Gå til innhold

IC rør friksjon

Ranger emnet


realace

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før jeg går igang å bygger om rørene til intercooleren.. Husker bestemt en diskusjon engang på ett eller annet forum ang. friksjon i rør enten den er fylt med vann eller luft.

 

Synes bestemt å huske at en forsker kunne dokumentere at en rør med ru overflate klarte å presse igjennom mere luft/vann enn i en glatt rør. Dette p.g.a. gass/veske lagde en slags lime effekt mot en flate som er polert mot en ru som lager turbulens slik at lime effekten opphørte og sendte gass veske igjennom raskere..

 

Noen som har vært borti samme diskusjonen?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er Fluidmekanikk.

 

Men sånn for enkelthelts skyld.

Fisken har jo ru skjellete hud for å gli lettere gjennom vannet.

 

Så du er inne på noe ja.

Det er jo også slik at man ikke skal polere portene 100% når man porter en topp, men la overflata være litt ru, spesielt på innsugporten da dette gir bedre flow.

 

Eksosporten er det noen som polerer helt for å unngå at sotet skal ha noen plass å feste seg, så det litt som man ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B1ack_Mi16

Det der er Fluidmekanikk.

 

Men sånn for enkelthelts skyld.

Fisken har jo ru skjellete hud for å gli lettere gjennom vannet.

 

Så du er inne på noe ja.

Det er jo også slik at man ikke skal polere portene 100% når man porter en topp, men la overflata være litt ru, spesielt på innsugporten da dette gir bedre flow.

 

Eksosporten er det noen som polerer helt for å unngå at sotet skal ha noen plass å feste seg, så det litt som man ser det.

 

det å ha ru overflate i innsugsporten er ganske lurt for at det "kværner drivstoffskyen" mere og du får mer spredning! det me å ha ru overflate i eksosporter er jo litt "bob bob" pga go flow me ru overflate men kokser lettere ijen pga godt feste! og polert overflate kokser ikke så lett ijen pga dårli feste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

eller du kan bruke golfball-prinsippet...luft som flyter på luft....

Originally posted by Håkon A

golfballen har jo lite friksjon i lufta pga små ''bulker'' rundt i ballen som lager luftlommer...

Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på.

 

Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør.

 

Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning.

 

Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mi_R16

Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på.

 

Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør.

 

Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning.

 

Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com

 

Hei!

 

Kan du forklare det noe nærmere? hvis ikke kommer det lite utav påstanden din. Men hvis du snakker om at du har regnet på dette på hobbyrommet så holder det ikke for meg. Vil gjerne ha kildeinfo på hva du har funnet ut.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mi_R16

Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på.

 

Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør.

 

Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning.

 

Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com

 

ja vi vil c litt dokumentasjon!!! jeg har god tro på haakon_a sin teori jeg!!! så plis forr all del hvis meg det motsatte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Hei!

 

Kan du forklare det noe nærmere? hvis ikke kommer det lite utav påstanden din. Men hvis du snakker om at du har regnet på dette på hobbyrommet så holder det ikke for meg. Vil gjerne ha kildeinfo på hva du har funnet ut.

 

Mvh

 

Dette er ikke noe jeg har regnet på på hobbyrommet. Dette er heller ikke noe påstand men fakta. Hvis du interesserer deg for dette bør du enten ta en tur innom forelesninger ved høgskoler/universiteter om temaet eller prøve på egenhånd vha internett eller bøker. Boken jeg har om temaet heter "Unit operations of chemical engineering" og er skrevet av Maccabe, Smith og Harriott. Der står det meste forklart, men du må ha god peiling på fysikk og matte før du skjønner noe av det som står der. Dette er ikke noe man lærer på en dag.

Det er sikkert utallige andre ting som er mye viktigere ved konstruksjon av IC rørene enn å drive å rote med dette her uansett

 

Originally posted by Haien

 

ja vi vil c litt dokumentasjon!!! jeg har god tro på haakon_a sin teori jeg!!! så plis forr all del hvis meg det motsatte!!!

Ta å sjekk de utallige artikkene som er rundt på internett om golfballer. Hvis du ikke klarer å se at en golfball ikke har noe med dette her å gjøre kan ikke noen hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mi_R16

Hvis du interesserer deg for dette bør du enten ta en tur innom forelesninger ved høgskoler/universiteter om temaet eller prøve på egenhånd vha internett eller bøker

 

Det er mest av litt intresse at jeg spør. Jeg har sett slike diskusjoner før og alle har endt opp med at rør er bedre ru. Jeg har ikke tid til å forske noe på dette så jeg lurte på om noen kunne gi meg en link der dette er omtalt.. Hadde jeg funnet noe selv hadde jeg sef ikke spurt :D

 

Poenget mitt er at jeg ikke skal bruke tid på å polere innvendig rør hvis det blir dårligere av slikt. Ergo jeg sparer tid uten at det går utover effekten av rørene..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår