Gå til innhold

Audiobahn og kasse

Ranger emnet


VaileNt^

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Da har jeg kjøpt meg 2stk Audiobahn AW1206T, og nå har jeg begynt og tenke på kasse til dem.

Trenger litt hjelp til utforming, mål, fremgangsmåte osv.

Kassa skal være portet og magneten på elementene skal være montert ut.

Lastet ned et dokument fra hjemmesiden til Audiobahn, men der var det mye rart :rolleyes: hehe

 

Noen som har noen innspill om hvordan kassa kan bygges?

 

På forhånd takk!

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs jo om du vil ha det fint og kult, kult og låte bra eller bare låte bra det... :) du kan jo velge mellom mdf/spon/glassfiber :) glassfiber kan du lage det meste med ;)

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en bassrefleks kasse på 40L til 1 Audiobahn AW1206Q, tror ikke det er så stor forskjell på de. Og den spilte sinsykt bra! Spilte veldig høyt og pent.

 

Hva betalte du for subbene?

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MeSs

spørs jo om du vil ha det fint og kult, kult og låte bra eller bare låte bra det... :) du kan jo velge mellom mdf/spon/glassfiber :) glassfiber kan du lage det meste med ;)

MeSs

 

Dette skal være en midlertidig kasse, gjør ikke noe om den er litt pen, men låte bra må den gjøre.

Tenkte og bygge i MDF, glassfiber på en midlertidig kasse gidder jeg ikke. Med magnetene ut blir det jo pent uansett, fine elementer ;)

Letteste stedet og få tak i MDF er?

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cool

Jeg lagde en bassrefleks kasse på 40L til 1 Audiobahn AW1206Q, tror ikke det er så stor forskjell på de. Og den spilte sinsykt bra! Spilte veldig høyt og pent.

 

Hva betalte du for subbene?

 

Okay, veit ikke spec. på din bass, 1100Rmsw er mine på iallefall

De koster 3990,- stk

Har du noen forslag til hvordan jeg burde bygge kassen?

Som sagt, tenkte jeg og bruke MDF, da denne kassen er bare litt sånn midlertidig.

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også 1100W RMS. Kjøpte min på tilbud for 3000.

 

Jeg bygde kassen veldig enkel, med skrå bak.

 

Bygg en kasse på ca 65-75L , med skrå bak og bass port mellom subbene, det tror jeg kommer til og funke bra. Fordelen med port er at den hjelper til og stive av kassa.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VaileNt^

 

Okay, veit ikke spec. på din bass, 1100Rmsw er mine på iallefall

De koster 3990,- stk

Har du noen forslag til hvordan jeg burde bygge kassen?

Som sagt, tenkte jeg og bruke MDF, da denne kassen er bare litt sånn midlertidig.

 

Tenkte på en skrå front jeg, siden jeg skal ha magnetene ut, da "tipper" den ikke så lett.

Burde jeg avskille elementene i hver sin kasse inni den store? Fordel det vel?

Hvordan lim og skruer er best og bruke da? Hvem er billigst på MDF? Og bassporter

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som er flinke til og tegne, m/mål osv da, noe kreative, fantasifulle personer?

Har ikke så mye peil på bygging av kasser til elementer, iallefall ikke til elementer jeg ikke har vært bort i før.

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen annet jeg lurer på er hvordan det er best og koble dem sammen, monoblokk og 2chan forsterker er alternativer.

Dem har 2,5" dual 4Ohm voice coil..Hørte noe om at om jeg skal ha dem i 1ohm på monoblokk så må jeg seriekoble spolene og parallellkoble basserne etterpå.

Noen som kan hjelpe meg ?

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

2 alternativer er:

Monoblokk som yter mest i 1 ohm.. Paralellkoble spoler og bassere...

Eller parallellkoble spolene og koble en bass pr kanal på en 2 kanals forsterker som yter mest i 2ohm.

 

Så dette er alternativer som passer bra for basserne mine? Flott ;)

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cool

Fordelen med port er at den hjelper til og stive av kassa.

 

Ouch! Lukket/portet kasse er en ganske viktig avgjørelse å ta, og det er MYE mer som spiller inn enn avstiving av kassa. Det er kassekonstruksjoner med vidt forskjellige egenskaper. Søk litt rundt for info om dette før du bestemmer deg :) Og om du først bestemmer deg for å bruke en portet kasse, sørg for å få skikkelige utregninger på dimensjoner og tuning, hvis ikke kan det fort låte elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by styx

 

Ouch! Lukket/portet kasse er en ganske viktig avgjørelse å ta, og det er MYE mer som spiller inn enn avstiving av kassa. Det er kassekonstruksjoner med vidt forskjellige egenskaper. Søk litt rundt for info om dette før du bestemmer deg :) Og om du først bestemmer deg for å bruke en portet kasse, sørg for å få skikkelige utregninger på dimensjoner og tuning, hvis ikke kan det fort låte elendig.

 

Har tatt en avgjørelse på at det blir portet kasse! Men hvordan den skal bygges er litt mer usikkert. Noen forslag? :) Ja skal prøve og få skikkelige utregninger osv, har en som driver med db-drag her i nærheten, tenkte jeg skulle spørre han.

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til 1206Q/T burde det vere en bassrefleks siden den spiller utrulig daarlig i lukket kasse..

den er forsaavidt bygd for portet kasse..

 

om du klikker paa http://www.audiobahn.com

og "tech support" og paa din type sub saa finner du anbefalte kasser... velg den mellomste, "daily driver" da den gir bra/fin lyd..

 

naar det gjelder kasse design saa er det bare aa klikke http://www.google.com og gjor et bilde soek ;) ogsaa se paa http://www.sounddomain.com

eller ta en prat med de du har kjopt subbene med...de burde jo kunne hjelpe deg med det ellers saa burde de heller ikke solgt dem...(mange slike rundt om...)

 

naar det gjelder hvordan aa koble dem, saa finner du det og paa http://www.audiobahn.com..

 

det beste hadde vert en 1ohm stabil monoblokk og paralell koblet subbene (alle plusser sammen og alle minuser sammen ;) )

da en monoblokk drar litt mindre strom fra batteriet enn en to-kanaler..

og det er oftest billigere med en monoblokk enn en to-kanaler med same watt.....

uansett boer man dele av kassa paa to subber, helst fordi om de er i samme kassa og den ene blir sprengt saa vil den andre bli ganske kjapt bli sprengt pga kassa blir til en sub og totalt ute og kjoere nar det gjelder tuning..hehe..

 

husk at 1206Q/T er laget for lydtrykk og streetbass... skal man ha oki bass fra audiobahn og smaa kasser er aw1200Q/T eller Alum12Q/T aa anbefale.. begge funker i 25/30L kasse..

ville bare si det.. ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår