Gå til innhold

Motor uten kamaksler

Ranger emnet


audison

Anbefalte innlegg

"til de som bryr seg...."

 

sitter på skolen og "nørder" litt med "Teknisk Ukeblad"....

 

her står det at ett eller annet firma skal utvikle en firetakts motor uten kamaksler. Ventilene skal da styres av elektriske aktuatorer som blir styrt av bilens styreelektronikk.....

 

dette kan jo gi uendelige muligheter innen motor trimming....

-65 Boble 1915cc "Firmabilen" -98 BMW 520 stv.

x97 VW Golf 3, x07 VW Passat 4motion, x06 Toyota Landcruiser

x85 Jetta VR6, x00 Golf 4, x05 Toyota Avensis stv., x90 Opel Kadett 1.6 automat!

Ole Martin Aronsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert vært tenkt på i mange år. Er jo enkelt å se for seg alle de fordelene et slikt system gir.

 

Har vel med økonomi å gjøre, hva folk er villig til å betale etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exuz

honda og hundai har vetc motorer, og de har etter det jeg har forstått justerbare ventiler. ikke umulig at de har elektrisk da?

 

*kremt* siden eg har Nissan.. så må eg bare si at..

 

NISSAN har også vtec tilsvarende motor!!!!!!!!! :D

 

(vel... faktiskt omtrent helt lik honda sin. bare med uavhengig styring på inntaks kam og eksos kam..)

 

Og siden variable kamtider til honda/nissan er ein mekanisk "pinne" som låser inn en mer aggresiv del av profilen på kam'n ved hjelp av oljetrykk, så har jo det ingenting med elektrisk betjening av ventilene!

 

Men det høres jo vanvittig digg ut..! (bare og få ventil aktuatorene til og vere kjappe nok til og klare godt med turtall så! ;) for å ikkje snakke om sterke nok, for å forhindre ventilflyting)

 

*sikle* Tenk og sitte i bilen med ein liten PDA og bare vrake og velge med forskjellige effektkurver til etvert formål.. *sikle litt til*

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

invensjoner som dette har vert tenkt på i hauger av år,

garantert at noen har lagd slike motorer også.

men hva er vitsen når vi alikevel tjener penger på regreimskift ? - det er det bilprodusentene tenker.

 

insprøytning ble jo testet allerede på 70 tallet, men bilprodusentene ville ikke bruke det fordi det ikke var penger å tjene ! kom ikke før det var påbutt

 

serieproduserte biler er bare dritt, ikke på langt nær så bra som produsentene kunne lagd dem, det er bokstavelig talt noen skikkelige drittbiler.

 

men ja jøss, elektromagnetisk styrte ventiler er ganske optimalt ja, foreksempel er lukkerhastigheten mye raskere, ikke sånn gradvis treig åpning/lukking som kamakselen sliter med.

 

også trenger man ikkeno gasspjeld lenger = mindre motstand på insugssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

ikke sånn gradvis treig åpning/lukking som kamakselen sliter med.

 

Har du sett kamakslingene på ein "X"TCC primera?? Dei er så firkanta at du kan nermest sammenligne kantene med ein vinkel...

 

(Sikkert himmelsk og kjøre med i rush trafikken!) :D

 

 

Og ja.. du har mange gode poeng der. Alt dreier seg om og tjene mest muligt penger!!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moldvarp

 

*kremt* siden eg har Nissan.. så må eg bare si at..

 

NISSAN har også vtec tilsvarende motor!!!!!!!!! :D

 

(vel... faktiskt omtrent helt lik honda sin. bare med uavhengig styring på inntaks kam og eksos kam..)

 

På Nissan det er vel bare en aktuator som vrir kammen, altså forandrer ventiltidene. På en Honda VTEC motor forandrer løftet seg også. Dvs et mer avansert system..

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

det er vel bare en aktuator som vrir kammen, altså forandrer ventiltidene. På en Honda VTEC motor forandrer løftet seg også.

 

Den skal vere mer eller mindre identisk med vtec motoren til honda.. (funksjons messigt)

 

Kam'n har 3 profiler pr ventil/ventilgruppe??.. dei 2 profilene på siden av den midterste er den "kjedelige" profilen som gjør at du får bra drag fra begynnelsen av.. menst den midterste er den som brukes etter at solenoiden har åpnet for oljetrykk til ventilløft styringen..

Oljetrykket flytter en "pinne" inn i et spor som låser fast ein "bevegelig" del på ventilstyringen, slik at den nå er fast, og dermed løfter ventilene det lille ekstra som den midterste kam profilen har..

 

Sånn helt uteknisk forklart! :D

 

Så, kammen i seg selv er helt fast, som den ellers er på "vanlige" motorer..

 

 

Sånn har jaffal eg forstått meg på det, vist noen har bedre/mere peiling så ikkje nøl med og si i fra.. Er intresert i å lære mer om disse motoren.. Intresangt stoff! ;)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du har rett der?

 

Jeg uttaler meg pga at jeg har hatt en 200SX S14a, og der er det bare en lobeprofil, og hele kammen vries når aktuatoren slår inn.

Hvis jeg ikke har oversett noe dramatisk.. ;)

 

Men hadde toppen åpen for å bytte kammer, så fikk tittet litt på det. Mulig de nyere Nissanene har annet system. Men da tror jeg isåfall dette gjelder kun de helt nyeste motorene.

 

Men for all del, jeg har tatt feil før jeg. (Men tror ikke jeg gjør det nå. hehe)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg referer påstandene mine fra Xtrail og P12 VVL motorene.. (ergo nyere.. men ikke i norge så vidt så eg vet? :( )

 

S14a har eg ingen kjennskap til.. (uten om vist det er ein sånn eg tror det er.. kul bil ;) )

 

Trodde ikkje 200sx'r hadde vvl motor for d? Men som sagt. eg har MEGET begrenset kunnskap på modellene..!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

De er mer avanserte på kamsiden enn SR20 motoren.. Skal gi meg der. :)

 

SR20VE er jo 2 liter VVL motor ;) og SR20VET er det samme med turbo.. (orginalt då vel og merke)

 

Er laget 5 forskjellige VVL motorer fra Nissan.. 2 1.6 litere, og 3 2 litere..... (derav den ene med turbo)

 

:D

 

Den bilen har eg meget sansen for.. (kjørestilen og.. *gliser*)

 

Men hva var aktuatoren til for på din bil då?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår