realace Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Hei! Før jeg går igang å bygger om rørene til intercooleren.. Husker bestemt en diskusjon engang på ett eller annet forum ang. friksjon i rør enten den er fylt med vann eller luft. Synes bestemt å huske at en forsker kunne dokumentere at en rør med ru overflate klarte å presse igjennom mere luft/vann enn i en glatt rør. Dette p.g.a. gass/veske lagde en slags lime effekt mot en flate som er polert mot en ru som lager turbulens slik at lime effekten opphørte og sendte gass veske igjennom raskere.. Noen som har vært borti samme diskusjonen? Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Det der er Fluidmekanikk. Men sånn for enkelthelts skyld. Fisken har jo ru skjellete hud for å gli lettere gjennom vannet. Så du er inne på noe ja. Det er jo også slik at man ikke skal polere portene 100% når man porter en topp, men la overflata være litt ru, spesielt på innsugporten da dette gir bedre flow. Eksosporten er det noen som polerer helt for å unngå at sotet skal ha noen plass å feste seg, så det litt som man ser det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Originally posted by B1ack_Mi16 Det der er Fluidmekanikk. Men sånn for enkelthelts skyld. Fisken har jo ru skjellete hud for å gli lettere gjennom vannet. Så du er inne på noe ja. Det er jo også slik at man ikke skal polere portene 100% når man porter en topp, men la overflata være litt ru, spesielt på innsugporten da dette gir bedre flow. Eksosporten er det noen som polerer helt for å unngå at sotet skal ha noen plass å feste seg, så det litt som man ser det. det å ha ru overflate i innsugsporten er ganske lurt for at det "kværner drivstoffskyen" mere og du får mer spredning! det me å ha ru overflate i eksosporter er jo litt "bob bob" pga go flow me ru overflate men kokser lettere ijen pga godt feste! og polert overflate kokser ikke så lett ijen pga dårli feste! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 eller du kan bruke golfball-prinsippet...luft som flyter på luft.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 nå ble jeg nysjerri!!! gidder du forklare nermere? er det snakk om små "hull/bulker"?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Originally posted by Haien nå ble jeg nysjerri!!! gidder du forklare nermere? er det snakk om små "hull/bulker"?? Fram med kjørneren og sett i gang!!! :rolleyes: Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet November 7, 2004 Rapporter Share Skrevet November 7, 2004 golfballen har jo lite friksjon i lufta pga små ''bulker'' rundt i ballen som lager luftlommer... sykkel-proffa har på noen tempo-etapper i eks tour de france hjelmer som er utformet på samme måten som golfballer.... sikkert et helvete å lage i et ic-rør da...hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 7, 2004 Rapporter Share Skrevet November 7, 2004 det høres ikke enkelt ut nei :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mi_R16 Skrevet November 8, 2004 Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by Håkon A eller du kan bruke golfball-prinsippet...luft som flyter på luft.... Originally posted by Håkon A golfballen har jo lite friksjon i lufta pga små ''bulker'' rundt i ballen som lager luftlommer... Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør. Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning. Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by mi_R16 Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør. Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning. Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com Hei! Kan du forklare det noe nærmere? hvis ikke kommer det lite utav påstanden din. Men hvis du snakker om at du har regnet på dette på hobbyrommet så holder det ikke for meg. Vil gjerne ha kildeinfo på hva du har funnet ut. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 8, 2004 Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by mi_R16 Tror du må gjøre leksene dine litt bedre før du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Å uansett hvor feil det du sier er så kan man ikke sammenligne en golfballs aerodynamiske egenskaper med luftstrømninger i et rør. Har regnet ganske mye på strømniger i rør og har aldri kommet frem til at mere ruhet i rørene gir mere gjennomstrømning. Hvis noen lurer på hvorfor en ru golfball flyr lengre enn en slett en så sjekk www.google.com ja vi vil c litt dokumentasjon!!! jeg har god tro på haakon_a sin teori jeg!!! så plis forr all del hvis meg det motsatte!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 8, 2004 Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by Haien ja vi vil c litt dokumentasjon!!! jeg har god tro på håkon a sin teori jeg!!! så plis forr all del hvis meg det motsatte!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mi_R16 Skrevet November 8, 2004 Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by realace Hei! Kan du forklare det noe nærmere? hvis ikke kommer det lite utav påstanden din. Men hvis du snakker om at du har regnet på dette på hobbyrommet så holder det ikke for meg. Vil gjerne ha kildeinfo på hva du har funnet ut. Mvh Dette er ikke noe jeg har regnet på på hobbyrommet. Dette er heller ikke noe påstand men fakta. Hvis du interesserer deg for dette bør du enten ta en tur innom forelesninger ved høgskoler/universiteter om temaet eller prøve på egenhånd vha internett eller bøker. Boken jeg har om temaet heter "Unit operations of chemical engineering" og er skrevet av Maccabe, Smith og Harriott. Der står det meste forklart, men du må ha god peiling på fysikk og matte før du skjønner noe av det som står der. Dette er ikke noe man lærer på en dag. Det er sikkert utallige andre ting som er mye viktigere ved konstruksjon av IC rørene enn å drive å rote med dette her uansett Originally posted by Haien ja vi vil c litt dokumentasjon!!! jeg har god tro på haakon_a sin teori jeg!!! så plis forr all del hvis meg det motsatte!!! Ta å sjekk de utallige artikkene som er rundt på internett om golfballer. Hvis du ikke klarer å se at en golfball ikke har noe med dette her å gjøre kan ikke noen hjelpe deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 8, 2004 Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Originally posted by mi_R16 Ta å sjekk de utallige artikkene som er rundt på internett om golfballer. Hvis du ikke klarer å se at en golfball ikke har noe med dette her å gjøre kan ikke noen hjelpe deg. ja så finn dokumentasjon da!!! og gi meg bvis på at det ikke fungerer i rør!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Originally posted by mi_R16 Hvis du interesserer deg for dette bør du enten ta en tur innom forelesninger ved høgskoler/universiteter om temaet eller prøve på egenhånd vha internett eller bøker Det er mest av litt intresse at jeg spør. Jeg har sett slike diskusjoner før og alle har endt opp med at rør er bedre ru. Jeg har ikke tid til å forske noe på dette så jeg lurte på om noen kunne gi meg en link der dette er omtalt.. Hadde jeg funnet noe selv hadde jeg sef ikke spurt :D Poenget mitt er at jeg ikke skal bruke tid på å polere innvendig rør hvis det blir dårligere av slikt. Ergo jeg sparer tid uten at det går utover effekten av rørene.. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.