Gå til innhold

Råd om B23 prosjekt

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

Skal sette igang med et lite B23 prosjekt...

 

Målet mitt er en turbomotor på 350-400hk et sted.

Har tenkt å utgå fra B230FT (LT like bra?) motor av litt nyere modell, så får jeg underspyling... Skal helst ha noe som er nogelunde holdbart. Kostnadene skal holdes så lave som overhode mulig....

 

Så har jeg en hæv med spørsmål da. :P

 

Hvor mye tåler original råder?

Hvor mye tåler original stempler?

Har tenkt å bruke en marineveiv, er dette et poeng eller burde jeg holde meg til originalveiva? Hvor mye tåler originalveiva?

Med marineveiva får jeg litt mer sylindervolum, men spiller vel heller liten rolle. Men den tåler det meste!?

 

Så var det topp da... En 16v topp hadde jo smakt bra...

Har forstått det slik at 8v toppene blir betegna som 405, 530 og 531 hvor 531 er den beste.

Hvor mange hk får jeg pressa ut av en 531 topp uten porting?

Hvor mye får jeg ut av en 16v topp? Hva er betegnelsen på denne?

 

Turbo.... Hva trenger jeg da?

Holder det med en T3/T4 turbo? Hva er en relativt økonomisk men god løsning? Helst noe som kan kjøpes brukt eller billig....

 

Hvis noen har noe informasjon om kam i tilegg så bare sleng ut.

 

Jeg takker for ALL informasjon. Har lest endel og kan litt, men er litt forvirra kan man si....

Kom gjerne med litt priser på hva saker og ting koster også. Skal forøvrig gjøre alt arbeidet selv (alt det er mulig å gjøre selv hvertfall).

 

Og til slutt, noen som vet om det er noen bøker om trimming av B23/Volvo motorer, og hvor man får kjøpt det...

 

Alle svar er velkomne, hungrer etter informasjon. :D

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha marineveiv må du bytte til lavere stempler samme med 16v topp.

Er vist noen gutter i Sverige som har kjørt disse underspylte motorene opp til ca 400 hk, men hvor holbart dette er vet jeg ikke.

Etter samtale med VS-Motor mente de at orginal rådene skulle holde til 300 HK og de hadde prøvd og dra de over det, men det var i grenseland.

Skal du ha 350-400 HK anbefaler jeg deg og bytte stempler og råder.

En 531 topp kan du dra ut ca 300+- HK av, og en 16v ca 400 HK...

En grei turbo er T03/04 AR60 som duger til ca 400.

 

Noen priser:

 

Smidde stempler - 8000 - 10000,-

Råder - 8000-10000

531 topp - 2500-15000,- (orginal ligger på rundt 2500 - 4000)

 

Du må også tenke på at du må ha et sprut som klarer dette. Det er veldig mange typer ute på markedet, så noen pris på dette tør jeg ikke si.

 

Henrik_H, SundinRacing, nissan_s13 med fler holder på eller har gjort dette og kan nok mye om dette.

 

 

Kan ta et eksempel på "Sundin" sin motor som har 400-450 HK i sin, og den motoren kom på ca 60000-70000,-

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt at man kan "rundslipe" (heter noe lignende) de originale rådene og at de dermed tåler mye mere? Noen som vet noe mer om dette?

 

Så da går jeg for en marineveiv og 16v topp. Stempler regna jeg med å måtte bytte.

 

Får sende en PM til de som kan noe og høre om de vil være så snille og gi meg litt gode råd da. :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At rådene tåler mye mer kan jeg ikke garantere...

Disse rådene jeg snakket om er de rådene som er i FT-blokkene fra sent på 80 tallet og fremover... Fra 89+ mener jeg å huske.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by yoyofish

Ser ut til at du driver med et lignende prosjekt selv?

Hvilke deler bruker du og hvor mye hk satser du på å få ut?

Takk for svar så langt! :)

 

 

Jeg skal bruke en FT-Blokk med smidde stempler og orginalrådene...

Skal bruke MS-EFI programerbar besininnsprut....

Ellers er det en 531 topp og chims`et oljepumpe....

 

Clutch og gearkasse vet jeg ikke ennå hva jeg skal bruke.....

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår