Gå til innhold

4. turboen på rad..

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Originally posted by feskar

Oljen har vært skiftet for hver gang turbo har blitt skiftet, og da har samtlige rør til og fra turbo blitt renset godt, inkl. luftfilter og slangen inn, for nettopp å fjerne ev. dritt. Luftfilteret skal ihvertfall skiftes snart. Begynner å gå opp for forslag til hva feilen kan være nå. Ut ifra hvordan jeg oppfatter dette, så virker det nesten som om motoren blåser et overdrevent trykk innpå turboen, som "sprenger" den på en måte.

Men siden kompresjonen på motoren er helt superb, så er nok ikke dette heller en mulighet.

Hvordan er veivhus ventilasjonen din?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Hvordan er veivhus ventilasjonen din?

Virker bra den.. Tok en liten amatør-test på den; Koblet av ene oljeslangen på veivhuset, og satte ei brusflaske til, og da kom det olje ut. Fikk tips om at det ikke skulle komme olje ut hvis det var noe galt med den, og det ville lekke olje ut tetningene på veivhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker bra den.. Tok en liten amatør-test på den; Koblet av ene oljeslangen på veivhuset, og satte ei brusflaske til, og da kom det olje ut. Fikk tips om at det ikke skulle komme olje ut hvis det var noe galt med den, og det ville lekke olje ut tetningene på veivhuset.

Om den er tett så kommer det olje ut igjennom tetningene på turbo ja.. Men kommer det endel olje ut av den, er trolig noe annet galt.. Skal komme minimalt på en bra motor, mens en hardt trimmet motor kan dumpe litt olje på max last..

blåser det no særlig ut av ventilasjon slangen på tomgang/lett rusing ?

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Om den er tett så kommer det olje ut igjennom tetningene på turbo ja.. Men kommer det endel olje ut av den, er trolig noe annet galt.. Skal komme minimalt på en bra motor, mens en hardt trimmet motor kan dumpe litt olje på max last..

blåser det no særlig ut av ventilasjon slangen på tomgang/lett rusing ?

Blåser minimalt ved lett rusing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser minimalt ved lett rusing.

Jeg tror du skal ta en kraftig gjennomgang av disse tinga:

-sjekk olje tilførsel; Rengjør slange, og undersøk om det kommer olje.. sjekk tilkobling i motor siden av slangen også..

-sjekk oljeretur; rengjør skikkelig.. også i tilkobl pkt mot motor..

-sjekk veivhus ventilasjon; riktig tilkoblet? Helt åpen i alle retninger?? kommer det mye olje ut? legg litt arbeid her.. sjekk opp at det garantert er koblet til slik det skal være..

-Sjekk trykksystemet for lekkasjer, trykktestes.. Om det lekker, kan du overruse turbo, og fortsatt ha "lavt" turbotrykk..

Kunne også med fordel trykktestet motoren din.. sette trykkluft i alle plugghull.. Da vil eventuelle feil med ånding vise seg å tipper jeg.. Er lite arbeid kontra å bytte ut enda en turbo liksom..

Om alt dette er iorden, da må iallefall jeg kaste inn håndkledet desverre..

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sa tidligere...sjekk at du har SKIKKELIG oljetrykk!! hør med møller hva oljetrykket skal være på de motorene. vil tippe rundt 1/2kg ved tomgang...

stikk på et verksted og mål trykket med et vanlig oljetrykks-manometer

Kjør hardt , kjør stil

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat de samme symptomene på Audi'n min. Bytta turbo alt virket helt fint en stund. Plutselig en dag kom det blårøyk og lukta olje som faen. Det jeg fant ut var at veivhusventilasjonen var tett. Tok rett og slett av slangen til veivhusvent. og kjørte den rett ut i fri luft under bilen. Hadde aldri noe problem etter det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sADsAM

Jeg hadde akkurat de samme symptomene på Audi'n min. Bytta turbo alt virket helt fint en stund. Plutselig en dag kom det blårøyk og lukta olje som faen. Det jeg fant ut var at veivhusventilasjonen var tett. Tok rett og slett av slangen til veivhusvent. og kjørte den rett ut i fri luft under bilen. Hadde aldri noe problem etter det :D

Ok. Kjekt å høre at andre har hatt samme problemene som meg, og funnet en løsning! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Falskluft?

Sjekk alle slanger, skjøter, I/C osv for sprekker og hull. Hvis det er falskluft på trykksiden, vil turboen overvarve for å greie innstilt trykk og ta kvelden etter kort tid.

Takk igjen for gode tips! :D

Fikk turboen min i dag, og på mandag blir det vel ordning. Skal ihvertfall få gått igjennom alt av det som det har blitt tipset om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Bare en tanke.. Hvordan kjører du bilen? Bruker du turboen mye på kald motor f.eks? Lar du den kjøle seg ned før du stenger den?

Turboen blir ikke "brukt" på kald motor, lar alltid bilen gå opp til ca. 90 gradet og lar den være såpass varm i minst 2 minutter før jeg i det hele tatt "bruker" turboen.

Har turbo-timer, så turboen får alltid roet seg ned før motoren stenges.

Har hatt S4 og Cosworth før, så jeg har litt erfaring med hvordan biler med turbo skal behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider