Gå til innhold

Pc problemer

Ranger emnet

nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en ny cpu vifte (silent twin fra microplex) og jeg har problemer med at cpu'en min ligger på ca 60C når det er 0%load, og 65C med 50-100% load. (cpu: AMD XP 1800 1,5GHz, hovedkort: ASUS A7M266)

Jeg har lest at dette har vært et problem med disse hovedkortene, og at oppdatering av biosen skal løse problemet? noen som vet?

En annen ting jeg leter etter for tiden er et program hvor jeg kan både måle temperaturer, og samtidig styre hastigheten på viften, noen som vet om noen slike programmer?

Har tidligere brukt ASUS probe, men siden jeg kjører winXP så funker ikke dette programmet mer, og det finnes ikke noen nye versoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart så tror jeg kanskje du bør ta en titt på om kjøeren ligger skikkelig an mot prosessoren og at kjølepastaen ligger riktig fordelt - det er sikkert gammelt nytt for deg men kjøleren passer på feil vei slik at den hviler på kanten av socketen. Og med den geniale festeanordningen på Socket A hender det av og til at kjøleren blir presset skjevt på.

Av erfaring vet jeg at dette er lett å gjøre men ikke så lett å oppdage :D *kremt* :rolleyes:

Jeg tror MBM støtter XP.

Kjører selv en XP1800 med 151Mhz FSB og en gammel Taisol CGK 760 moddet med 7 Volt 80mm vifte, og har akkurat nå 46C på CPU. Høyeste jeg har sett er 55C.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig at bios måler feil. Skjer på en del hk dete, blandt annet enkelte abit kort. Men du kan flashe bios'n på kortet, da bør det hjelpe hvis du har montert riktig. Hjelper ikke det no særlig så får du heller prøve å måle med ett vanlig termometer(sånn digital inne/ute sak funker fint).

Hyl ut hvis du ikke får det til..

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal montere en kjøler på en CPU.

Kjøp deg ordentlig kjølepasta. Artic Silver..

Den skal føres på kun på kjernen til prosessoren (den lille firkanten). Før et TYNT og jevnt lag på og sett på kjøleren.

60 og 65 grader er ikke SÅ mye at det gjør noe, men litt varmt er det ja.

Jeg kjører min P4 på 2.8ghz og 40grader.

Om du er i tvil om at Asus Probe måler rett så er det kanskje en ide å sjekke BIOS'n.

For alle de programmene som Asus Probe og Motherboard Monitor leser temperaturer fra BIOS'n som leser fra hovedkortet.¨

Men, jeg har opplevd at Asus Probe og et annet MSI kort jeg hadde sitt program er litt unøyaktige. Prøv MBM, det er det beste...

Ellers kan du vel legge en temp. måler under kjøleren din.. å se.. :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

Har skrud av cpu viften og ført på et nytt lag med artic silver(noe gammel jeg hadde), tempen er gått litt ned, ligger med mellom 55-60C.

Du fjernet vel den gamle kjølepasta'en regner jeg med?

Asus hovedkortene måler ikke riktig temp, veit ikke om det er et software eller hardware problem.

Jeg har Asus P4PE hovedkort og temp'n ble ikke noe lavere etter at jeg oppgraderte Bios'n.

Prosessoren er på 2.4Ghz og jeg har ikke overklokket den, temp'n ligger mellom 43-50 grader (målt med Asus Probe).

Jeg ville prøvd et slikt digitalt termometer som en foreslo tidligere i tråden. Får sikkert kjøpt et digital termometer billig på Clas Ohlson.

På P4 så er kritisk temperatur 90Grader, veit ikke åssen det er med AMD.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert MYE med kjøling til PC i løpet av mitt liv. 55-60 grader er varmt, men normalt. Med OEM kjøleren til Pentium 4 Willamette (som jeg har) lå temp'en min rundt 70 grader med 0% load. Dette er litt i varmeste laget, men dagens prosessorer har ingen problemer med å takle det. Jeg kjøpte meg en sinnsyk kjøleribbe og konverterte alle viftene mine til silent for å få både temperatur og lydnivå ned. Fortsatt ligger temp'en min på rundt 50-60 grader, men det er en behagelig stille PC jeg sitter med :) Slik har jeg hatt det ca et halvt år uten noen problemer i det hele tatt. Vil du ha kaldere prosessor må du vanligvis ha mer lyd i kjølinga, med mindre du går over til vannkjøling. Bottom line er: 55-60 grader er helt normalt for de fleste brukere, og maskina tar heller ingen skade av det.

For mer info besøk http://www.overklokking.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider