Gå til innhold

Lade trøbbel.....

Ranger emnet


parelius

Anbefalte innlegg

Har et problem med at bilen ikke lader skikkelig, og når jeg har rundt 1500-2000 rpm så blinker alle lysene på bilen.

Er det et kjent Dynamo problem, eller kan det være noe annet??

 

Den lader 13,4 - 13,7 på tomgang, og når jeg gir på synker den...

 

Håper noen har peil på dette....

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Har et problem med at bilen ikke lader skikkelig, og når jeg har rundt 1500-2000 rpm så blinker alle lysene på bilen.

Er det et kjent Dynamo problem, eller kan det være noe annet??

 

Den lader 13,4 - 13,7 på tomgang, og når jeg gir på synker den...

 

Håper noen har peil på dette....

 

Tok litt tid før jeg skjønte at det var strøm lading det var snakk om blei litt paff da jeg trodde bilen ladet 1.3 bar ved tomgang.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 70' Chevelle

Mest sannsynlig er det ladereleet som må byttes. Det koster ca. 300kr og sitter bakpå dynamoen.

 

Er ikke noen laderele på volvo.. :rolleyes: men en regulator med 2 børster etc.. og den koster under 200,- på CDcardig og Mekonomen.

 

Kan være de ledninge som går rundt motoren... altså fra dynamone og under reim hjulene og videre ditt skal..

Var i alle fall det som var feil på min (X)-volvo når den hadde samme problem.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt penga mine på utslitte børster hvertfall. Er jo np å bytte de. 2 skruer bak på dynamoen. Ellers kan det jo være noen ledninger med litt dårlig kontakt på som volvoman her sier. Men jeg ville sjekka børstene/laderegulatoren først...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Børstene er greie, men har ikke testet regulatoren....

noen tips hvordan det gjøres??

 

Få tak i en ny en og se om det blir bedre, hvis du spør pent så får du sikkert låne med deg en regulator hjem for å teste. Mekonomen pleier å være greie på sånt.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

 

Er ikke noen laderele på volvo.. :rolleyes: men en regulator med 2 børster etc.. og den koster under 200,- på CDcardig og Mekonomen.

 

Kan være de ledninge som går rundt motoren... altså fra dynamone og under reim hjulene og videre ditt skal..

Var i alle fall det som var feil på min (X)-volvo når den hadde samme problem.

 

det er lade-rele på volvo men finns som regel bare på eldre volvo'er...

 

Jeg tror det er regulatoren (kan være dårlig kontakt mellom regulator og dynamo)

jeg hadde samme problem, at dynamoen ikke laddet selv om det var en ny regulator... det var bare dårlig kontakt... (jeg børstet kontaktene på dynamon, samt mellom regulatoren og dynamoen under skruhullet) da ble alt krutte bra:)...

 

ta deg tid til å skru ut regulatoren (tar deg maks 15min) og børst med en stålbørste eller bare spraye på WD 40 el 5-56 osv..:)

 

samtidig som du har den ute ser du om børstene er lange nok, eller om de er helt nedslitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

 

det er lade-rele på volvo men finns som regel bare på eldre volvo'er...

 

Jeg tror det er regulatoren (kan være dårlig kontakt mellom regulator og dynamo)

jeg hadde samme problem, at dynamoen ikke laddet selv om det var en ny regulator... det var bare dårlig kontakt... (jeg børstet kontaktene på dynamon, samt mellom regulatoren og dynamoen under skruhullet) da ble alt krutte bra:)...

 

ta deg tid til å skru ut regulatoren (tar deg maks 15min) og børst med en stålbørste eller bare spraye på WD 40 el 5-56 osv..:)

 

samtidig som du har den ute ser du om børstene er lange nok, eller om de er helt nedslitt...

 

er regulator på alle 240`r.

De gamle hadde en ekstern som satt like ved høyre frontlykt, men etter 1977(?) så blei de integrert i dynamoen, du ser den som en rundt "dings" på baksiden av dynamoen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

er regulator på alle 240`r.

De gamle hadde en ekstern som satt like ved høyre frontlykt, men etter 1977(?) så blei de integrert i dynamoen, du ser den som en rundt "dings" på baksiden av dynamoen.

 

jah... det var nå det jeg mente, men fikk nok ikke forklart det nok:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sjekke om det er dårlig kontakt først ved og rense litt, så får jeg se om det blir no forskjell...

 

Takker for hjelpen alle sammen :)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulator=laderelé=regulator... same shit :rolleyes:

 

Det kan også være en feil på diodebroen i dynamoen. Jeg ville prøvd med en annen dynamo. Liten vits i å kjøpe ny dynamo elelr regulator, når det finnes så mange bra og billige dynamoer. Du får dem nok slengt etter deg hvis du vil ha dem... ;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska det kjøpes noe, vil jeg anbefale å kjøpe en regulator, men når du har ute regulatoren... ta å se om at dynamoen ikke har store slitekanter hvor børstene går på ankeret (i dynamoen)...

 

hvis man bruker en slitt regulator lenge slites ankeret veldig.. da er det på tide men ny/bedre dynamo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dritlett å sjekke regulatoren. To rette skruer som tar deg max 1 minutt. Trekk den ut, og sjekk lengden på de fjærende metallstengene. Er de veldig korte er det STOR sannsynlighet at dette er feilen. (nye er ca. 2 cm lange) Ikke gidd å bytt dynamo med det første.:)

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår