Gå til innhold

Tørrsump

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler gir det ved montering av tørrsump på en motor? Er det et nødvendighet i visse tilfeller?

Er snakk om en 2.0 SOHC Pinto motor som skal brukes til både gate- og banekjøring. Kjøres hardt med andre ord...

 

Ser mange banebiler har dette.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to fordeler, den ene er at når du har tørrsump så slipper du den "oljebeholdern" helt i bunn av motoren, ergo du kan enten ha motoren lavere eller den kan være der den er og det blir mindre sjans for at du slår bunnpanna neddi.

 

Det andre er at du har jevnt oljetrykk, samt at du har mye mere olje i systemet sånn at varmen fordeles mye mere utover.

Med vanlig våtsump når du svinger brått så skyves olja til siden pga sentrifugal kraften, og du risikerer da at området rundt oljepickupen blir uten olje, ergo så suger den luft og da raser oljetrykket og fort motoren =)

 

Du har nok strengt talt ikke brukt for det, bare bruk den "baffelen" som sitter i bunnpanna originalt.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tørrsump kan du også ha ei pumpe som drar såpass at du får et lavere lufttrykk inni motoren...ergo mer hester. + at veiva etc ikke får plaska så mye olje rundt omkring,noe som gir motstand...men viktigst er jo at du ikke drar luft inn i systemet....ikke lenge du skal mangle oljetrykk på 7000 rpm før du dreper ting... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg har forstått det riktig er det for å forhindre at olja skvulper rundt i bunnpanna, der det kan f.eks skvulpe så mye at oljepumpa ikke greier å suge det opp. Og da kan motoren rase fort om man varver mye?

 

Pluss at det gir mindre motstand for veiva da den ikke ligger og bader i olje.

 

Riktig? :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Og hvis jeg har forstått det riktig er det for å forhindre at olja skvulper rundt i bunnpanna, der det kan f.eks skvulpe så mye at oljepumpa ikke greier å suge det opp. Og da kan motoren rase fort om man varver mye?

 

Pluss at det gir mindre motstand for veiva da den ikke ligger og bader i olje.

 

Riktig? :D

Jepp...andre fordeler er at tanken du har kan inneholde,si 12 liter olje...kommer et stykke mellom hvert skift da,det er mer olje til å ta opp varme ( og mer tid til å bli kvitt den i tanken eller til/fra den,) og...du kan ha forskjellig trykk til f.eks toppen eller bunn (veiv/råder)...så hvis toppen i din motor er plaget av litt for dårlig smøring orginalt,så øker du bare trykket dit...ved å ha en flere-stegs pumpe til å levere det. To trykk-pumper (en til topp,en til bunn) og et "scavenge"-steg (dvs det steget som suger tom bunnpanna) er vanlig...kan også ha eget steg til å smøre turboen med eksakt det trykket den vil ha...da har vi en 4-stegs pumpe. Kommer ofte i moduler og kan bygges ut/til det man vil ha ad inifinitum. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så lenge siden dette kom på produserte biler... vet iallefall at Mercedes hadde det på noen biler på 70 tallet....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Fikk lyst på tørrsump nå. hehe.

Ikke bare er det nyttig, men det ser tøft ut også. :rolleyes: :D

 

Men det koster. Får se om lommeboka strekker til. Har ikke begynt å tenke så langt enda.

 

Hehehe ser tøft ut faktisk.....

Uansett fortell litt om motoren du skal ha tørrsump på først du...

Du bør vel ha trimma for over 50 store før det strengt talt er nødvendig...

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår