Gå til innhold

Hvilke felger + dekk som passer 200 serie

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg 17x7.5 eiker felger.

Som dekk, valgte jeg 225/45-17 Fulda Extremo.

 

Det går en myte om at man ikke får full sving med slike dekk, men det stemmer ikke i det hele tatt! Jeg har 1cm klarering til alle punkter med forhjulene.

Bakhjulene er litt anderledes.. Om dere har lagt merke til 200 serien sine bakskjermer, buer de innover på baksiden!

I tillegg til at de buer innover, er det en kant som går innover. Denne må jeg få bøyd oppover helt fra baksiden til ca. midt på skjermen (toppen).

 

Det er en relativt enkel jobb, men jeg skal få proffe folk til å gjøre det, siden jeg da mest sannsynlig unngår sprekker i lakken.

 

Jeg må vel også rustbeskytte den da bøyde kanten ekstra godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

problemet er bare det at kanten bak skrår innover. Man må derfor bøye kanten som går rett innover oppover. På den måten, kan man lett ha 225 dekk bak og fremme.

 

Fremme passer de rett på!

 

obs! det spørs seff på innpress på felgen!

 

Men ellers tror jeg man må enten ha annen innpress, eller skjermbredde/valse kanten bak. Fremme er nok 225 max, med mindre man har annen innpress (pga fjærbeinet)

 

Man bør heller ikke ha mer enn 225 dekk på 17x7.5 felger, pga da vil man gjøre mer vondt enn nytte. Man må ha 17x8 felger for å ha 235.

 

flere bilder her: http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/car/242_3/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer for fremtiden:

* skinnseter fremme

* få sorte paneler i bilen

* få sort teppe i bilen

* få sort hattehylle i bilen

* senke bilen 45mm med lesjöfors

* montere gassdempere

* montere 25/25mm stabstager

* montere mye avstivning fra ipdusa.com

* kjøpe cross drilled and slotted rotors fra eurosporttuning.com

* kjøpe ny motor

* kjøpe ny gir

* kjøpe diffbrems

* montere el vinduer, speil, soltak?, sentrallås

* montere 90'-> 740 sedan baklys

 

så er det mulig jeg oppgraderer til nye fangere.

 

Jeg skal kanskje også lage luft-kanaler til bremsene foran, for ekstra kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Jeg har Lesjöfors fjærer på volvoen min selv. Knall gode og knall stive. Har monrow reflex dempere, god kombinasjon det. bare vær litt obs om det blir første gang du skal skifte dempere og fjærer, TING TAR TID!

 

Om du ikke har lufttrykks verktøy må du finne en fix løsnig for å løsne demperen foran. Det er ganske klønete å løsne mutteren som sitter på toppen... Jeg brukte en "svensk-pipe" på mutteren og holdt igjen demperstaget med forlengeren på et 1/2" pipesett..

 

lykke til, har selv store planer for min 240 GLE..

- 66 volvo amazon

- 87 volvo 240 GLE

- 84 lada 2107 (bygges om med cosworth maskin :-)

- 78 opel rekord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvofasII

Hvis du ser litt nærmere på den kanten du snakker om så ser du hvor den er "slått" sammen. Kutt vekk det som er utenfor der det er "slått" sammen og du er i box.

 

P.S

Ha på litt "tektyl" der du har kuttet bort

 

Jeg er imot kutting, pga det vil svekke stivheten av skjermen.

Jeg vil derimot få det bøyd eller valset (spørs på differanse i pris).

Utifra faren til damen min (som eier bilfirma), vil jeg mest sannsynlig få det profft gjort for 500kr igjennom noen han kjenner.

 

Fordelen med å valse, er at det er mindre sjanse for at lakken sprekker.

Det kan være jeg kan ta det selv med tang også?

 

Jeg sprayer seff mye techtyl samtidig :-)

Skal også spraye på fjærbeina fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by trønderbird

HEI

Jeg har Lesjöfors fjærer på volvoen min selv. Knall gode og knall stive. Har monrow reflex dempere, god kombinasjon det. bare vær litt obs om det blir første gang du skal skifte dempere og fjærer, TING TAR TID!

 

Om du ikke har lufttrykks verktøy må du finne en fix løsnig for å løsne demperen foran. Det er ganske klønete å løsne mutteren som sitter på toppen... Jeg brukte en "svensk-pipe" på mutteren og holdt igjen demperstaget med forlengeren på et 1/2" pipesett..

 

lykke til, har selv store planer for min 240 GLE..

 

Jeg tenkte:

Lesjöfors + Sachs gas supersport eller hva de heter.

De som er rimeligst på lesjöfors tror jeg er lysaker bil (http://www.pvd.no), mens sachs var bcb.no billigere på (ca. 70kr billigere).

 

Jeg venter svar på hva de tar i porto.. Lysaker bil skal ha 223kr + mva for porto.

 

Jeg har forresten planer om å ta 740 90' baklys på 242'en min :-)

 

Leste i går at de fangerene jeg har, veier hele 17kg stk!! Så jeg tror jeg skal bytte til nye typen som veier 7kg stk. Da sparer jeg jo en god del!

 

En fyr i volvo klubben jeg driver, påstår de nye typen fangerene tåler like mye, pga de har gjort noe spesiellt med alu'en. Noen som vet om dette stemmer?

Jeg har snakket med en fyr som har kræsjet i 80 inn i et cement gjerde.. bilen fikk bare mindre skader. (han snaiet det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Jeg er imot kutting, pga det vil svekke stivheten av skjermen.

Jeg vil derimot få det bøyd eller valset (spørs på differanse i pris).

Utifra faren til damen min (som eier bilfirma), vil jeg mest sannsynlig få det profft gjort for 500kr igjennom noen han kjenner.

 

Fordelen med å valse, er at det er mindre sjanse for at lakken sprekker.

Det kan være jeg kan ta det selv med tang også?

 

Jeg sprayer seff mye techtyl samtidig :-)

Skal også spraye på fjærbeina fremme.

 

Det som er utenfor "punktsveisene" her ingen ting meg stivhet å gjøre, det er bare extra plate som blir til overs siden det er gammle biler eller noe. Altså Det er ikke som på nye biler der de sparer inn på alt som går ann å spare på.

 

Men samme for meg hva du gjør ga bare et tips som er like bra som valsing, da valsing koster en del er det også en økonomisk løsning. P.S lakken kommer ikke til å sprekke med vinkelsliper.

Det gjør den heller ikke med valsing, hvis den gjør det er det en som ikke kan det som gjør det..... ;)

 

Lykke til med avgjørelsen. Bra blir det uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvofasII

 

Det som er utenfor "punktsveisene" her ingen ting meg stivhet å gjøre, det er bare extra plate som blir til overs siden det er gammle biler eller noe. Altså Det er ikke som på nye biler der de sparer inn på alt som går ann å spare på.

 

Men samme for meg hva du gjør ga bare et tips som er like bra som valsing, da valsing koster en del er det også en økonomisk løsning. P.S lakken kommer ikke til å sprekke med vinkelsliper.

Det gjør den heller ikke med valsing, hvis den gjør det er det en som ikke kan det som gjør det..... ;)

 

Lykke til med avgjørelsen. Bra blir det uansett...

 

Vel.. Hva synest biltilsynet om valsing? Jeg skal jo liksom få de felgene inn i vognkortet. Det er jo litt kjipt om de begynner å monge seg, slik de ofte gjør i Bergen.

 

Jeg skal iallefall ta eu kontroll på stålfelger hos NAF tror jeg. Selv om felgene er tüv og alle krav passer fint (rulle omkrets, avstand, etc.)

 

Når jeg da har montert B230ET 1987' og felgene, turer jeg til biltilsynet og viser bilen. Eneste jeg må gjøre da, er vel å bytte til ventilerte skiver fremme.

 

Med tiden skal jeg også senke, etc. som sagt over, men det blir etter ombygging og godkjenning. Og etter lønning seff :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du trenger ventilerte skiver framme men, tror bremsene er like på alle 240. 740 også?

 

Mente de var godkjent opp til 200hk eller 220hk jeg

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår