Gå til innhold

Problem ved dekkskift

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Holdt på å skifte dekk på galanten i dag, noe som var en meget enkel jobb... Men, når jeg var ferdig var det ikke så enkelt som jeg trodde likevell. Skulle testkjøre bilen noen meter for å se om alt var som det skulle. Noe det ikke var. Det kom en forferdlig skrapelyd. rygget tilbake og jekket opp bilen slik at alle 4 hjulene var fri fra bakken. Roterte det ene hjulet etter det andre for å lokalisere feilen. Så fant jeg ut at feilen kom fra venstre side bak. Skrapte veldig når jeg roterte dekket og det gikk veldig tregt rundt. Skrudde det av og så at det var skrapemerker på calipperen. Prøvde å skru felgen på igjen for å se om det satt feil på. Samme skjedde. Skrudde av høyre felgen bak for å bytte de om, kanskje det hjalp. Men, nei... Det var ikke noe galt med felgen. Sjekket så calipperene. Det kan se ut som den ene calipperen stikker litt lengre ut i nedkant. Kjentre med fingen under calipperen. Den på venstre side var noen mm mer klaring i nedkant (mellom bremseskive og calipper) enn den på høyre side.

Skrudde så på sommerdekket bak på venstre side pga det er 1" større i diameter. Så får jeg bare stikke innom et verksted på mandag.

Er orginale stålfelger på vinterdekkene og de har vært brukt siden bilen var ny, så det er ikke felgene som er for små.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten sleggehammer og vips.. så er det i orden!!:rolleyes:

Eller fil! :D

Er calipperen skrudd skikkeligt fast på festene?? (stram over boltene, sjekk om noe er skimset mellom caliper og feste punktene. Hvordan er feste? ser du noe spekker eller noe form for deformasjon på festene??)

Lykke til farr! (du får holde deg til sommerdekka!) ;)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by Moldvarp

Liten sleggehammer og vips.. så er det i orden!!:rolleyes:

Eller fil! :D

Ja, ja... :D :D :D

Kan ikke se noe galt med første øyekast. Boltene virket stram og fin også. Skal ta meg en ekstra titt etterpå. Er lett å overse ting når du er forbanna, sulten og trett etter å ha jobbet hele dagen med andre ting også.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider