Gå til innhold

4. turboen på rad..

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hei!

Tror at jeg akkurat har greid å ødelegge min 4. turbo på 2 måneder i s2'en min.. Hva i anger2 er det som er galt? Samme som skjer hver gang: Dumpventilen begynner å spytte olje, blårøyk ut fra potta, og turbotrykket, som før var ved 1 bar, ligger på maks 0.6 bar.

Har tatt komp-test og sylinderlekkasje-test på bilen, og alt virker som normalt.

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ha|||on

Kan det være at du har sprengt arbeidsområdet til turboene (heftig ladetrykk på standard trubo, kjennetegnes av høyt mottrykk)?

 

Kjørte i over ett år med 1 bars trykk før det gikk til pisis 1. gangen.. Rart om de neste turboene skulle gå så fort, pga 1 bars trykk?

(Hvis det var det du mente da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres rart ut.

 

MEN - det kan jo høres ut som om oljereturen er tett - altså at olja har koagulert. Det er jo et kjent problem at det har lett for å skje med varme turboer som ikke får tid til å kjøles ned før motoren skrus av. Kan være verdt å sjekke oljereturen, altså.

 

Har du kjørt på samme type olje hele tiden?

Hva er forresten standard ladetrykk på S2?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ha|||on

Ja, det høres rart ut.

 

MEN - det kan jo høres ut som om oljereturen er tett - altså at olja har koagulert. Det er jo et kjent problem at det har lett for å skje med varme turboer som ikke får tid til å kjøles ned før motoren skrus av. Kan være verdt å sjekke oljereturen, altså.

 

Har du kjørt på samme type olje hele tiden?

Hva er forresten standard ladetrykk på S2?

 

 

Hver gang turboene har vært skiftet, så har oljereturen vært sjekket, og den er ikke tett. Men hvis den var tett, så skal vel ikke turboene bli ødelagt? Den får jo ifra seg oljen gjennom ventilen?

Har kun kjørt på Mobil 1 0w40 olje de 16 månedene jeg har hatt den, vet ikke hva standard turbotrykk er. Har vært på 1 bar siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk oljetrykket !! sjekk olje-tilførselen også (du sa du allerede hadde sjekket returen..så..)

 

men hva er det som egentlig skjer med turboen? har du fått noen form for analyse av den etter havari?

 

det kan også lønne seg å kjøre noe pent med en ny turbo noen mil før du gir flatt jern ;-D

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen tror jeg det ikke er, da ville den vel lekket olje ut tetningene på veivhuset?

 

Oljetilførselen bør vel også være i orden, i og med mengden olje som dumpventilen spytter hver j***a gang!

 

Oljetrykket kan det faktisk være, i og med at det blir litt ventiltikking for hver gang turboen går.

 

Alle turboer jeg har montert, har vært brukte, og pent "innkjørt" av meg. Selvfølgelig er det en mulighet at alle turboene jeg har kjøpt, har vært defekte. Litt lite sannsynlig, men ikke umulig.

 

Alle turboene jeg har hatt, har fått de samme symptomene: Lekkasje i tetningene på turbo, og olje i alle rør ut fra turbo.

 

Har aldri fått noen skikkelig form for analyse på de defekte turboene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. en her jeg bor har en audi s4 bi turbo og han røk begge turboene for litt siden, så kjøpte han to helt nye og kjørte max en uke med dem før dem røk.. der viste det seg at manifolden flasset sånn at det kom deler fra manifolden inn i turboene sånn at dem tok turen.. det er jo audi det er snakk om og etter det eg har hør så er vist manifolden et lite problem... men ikke vet eg.. skader ikke å skjekke!?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kniff

hei.. en her jeg bor har en audi s4 bi turbo og han røk begge turboene for litt siden, så kjøpte han to helt nye og kjørte max en uke med dem før dem røk.. der viste det seg at manifolden flasset sånn at det kom deler fra manifolden inn i turboene sånn at dem tok turen.. det er jo audi det er snakk om og etter det eg har hør så er vist manifolden et lite problem... men ikke vet eg.. skader ikke å skjekke!?:)

 

Ganske realistisk det, men den 3. gangen jeg skiftet turbo, så skiftet jeg manifold samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kniff

hmm.. da så:) hvordan er oljen da?? kan være det kommer drit inn den veien eller inn luftfilteret?? har ikke så mye peiling på dette,men sikkert ingen skade i å skjekke dette også?:)

 

Oljen har vært skiftet for hver gang turbo har blitt skiftet, og da har samtlige rør til og fra turbo blitt renset godt, inkl. luftfilter og slangen inn, for nettopp å fjerne ev. dritt. Luftfilteret skal ihvertfall skiftes snart. Begynner å gå opp for forslag til hva feilen kan være nå. Ut ifra hvordan jeg oppfatter dette, så virker det nesten som om motoren blåser et overdrevent trykk innpå turboen, som "sprenger" den på en måte.

Men siden kompresjonen på motoren er helt superb, så er nok ikke dette heller en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår