Gå til innhold

Dekk og slikt.

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Når en bil leveres med en bestemt dekkdimensjon som standard utstyr, er det fordi bilfabrikkens ingeniører har funnet ut at den dimensjonen passer bilen best - både sikkerhetsmessig og komfortmessig. Brede dekk har også en tendens til å støye mer og gir dårligere fjæringskomfort enn originaldimensjon til bilen din.

Avsnitt fra VG bil om motor.

Når en leser dette, og så tenker jeg på min bil. Som org. er levert med 195 X 65 - 15"

Men samme bil model men med større motor er org. levert med 225 X 55 - 16"

Og grunnen til det må jo være for takle den større motor. Altså kunne hantere kraftigere aks. og oppbremsing i større hastigeter.

Samt sidveiskrefter som følge av muliheten til større fart.

Vil ikke det bety at de bredeste dekk også vil i bedre grep på min bil, til tross for mindre motor. Og gevinsten vil være ved oppbremsing og sidestabilitet?

Og om vinteren, hvorfor kan da en bil med større motor ellers lik være best med bredere hjul, siden det er levert org.?

(slik VG hevder det)

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

VG hevder så mye rart, at det som kommer fra den kanten ville jeg ikke brydd meg om uansett.

Jeg har hørt tillsvarende på stander flere steder og mange folk med dekk kompetanse.

Men VG kan alle enkelt lese dette.

Men er det faktisk rett i det heletatt at org. dimensjon altid er best?

Faktisk kan det vel så godt være best å gå ned i dimensjon som opp, ut fra org. dimensjon.

Avhengi av behov og nødvendighet.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekka hører også litt sammen med fjærer og dempere. Om man går frå f.eks 14" til 17", så bør man bytte fjærer/dempere siden org oppsett ikke alltid klarer den extra jobben det medfører med større felger, og mindre gummi, da dene kombinasjonen fjærer mindre enn org dekka gjør.

Om vinteren bør man gå ned en dim viss det går. Det for å oppnå bedre fremkommelihet.

Slik jeg har fått vite det

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Dekka hører også litt sammen med fjærer og dempere. Om man går frå f.eks 14" til 17", så bør man bytte fjærer/dempere siden org oppsett ikke alltid klarer den extra jobben det medfører med større felger, og mindre gummi, da dene kombinasjonen fjærer mindre enn org dekka gjør.

Om vinteren bør man gå ned en dim viss det går. Det for å oppnå bedre fremkommelihet.

Slik jeg har fått vite det

Størst mulig rullediam gir best framkommlighet, jeg ville ikke godt ned på dim. men smalere ok. (kanskje det du mente)

Rent teknisk så har det liten betydning av felg størrelsen så lenge rullediam er lik. Men høy profil fjærer mer en lav profil.

Og når det gjelder fjærer og dempere, så spiller det egentlig liten rolle, siden dem bare går rett opp og ned. For å ta i mot dumper og skal lage en viss komfort, når dekka tar i mot mindre en org. så vil fjærene og dempere virke hardere.

Det å bytte dem ut vil jo bare endre hvordan bilen vil oppføre seg, ikke hvor mye mer fjærer og dempere tåler.

Men om en ønsker god komfort og lavprofil samtidig, da må en bytte til lengre og mykere fjærer.

(personlig ville jeg da heller beholdt orginal profil)

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvenS

Orginal hjulene på de fleste biler er vel mer et kompromiss, ikke alle vil ha lav knallhard gummi som sporer og bråker;)

Ja.

Men det jeg skulle fram til var: På min bil er org. 195 x 65 - 15"

samme bil med større motor har 225 x 55 - 16".

og fjærer og dempere er de samme, i følge dele lister.

da burde 225 x 55 - 16" være like bra som 195 x 65 - 15"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Ja.

Men det jeg skulle fram til var: På min bil er org. 195 x 65 - 15"

samme bil med større motor har 225 x 55 - 16".

og fjærer og dempere er de samme, i følge dele lister.

da burde 225 x 55 - 16" være like bra som 195 x 65 - 15"

Spørs hva du legger i bra. Det vil ikke gjøre noen skade på bilen.

Bilen vil sansynligvis spore mer, ha mer hjulstøy og dumper vil kjennes bedre. Men på den andre siden vil den bli mer sportslig å kjøre og se penere ut.:)

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvenS

Spørs hva du legger i bra. Det vil ikke gjøre noen skade på bilen.

Bilen vil sansynligvis spore mer, ha mer hjulstøy og dumper vil kjennes bedre. Men på den andre siden vil den bli mer sportslig å kjøre og se penere ut.:)

Ok. enig i det, men....

Hvorfor sporer ikke da den andre bilen, den støyer heller ikke mer en min. Er det kun litt større motor som gjør det? eller er det så lite forskjell at bilens hjuloppheng og isolasjonen takler den noe større hjul dim.

Bilene føles likt å kjøre, men den andre sitter bedre i svingene.

Det er hva som irriterer meg, siden det er tydelig det eneste vi merker ved å bytte låne biler. (og sef. at han har større motor)

Og dette mener jeg beviser at det er ikke bestandig org. dim. er best, andre dim. kan være like bra, og om mulig bedre. (men dyrere)

Men å innvestere 16" felger og nye 225 X 55 dekk er jo ganske dyrt.

Tenker kanskje å gå halv veis, : 205 X 60 - 15"

Men vil se ut lik som org.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er vel alltid et kompromiss av egenskaper. Og pris er svært viktig for å få solgt en ny bil. Derfor tror jeg at en "a4-bil" har dekk som er av mest mulig kurant (og rimelig) dimensjon. At sidegrepet på tørr vei er litt dårligere er kanskje ikke så viktig for denne kjøpergruppen. Med større/kraftigere motor ser en nok at dette er kjøpere som er villig til å kjøpe dyrere dekk/felger for å matche motorens image.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Ok. enig i det, men....

Hvorfor sporer ikke da den andre bilen, den støyer heller ikke mer en min. Er det kun litt større motor som gjør det? eller er det så lite forskjell at bilens hjuloppheng og isolasjonen takler den noe større hjul dim.

Bilene føles likt å kjøre, men den andre sitter bedre i svingene.

Det er hva som irriterer meg, siden det er tydelig det eneste vi merker ved å bytte låne biler. (og sef. at han har større motor)

Og dette mener jeg beviser at det er ikke bestandig org. dim. er best, andre dim. kan være like bra, og om mulig bedre. (men dyrere)

Men å innvestere 16" felger og nye 225 X 55 dekk er jo ganske dyrt.

Tenker kanskje å gå halv veis, : 205 X 60 - 15"

Men vil se ut lik som org.

T....

Faen mann.. ikke vær så gubbete, kjøp deg 17" hjul med 225\45R17 Så bilen blir mye artigere å kjøre, og ser mye fetere ut;)

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prøvd meg med 205/65-15 selv om det er 5,1% økning av rulleomkrets og dermed "ulovlig"

Har hatt 205/60-15 og synes det ble litt for liten omkrets..Tross alt nesten 3% mindre rulleomkrets i forhold til originalt! Hva med 215/60-15?

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

Tror jeg ville prøvd meg med 205/65-15 selv om det er 5,1% økning av rulleomkrets og dermed "ulovlig"

Har hatt 205/60-15 og synes det ble litt for liten omkrets..Tross alt nesten 3% mindre rulleomkrets i forhold til originalt! Hva med 215/60-15?

Jeg så akkurat det samma selv der.

Men dette er en MB 300 24V sedan, tatt inn fra Tyskland.

Og i vognkortet står det 225 X 55 - 16.

Samme står det som 1 av 3 alternativer i hans Tyske bruksanvisning.

Ja. 215 X 60 - 15" vil kanskje mattematisk stemmer mer med rullediam, som 195 X 65 - 15".

Men i boka står det faktisk 205 X 60 - 15".

Og vil 215 passe org. alu. felgen??

T....

Trur foresten daggy har ganske rett i hva han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider