit at det ikke nytter å måle ic'er i HK, dem må måles i bar og trykktap! to identiske motorer kan ha 300hk på forskjelige turbo trykk, det kommer mye ann på selve turbon, motorstyring, m.m. med andre ord, en IC som holder til 300hk på den ene motorn som f.eks lader 1.2bar, bør ikke nødvendigvis holde til 300hk på den andre fordi den trenger å lade mer for å åpnå samme hk-antall! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Desember 23, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2002 En IC blir målt med virkningsgraden den har. En IC kjøler lufta. Måler men tempen på lufta inn og lufta ut, får man temperaturforskjellen. Temperaturenforskjellen sammen med trykket inn får man hvor mye luftgjennomstrømming (luftmengde) som blir "presset" inn i motoren. Hvor mye hk det er i motoren, kan man så regne ut ved hjelp av luftmengden, brennstoffmengden og brennverdien på brennstoffet. Og når temperaturen på ladelufta stiger, ved f.eks for liten IC i forhold til resten av motoren, får man en mindre tetthet på lufta, og mindre luft inn i motoren, som igjen gir dårligere forbrenning og mindre hk. På den måten kan man si at en IC holder til så og så mange hk. To identiske motorer kan IKKE ha 300 hk på forskjellig ladelufttrykk, fordi da er de ikke identiske, men det kan bare være små forskjeller for at det er store differanser både i hk og ladelufttrykk. Edit:skrivefeil Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Desember 23, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2002 okay, identiske motorer var kanskje å ta i litt. men to 1.8 16v golf 2 motorer da, med forskjellig opsett! at varm luft har en mindre tetthet en kald er jo noe en også bør få med seg om man har planer om å turbokonvertere. gjelder jo både insugs og eksos det! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Desember 23, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2002 Jo, men det er fortastt virkningsgraden på kjølinga av ladelufta som begrenser hk. Og på den måten kan man si at en IC "holder" til et visst anntall hk ;) En motor med et visst anntall hk trenger en viss luftmengde per del brennstoff uansett. Lufttempen har også noe å si på en NA-motor. Mange monterer åpent luftfilter i bilen. Det de ikke tenker på er at filterboksen som sto der fra før var beregnet på bilen og hadde luftinntaket slik konstruert at den tok luft fra et kaldt sted i motorrommet. Mens det åpne luftfilteret tar luft i det området det står, og det er veldig ofte varmt. Dermed har men dårligere effekt med et "effekt-luftfilter" enn med den orginale. Dette gjelder sef ikke alle biler, men mange. Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Desember 24, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2002 ved montering av konfilter eller annet åpent filter, bør de draes en slange til fronten som forserer filteret med kald luft. være seg overladet eller N/A motor. jeg kan muligens gi litt etter ang. IC og måliing i HK. god jul. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Desember 24, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2002 Originally posted by cfn ved montering av konfilter eller annet åpent filter, bør de draes en slange til fronten som forserer filteret med kald luft. være seg overladet eller N/A motor. Og man burde også skjerme filterert fra motoren.. Med en metalplate etc.. Sånn som dette Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.