Gå til innhold

Intercooler Ø.K

Ranger emnet


ghihi

Anbefalte innlegg

Har ikke intercooler til deg, men det er ikke vanskelig å montere.

Bare pass på å få med rør og slanger.

Så tar du bort støtfangeren foran og fjerner den gamle intercooleren som sitter på venstre side. Du ser den når du har tatt av støtfangeren. Blir til høyre når du sitter foran bilen og ser mot fronten. Bare å følge slangen ifra gassspjeldet, den fører rett ned til intercooleren. Ta bort alt av slanger og selve intercooleren.

Finn et høvelig sted å skru fast den nye intercooleren foran radiator og evt radiator til klima. Monter så slanger og rør fra den nye intercooleren og opp til gass spjeldet.

Så går du over til andre siden(turbosiden). Der går det en slange ifra turboen og inn på et rør som er sveiset fast i ramma på bilen. På denne slangen går det et litt tynnere avløp ut, dette går til dumpventilen. Ta bort denne slangen med dumventil og tilbehør.

Monter så ny slange/rør som er tilpasset og går til ny intercooler.

Jeg ville ha flyttet dumpventilen til rett ved siden av gass spjeldet hvis jeg var deg. Dette er den mest effektive plasseringen av denne. Blir ikke så veldig mye ekstra arbeid det.

Håper dette kan hjelpe deg litt. :-)

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe.

Et tips til deg hvis du vil ha tak i en billig intercooler er å kjøpe en brukt som har sittet på en Saab 9000 turbo. Disse får du for 1000-1500 kroner på et bilopphuggeri, og de er ganske store.

Disse er lett å tilpasse og frontmontere på en Audi A4.

De har brukbar luftgjennomstrømning og kjøler ned luften en god del bedre enn orginal intercooleren på A4'en.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en saab 9000 ? hmm...Høres egentlig ganske fornuftig ut! :)

Vet ikke helt hva dem koster nye å sant jeg ? ..men 1000 - 1500kr var ikke mye da! Så jeg for vell begynnde å ringe litt rundt :) hehe... Og å få den tilpasset skal ikke ver noe problem, har noen kompiser som jobber på møller her, så det skal vell gå greit :) Men TakkTakk :)

Mvh Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bytte dysene. De orginale dysene som sitter på 1.8T motorene klarer oppp mot 300 hk uten problemer.

Men bytter du dysene også er det lurt å gjøre det samtidig med turboskifte og før chippingen skjer så det blir lagt inn riktig data for disse dysene til ecu'en. Du kan nok klare å tyne ut litt ekstra effekt hvis du har nye og mer effektive dyser også, men da må programmet i ecu'en(chip'en) altså programmeres om. Hvis ikke vil ikke bilen gå som den skal.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! ..Har vert uten internett en stund så...

 

Men fikk skrudd på turboen og kn filter!

 

Jeg merka MEGET stor forskjell fra "kkk ko3 turbo og chip" til "kkk k04 turbo og chip + oppgradering" !! .. Men jeg skal ha litt mer, så jeg skal levere inn bilen hos et firma jeg ikke husker helt navnet på.. men for 30 000kr så fikser dem en turbo som tåler opp til 500hk, STOR IC, grenrør, og 3" effektanlegg fra turboen! + 4 endestusser!:) totalt så skal jeg få 300hk ++

Mvh Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 18 000,- for turbo, Open Air Kit, nye slanger, Castrol Olje, Oljerør å noe dritt til!! hehe..

 

Men nå har det seg at det var en fabrikkfeil på turboen...starta den opp...kjørte en stund med bilen...så begynndte turboen å hyle...så tror den er gåen nå! Men jeg merka stor forskjell på gassen, for å si det sånn:) Men tviler på jeg får igjen noe på garantien også siden jeg monterte selv og dritt! ...litt kjipt, men har jo råda til nytt :D hehe..

 

Skal levere inn bilen min den 19des til gutta på Fagernes for å gjøre dette :

 

-Største turboen fra volvo, s60 eller hva den heter.

- En SVÆR Intercooler

-Grenrør i chrom

-3" Effektanlegg fra Turbo

-4 Endestusser

- Blå Samco Silikon slanger (skifte ut alle)

-Ny dump

-Electromotive Tec3r motorstyring (skal vurderast : Pris: 13 000,- )

++

Og med dette greiene her så tipper dem skal greie å få ut ca 300 ærlige HK!

Og prisen var jo heller ikke så gale... fra 25 - 30 000,-

Mvh Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår