Gå til innhold

Felg offset på Chevelle 64

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei sann,

 

endelig fant jeg et skikkelig bra AmCar forum, har lett etter det lenge, ser ut som det er mange som har skikkelig peil her inne, og det trenger en forholdsvis nybegynner som meg :)

 

Vel, til poenget; skal bytte felger på Chevella nå, har noen fine American Racing felger nå, men de bygger dessverre for mye utover slik at bakskjermene til tider skraper inntil dekket. Foran står også dekkene en anelse for mye ut slik at en skikkelig dump kan få de til å skrape opp i hjulbuen. Må legge til at det ikke er original bakaksel på denne bilen, akselen kommer fra en 88 Trans Am ifølge tidligere eier. Denne er en anelse bredere enn originalen tror jeg for tidligere eier har dessverre gått hardt utover bakskjermene med vinkelsliper og fjerna den lille kanten på baksida, samt skjært opp en del av hjulbua innvendig :mad:

 

Dessverre aner jeg ikke offset på nåværende felger, men tror det er rimelig mye, noen som har peil på hva slags offset som er optimalt?

 

MVH

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg mer enn du allerede har blitt, blir vel å måle litt i hjulhusa da.

 

Det jeg stusser på er bakakselen din... '82 og opp Camaro/Firebird/Trans Am har totalt annerledes hjuloppheng enn din bil har (hadde?), og må være bygget om uansett for å passe. '81 og ned F-body har bladfjærer, så det kan det heller ikke være, men uansett har alle bilene i '80-åra utenom Buick GN turbo, og Monte Carlo SS den "pinglete" bakakselen (7 5/8" 10bolt), og din originale aksel (8,2" 10bolt) er bedre egnet. Eneste som er "bolt-in" med små justeringer er '78-'87 Malibu/MC, men som nevnt over oftest de svake akslene. Har du original "k-link" oppheng bak?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

takker igjen for et interessant svar. Når sant skal sies stoler jeg ikke altfor mye på selgeren. Var dessverre 100% nybegynner når jeg kjøpte bilen, men har lært meg såpass at jeg vet det er gjort mye dårlig/halvferdig jobb på bilen.

 

Var ute i garasjen og sjekka bakakselen nå, var 10 bolter den var skrudd sammen med ja. Kan 0 om bakaksler, men antar at 10 bolt angir hvor mange bolter den er skrudd sammen med hvis du skjønner hva jeg mener da? Når det gjelder om jeg har originalt k-link oppheng bak er jeg også grønn, men kan tippe at det har noe med hvordan de bakre bærearmene er festet til bakakselen?Så vidt jeg kan bedømme er dette originalt, har også spiralfjærer bak. Både fjører og støtdempere ser ut til å være originale fester. Kanskje det rett og slett er tull dette med den bakakselen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tok et lite søk på http://www.google.com søkeord: gm rear axle codes

 

GM aksler generelt:

http://www.drivetrain.com/GMtrkratio_posidata.html

 

Camaro (muligens noe å bruke)

http://www.nastyz28.com/camaro/zsusp.html#rearaxle

 

http://www.nastyz28.com/decode.html

 

GM Axle Codes Model Years 1978 - 1988

http://www.g-body.org/tnt/diffs/diff-codes.php

 

Nytt søk: Chevelle rear axle codes

http://google.startsiden.no/index_en.html?q=chevelle+rear+axle+codes

 

Håper det var til hjelp angående identifisering av bakakselen.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halden?

 

Er vel bare å slure opp til amerikanske bildeler eller noe annet, så noen som vet hvoran det skal se ut kan fortelle deg om hva det er du har eller kan bekrefte at du har en orginal eller utbytta axsel?

 

Men hjul.....

50 profil? er det 16/17 tom du har på bilen?

kjenner flere som har sånn bil men det som de har brukt er 7x15 forran med 3,5 " backspace og 10x15 bak med ca. 4,5 backspacing....

 

han heter jan åge tlf 99 57 60 23

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det hjelper så mye, men jeg har også styrt endel med samme problemet på hotrod prosjektet. Problemstillingen er ganske lik: Hva slags innpress når bakakselen ikke har original bredde?

 

Var jeg deg ville jeg gjort flg:

-Mål innpresset på de felgene du har idag.

-Se hva som er "feil" når de er montert på bilen.

-Regn deg frem til hva ideelt innpress vil være.

-Husk å ta hensyn til gummien også. Både i bredde og total diameter, samt fjæringsvei, sving ol.

 

Mål totalbredden på bakakselen din og sammenlign med orginalaksel. Dette vil også gi en pekepinn på hvordan innpresset på felgene må endres ift orginalt.

 

Har ikke Amcars ofte null i innpress? Typisk 3,5 toms backspacing på en 7 toms felg?

Og bredere felger til amcars, er ikke de ofte breddet utover ift dette, slik at en 8 toms felg gjerne bygger 3,5 tommer innover og 4,5 tommer utover fra anlegget?

Mens de fleste felger til europeiske og asiatiske biler positivt innpress, dvs at de bygger mer innover enn utover?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ha ett riktig mål på felger/dekk som skal kjøpes, så er det smart å få lånt seg noen felger som passer og montere de på for å kunne måle helt riktig.....

 

MEN... OBS;OBS bredden på felgene måles "inni" felgen der dekket ligger mot ytterkant....

 

Så en 10" felg er minst 11" i total bredde utvendig....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår