Gå til innhold

Gule eller røde koni på 240en min?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe fjærer og dempere til våren, og har falt for KONI dempere. Men skal jeg kjøpe de røde eller de gule? Bilen skal brukes på veien, men den skal og kjøres som f*** på ruudskogen og våler og litt sånt tenker jeg..

 

Men hva bør jeg bruke? Blir de gule for stiv til vanlig kjøring? Er de røde for myk til at det skal gå bra unna? :) Noen som har gule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Joda, men det mykeste på de gule, er det samme som det stiveste på de røde........

 

Det hørtes rart ut. Har aldri prøvd røde koni, så jeg kan egentlig ikke uttale meg, men jeg har hørt at de skal være ganske stive. Syns det mykeste på gule koni er altfor mykt, men det kommer litt ann på hva man er vant med.

Bestemor ville nok klaget selv på det mykeste ;)

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Gule, stilt til 60-70% stivhet. På 1500 kg "godt senket" bil er det helt perfekt etter min smak. Ikke for stivt, men allikevel fast nok. Ingen "stutsing" som svenskene kaller det.

 

Når de er på det mykeste er det som originale komfort-dempere - altfor mykt. :) Du får stilt dem akkurat slik du vil ha det. Mitt råd er go yellow!

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med de gule. Med Lesjøfors 40 mm senkefjærer og ca 1,5 tørn på justeringa (fra det mykeste) på en Audi Quattro fungerte det bra til vei og "moderat" banekjøring.

 

Og; ikke fall for fristelsen til å justere de for hardt! Du kan da få problemer med at den "fjærer seg ned". Husk at demperens oppgave er å stoppe fjæringsbevegelsen, ikke å stive av bilen - det er fjærenes oppgave! Det er helt klare sammenhenger mellom fjærenes stivhet og demperinnstillingen dersom du skal ha optimalt veigrep (ikke bare en stiv bil) - det merker vi spesielt på motorsykler ;)

 

Til knalltøff banekjøring derimot er det racingkvalitet coil-over som gjelder! (I vårt tilfelle med Bilstein dempere)

 

Og, kjøp helst de med utvendig justering så slipper du å av med demperen for hver gang du skal justere den (kan jo bli noen ganger når du setter den opp for første gang :) )

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

 

Etter hva jeg kan huske i fra "240 prioden" min, så fungerte faktisk bilen best med ganske mykt oppsett bak (fikk best feste), så jeg synes det med "max stivhet" høres litt rart ut.

 

Er redd du kanskje ikke får tak i Gule Koni bakdempere med utvendig justering, men på den annen side så er ikke de så vanskelig å skru av og på, da. ;)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Jeg og vil ha! HVor kjøpte du dem?

 

Hvordan har du stilt dem?

Hadde en kompis som jobba på Scania. Og der fikk jeg "fin" rabatt. :D

 

Justerte helt stiv bak og så litt tilbake ca. 1/6 eller no ikke mye bare for å ikke ha det på det stiveste.

 

Framme : Forskjellig ettersom humøret. Mye på Det stiveste...;)

 

 

MEN kjøp for all del gule....... Ikke tenk på Røde!!!! Kosta meg 2500Nkr.- :D:D Og det er jo da 5år siden

 

P.S

Jeg er lite gammel da lol lol lol lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår