Gå til innhold

Denne mannen burde hatt medalje

Ranger emnet


Loppa

Anbefalte innlegg

Originally posted by le0n

 

Sånne som dere som er farlige i trafikken, ikke de som ikke slipper forbi.. Prøv og slapp av, stopp opp og ta en kaffe og en røyk og la livet gå sin gang..

Skjønner ikke hvorfor ALLE forumer har folk som absolutt ikke tåler kritikk og folk som har andre meninger...

 

Men du har faktisk PLIKT til å slippe forbi andre som vil kjøre fortere, samme faen hvor fort du kjører selv. Det er de med uniform som er politi, ikke oss andre.

Det kan jo hende at det ligger en unge med avkuttet pulsåre i baksetet og skriker, og du er på vei til et sykehus..

 

 

Sakset fra "Forskrift om kjørende og gående":

 

§ 12. Forbikjøring

............................

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så

langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger

seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har

motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette

ned farten eller stanse.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by le0n

Sånne som dere som er farlige i trafikken, ikke de som ikke slipper forbi.. Prøv og slapp av, stopp opp og ta en kaffe og en røyk og la livet gå sin gang..

 

 

????????????????? Hvor mange år bak rattet hadde du sa du ?

 

Jeg har hatt en årlig kjørelengde på ca 70.000 km per år de siste 5 årene. Kun med privatbiler, så jeg tror nok jeg har mer rett enn deg når jeg mener denne damen er en fare i trafikken. Hun har ligget 10 km under grensen på speedometeret, det vil i realiteten si ca 15 pga speedometerets misvisning. 65 km/t i 80-sonen på en av Norges mest traffikerte veistrekninger er en katastrofe!!! Hun skaper milelange køer og koster samfunnet millioner bare i tapt tid for trafikantene. Økt forurensning og slitasje på miljøet.

 

For ikke å snakke om alle de stygge forbikjøringene slike mennesker fremprovoserer. Har hun kjørt slik i mange år kan du banne på at hun har flere liv på samvittigheten som følge av køene hun skaper.

 

Skjønner ikke hvorfor ALLE forumer har folk som absolutt ikke tåler kritikk og folk som har andre meninger...

 

Hallo ! Det er du som ikke tåler det! Du mener noe og jeg påpeker at du har gått glipp av poenget. Sier du noe må du tåle og høre andres mening om det du skriver.

 

Forøvrig har Eirkoo forklart greit ved hjelp av lovverket hvorfor man skal slippe forbi raskere kjøretøyer. Dette prinsippet er grunnleggende for flyt i trafikken og videreføres selvfølgelig også på 2-feltsveier (1 i hver kjøreretning). Folk må gjerne kjøre i 50 på E6 for min del, så lenge de ikke hindrer andre pga det. Skal du kjøre sakte - slipp andre forbi. Har man så god tid er det DU som skal stoppe, svinge av og ta en kaffe.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Men du har faktisk PLIKT til å slippe forbi andre som vil kjøre fortere, samme faen hvor fort du kjører selv. Det er de med uniform som er politi, ikke oss andre.

Det kan jo hende at det ligger en unge med avkuttet pulsåre i baksetet og skriker, og du er på vei til et sykehus..

 

 

Sakset fra "Forskrift om kjørende og gående":

 

§ 12. Forbikjøring

............................

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så

langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger

seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har

motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette

ned farten eller stanse.

 

WORD!

 

Det er enklere for en personbil å stoppe eller slippe forbi trafikk enn det er for et vogntog på 50 tonn. Tror ikke enkelte her vet hvor slitsomt det faktisk kan være å kjøre lastebil, det er liksom greit for dere, for dere kan ha 90 på toppen i raketten deres. Som du sier HF-r, bremser ned 25 km/t før en bakke, for så å gi på, hva er poenget? Prøv 50 tonn, bakken fra Olavsgård på E6 mot oslo, så prøver du først i 65 km/t deretter i 90 km/t.. Meeen dere vet jo best dere selvfølgelig..

 

*riste oppgitt på huet* :mad:

1997 Volvo S70 2.0LT

x - 1997 Volvo S70 2.0S

---

1997 Daf XF480 (nå med 550 hk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Insolved

 

WORD!

 

Det er enklere for en personbil å stoppe eller slippe forbi trafikk enn det er for et vogntog på 50 tonn. Tror ikke enkelte her vet hvor slitsomt det faktisk kan være å kjøre lastebil, det er liksom greit for dere, for dere kan ha 90 på toppen i raketten deres. Som du sier HF-r, bremser ned 25 km/t før en bakke, for så å gi på, hva er poenget? Prøv 50 tonn, bakken fra Olavsgård på E6 mot oslo, så prøver du først i 65 km/t deretter i 90 km/t.. Meeen dere vet jo best dere selvfølgelig..

 

*riste oppgitt på huet* :mad:

 

det var et noe søkt exempel som sagt.. og jeg har aldri sagt jeg vet best. sier bare at vogntog som ligger så nært meg at jeg ikke ser frontruta på lastebilen i speilet inni bilen min, er en fare for og mine passasjerer. I de aller fleste tilfeller så vil sånt aldri skje når jeg ligger langs landeveien, da jeg aldri er en sinke i trafikken akurat. men jeg HAR opplevd tildels ekle situasjoner med lastebiler som føler at det er et poeng å ligge 1 billengde fra min bakre støtfanger selv om jeg ligger noe over fartsgrensa på den aktuelle strekninga. OM jeg da bruker det eneste virkemiddelet jeg har til min rådighet(bortsett fra å accelerere ytterligere, og kjøre så fort at det er en reel fare for bøter osv) for å få det vogntoget til å holde en forsvarlig avstand, så gjør jeg det. hvis jeg ikke sinker trafikken, ikke hindrer de som faktisk vil kjøreforbi meg osv , så er det ingen grunn til å kjøre langs norske veier i egen bil å faktisk føle seg truet av de 50 tonnene du nevnte som ligger 1 billengde bak meg. Skjer noe i en sånn situasjon så er det ingen marginer.. jeg BLIR knust av det vogntoget. Med da å være litt slem(selvforsvar) og sørge for at lastebilen blir liggende litt mer på en forsvarlig avstand så leker vel jeg da politi, greit nok. Det er opp til politi og være politi, men jeg kan/vil ikke vente på at noe skal skje, hvis jeg har mulighet å hindre det ;).

personlig så driter jeg møkklangt i om han bruker halve norge på å få opp igjen farta sålenge han ikke ligger å dytter på ræva på min bil...

men klart. det er trafikkfarlig som bare det med folk som ligger å lunker under grensa da.

 

du får tute å vinke hvis du ligger bak en liten grå golf langs veien... og hvis du ligger for nærme så kan du jo teste accen på lastebilen fra lav fart opp en bakke..

 

SEELVFORSVAR!!

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

 

det var et noe søkt exempel som sagt.. og jeg har aldri sagt jeg vet best. sier bare at vogntog som ligger så nært meg at jeg ikke ser frontruta på lastebilen i speilet inni bilen min, er en fare for og mine passasjerer. I de aller fleste tilfeller så vil sånt aldri skje når jeg ligger langs landeveien, da jeg aldri er en sinke i trafikken akurat. men jeg HAR opplevd tildels ekle situasjoner med lastebiler som føler at det er et poeng å ligge 1 billengde fra min bakre støtfanger selv om jeg ligger noe over fartsgrensa på den aktuelle strekninga. OM jeg da bruker det eneste virkemiddelet jeg har til min rådighet(bortsett fra å accelerere ytterligere, og kjøre så fort at det er en reel fare for bøter osv) for å få det vogntoget til å holde en forsvarlig avstand, så gjør jeg det. hvis jeg ikke sinker trafikken, ikke hindrer de som faktisk vil kjøreforbi meg osv , så er det ingen grunn til å kjøre langs norske veier i egen bil å faktisk føle seg truet av de 50 tonnene du nevnte som ligger 1 billengde bak meg. Skjer noe i en sånn situasjon så er det ingen marginer.. jeg BLIR knust av det vogntoget. Med da å være litt slem(selvforsvar) og sørge for at lastebilen blir liggende litt mer på en forsvarlig avstand så leker vel jeg da politi, greit nok. Det er opp til politi og være politi, men jeg kan/vil ikke vente på at noe skal skje, hvis jeg har mulighet å hindre det ;).

personlig så driter jeg møkklangt i om han bruker halve norge på å få opp igjen farta sålenge han ikke ligger å dytter på ræva på min bil...

men klart. det er trafikkfarlig som bare det med folk som ligger å lunker under grensa da.

 

du får tute å vinke hvis du ligger bak en liten grå golf langs veien... og hvis du ligger for nærme så kan du jo teste accen på lastebilen fra lav fart opp en bakke..

 

SEELVFORSVAR!!

Hva er det som er så vanskelig å forstå med dette:

 

SLIPP LASTEBILEN FORBI DA VEL!!!!!!!!!

 

doh doh doh doh doh doh doh doh doh

 

Greitnok at du synes det er irriterende når den ligger nærme, men det kan umulig være mer irriterende enn folk som ikke slipper forbi. Om han kjører over fartsgrensa er det en sak mellom ham og politiet, sitasjonen blir ikke bedre av å irritere han ytterligere. Da får du heller ta nr på skiltet hans og ringe politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrev som sagt at jeg slipper frem de som vil kjøre forbi.. klarer han ikke det og jeg alt ligger over grensa så kunne jeg ikke gitt mer faen ;)

greit nok hvis jeg hadde lunka avgårde , men når jeg kjører fortere enn man har lov til alt, så stopper ikke jeg for å slippe fram en IDIOT som ligger bak å trøkker...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

skrev som sagt at jeg slipper frem de som vil kjøre forbi.. klarer han ikke det og jeg alt ligger over grensa så kunne jeg ikke gitt mer faen ;)

greit nok hvis jeg hadde lunka avgårde , men når jeg kjører fortere enn man har lov til alt, så stopper ikke jeg for å slippe fram en IDIOT som ligger bak å trøkker...

Dummeste jeg har hørt. Hjelper ikke hvor idiot han enn måtte være, trenger ikke klage over 50 tonn som ligger 1 billengde bak deg hvis du ikke gidder å slippe forbi. Forsvarer ikke den type kjøring med lastebil, eller jernstangmetoden for den del, men begynner man bevisst å provosere er man ikke et dugg bedre selv. Den type oppførsel skaper svært farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrensen på førerkort klasse C/CE er jo 18 år, men man kan ikke kjøre etter kjøre/hviletidsbestemmelsene før man er 21 hvis man ikke har fagbrev.

 

Som det står i forskriften:

18 år

- for klasse C1 lett lastebil og klasse C1E, klasse C lastebil og klasse CE. (Se dog forskrift 28. september 1993 nr. 910 om kjøre- og hviletid m.v. ved innenlandsk transport og transport innen EØS-området. For godstransport som omfattes av forskriften (jf. Rfo. (EØF) nr. 3820/85), må fører av kjøretøy eller vogntog med tillatt totalvekt over 7500 kg, være fylt 21 år eller inneha eksamensbevis for fullført yrkesopplæring for fører av kjøretøy i godstransport på veg, se art. 5).

 

 

 

Forresten, kaffe og røyk er for slitne, gamle gubber med trailersprekk og ølvom.. :D :D

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen kan kjøre fortere enn meg altså.. Ingen slipper forbi meg altså.. Jeg bremser ned f ø r motbakker og så gir jeg på altså.. Jeg vet nemlig best og alle andre får rette seg etter det jeg mener er til deres beste."

 

Om jeg ligger og trøkker oppi ræva di , hvorfor tror du jeg gjør det? Tror du jeg nyter utsikten? Kanskje jeg vil forbi?

 

Kjørekultur kan være så mye rart, men å nekte å inrette seg etter sine medtrafikanter skaper irritasjon, og irritasjon skaper irrasjonelle handlinger.. som f.eks å knuse fronten på en bil m jernstang.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det en jævlig enkel løsning .. KJØR forbi da for faen. jeg kommer ikke til å kødde, legge hindringer i veien for deg osv hvis du vil kjøre forbi.. jeg kan tillogmed gjøre plass til deg. la deg få en luke. svinge inn mot kanten og alt det der.

ikke no problem. Men jeg kjører ikke inn på en bensinstasjon eller stoppeplass for at du skal få komme forbi..

men jeg sier igjen.. den eneste gangen dette har har skjedd så følte jeg meg direkte truet , og det var ikke noen "option" å stoppe langs veien der for å slippe han forbi.. iogmed at jeg alt kjørte over grensa og det var mye biler foran meg også , så er det lite trolig at han faktisk hadde tenkt å kjøre forbi(det var ikke plass til den lastebilen i luka foran meg frem til neste bil.) og da annser jeg den type kjøring for mye mer uforsvarlig og potensiellt trafikkfarlig enn at jeg "presser" den lastebilen til å gi meg en sikkerhetsmargin i tilfelle noe skulle skje..

 

til vanlig så ligger jeg som sagt ikke å sinker..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Aldersgrensen på førerkort klasse C/CE er jo 18 år, men man kan ikke kjøre etter kjøre/hviletidsbestemmelsene før man er 21 hvis man ikke har fagbrev.

 

Som det står i forskriften:

18 år

- for klasse C1 lett lastebil og klasse C1E, klasse C lastebil og klasse CE. (Se dog forskrift 28. september 1993 nr. 910 om kjøre- og hviletid m.v. ved innenlandsk transport og transport innen EØS-området. For godstransport som omfattes av forskriften (jf. Rfo. (EØF) nr. 3820/85), må fører av kjøretøy eller vogntog med tillatt totalvekt over 7500 kg, være fylt 21 år eller inneha eksamensbevis for fullført yrkesopplæring for fører av kjøretøy i godstransport på veg, se art. 5).

 

 

 

Forresten, kaffe og røyk er for slitne, gamle gubber med trailersprekk og ølvom.. :D :D

 

-

må fører av kjøretøy eller vogntog med tillatt totalvekt over 7500 kg, være fylt 21 år eller inneha eksamensbevis for fullført yrkesopplæring for fører av kjøretøy i godstransport på veg,

-

 

Og det får jeg ved Hønefoss VGS i slutten av oktober 2003, og kan da ta lappen på hele C. Går da ut som lærling i 2 år, for så å få fagbrev. =)

 

Og sånn til resten av tråden:

 

Skulle tro noen her faktisk VIL bli overkjørt av 50 tonn fordi de ikke vet bedre..

1997 Volvo S70 2.0LT

x - 1997 Volvo S70 2.0S

---

1997 Daf XF480 (nå med 550 hk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår