Gå til innhold

Colt Turbo Project

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

En ic kan bli for stor. Resultatet av dette er lengre spool-up tid. Allså lade trykk ved høyere turtall. I tilegg går jo denne bilen orginalt uten ic. Så den må jo levere 10 L til 20 L ekstra med komprimert luft. I xxx bar. Men en større turbo, med stort luft hus. Hadde du oppnåd en bedre spool-up tid. Og mye mer hk. Det har jo seg slik at jeg har to turboèr som hadde fungert rått på den bilen. De er fremdeles til salgs. :)

vw 1302s turbo

Mitsubishi colt turbo 93mod(type gul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 277
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ic kan bli for stor. Resultatet av dette er lengre spool-up tid. Allså lade trykk ved høyere turtall. I tilegg går jo denne bilen orginalt uten ic. Så den må jo levere 10 L til 20 L ekstra med komprimert luft. I xxx bar. Men en større turbo, med stort luft hus. Hadde du oppnåd en bedre spool-up tid. Og mye mer hk. Det har jo seg slik at jeg har to turboèr som hadde fungert rått på den bilen. De er fremdeles til salgs. :)

 

Dette kaller vi turbolagg.. trykke vil bli det samme.. mister litt ibegynnelsen.. men du vil altid tjene hk på toppen.. vist hele ic blir kjølt ned :fingers:

BMW 523 E39 97mod

Ford Sierra 3dørs 86mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kaller vi turbolagg.. trykke vil bli det samme.. mister litt ibegynnelsen.. men du vil altid tjene hk på toppen.. vist hele ic blir kjølt ned :fingers:

 

Turbo lader sikkert det samme men er ikke samme trykk som treffer gasspjeld! IC blir jo et lite hinder! Men om det blir effekttap er en annen sak siden luften blir mye kaldere så kanskje trykktap ikke har noe å si...

 

Men jeg har ikke håndfaste bevis på det jeg sier bare sånn at det er sagt!

 

Beklager for all Off topic det ble her!

:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo lader sikkert det samme men er ikke samme trykk som treffer gasspjeld! IC blir jo et lite hinder! Men om det blir effekttap er en annen sak siden luften blir mye kaldere så kanskje trykktap ikke har noe å si...

 

Men jeg har ikke håndfaste bevis på det jeg sier bare sånn at det er sagt!

 

Beklager for all Off topic det ble her!

:)

 

 

Hva er det dere sikter til? skal jeg kansje fjerne IC en? :rolleyes:

 

Neeeee, Tror nokk jeg heller taper hk enn og tjene på det ;)

 

Det kan vår venn "rulle" finne ut! hehe..

 

Men jeg regner med det blir litt trykk tap hvis man setter på en lastebil IC på en liten Diesel snurre eller noe..!(Ikke tilfelle her da!)

 

Diesel snurre? angry hihi, men så var jo laste bil ic'en modifisert for og passe bilen min da...

 

Men det som er så dumt med stor ic på en colt som min er att man treffer på ett fuel pungt som er att motoren får mer luft nå som ic'en gir luften mindre luft monekyler, ergo mer luft til motor, og da stenger motoren for bensin tilførsel på ett eller flere pungt ved pådrag og kan også skje oftere hvis man kjører aktivt i oppover bakker. Men planen min er og modifisere hjernen (nohrspeed) slik att den takler mer luft tilførsel enn org :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten øker med ic. Det er greit. Men du flytter effekt omådet høyere opp på turtals stigen. (Allså for x. før ladet den full`t på 3500rpm uten ic. med ic 4500rpm) Pluss det blir ikke like mye drag på 1 gir og begynnelsen av 2 gir.

Men du må selfølgelig ha icén på bilen. Pga når du først har pasert 1 og 2 gir. Det er da icèn beggyner å virke. Jo mer fart jo kaldere luft. = mer nm/hk.

Vann sprut er jo fint å ha i tilleg til ic. 0.3 bar ekstra lade trykk med vann sprut. Pluss reinere forbrennings kammer. osv.

vw 1302s turbo

Mitsubishi colt turbo 93mod(type gul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten øker med ic. Det er greit. Men du flytter effekt omådet høyere opp på turtals stigen. (Allså for x. før ladet den full`t på 3500rpm uten ic. med ic 4500rpm) Pluss det blir ikke like mye drag på 1 gir og begynnelsen av 2 gir.

Men du må selfølgelig ha icén på bilen. Pga når du først har pasert 1 og 2 gir. Det er da icèn beggyner å virke. Jo mer fart jo kaldere luft. = mer nm/hk.

Vann sprut er jo fint å ha i tilleg til ic. 0.3 bar ekstra lade trykk med vann sprut. Pluss reinere forbrennings kammer. osv.

 

Mm, stemmer i grunn dette, er jo ganske logisk :) Men har ikke noe problem med att bilen ikke begynner og lade før 4500rpm, for den lader 0.6bar på 3500-4000rpm, men men, det irreterer meg ikke, liker den slik den er nå :) Slipper ihværtfall og oppgradere til større ic når det kommer en større turbo i den.. hehe..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten øker med ic. Det er greit. Men du flytter effekt omådet høyere opp på turtals stigen. (Allså for x. før ladet den full`t på 3500rpm uten ic. med ic 4500rpm) Pluss det blir ikke like mye drag på 1 gir og begynnelsen av 2 gir.

Men du må selfølgelig ha icén på bilen. Pga når du først har pasert 1 og 2 gir. Det er da icèn beggyner å virke. Jo mer fart jo kaldere luft. = mer nm/hk.

Vann sprut er jo fint å ha i tilleg til ic. 0.3 bar ekstra lade trykk med vann sprut. Pluss reinere forbrennings kammer. osv.

 

Nå tror jeg du spora av og ble litt for high tech ;)

 

Og til deg ZirZ! trykket blir det samme ja! men ikke like fort som med en mindre IC! Ketchup effekt er jo ikke så kos så JO en IC kan bli for stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du spora av og ble litt for high tech ;)

 

Og til deg ZirZ! trykket blir det samme ja! men ikke like fort som med en mindre IC! Ketchup effekt er jo ikke så kos så JO en IC kan bli for stor ;)

 

Hva mener du da? burde jeg hatt midre ic enn den jeg har nå?? :confused:

 

Planen var jo ikke og beholde den lille snurra, men og oppgradere til en større en..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du da? burde jeg hatt midre ic enn den jeg har nå?? :confused:

 

Planen var jo ikke og beholde den lille snurra, men og oppgradere til en større en..

 

nå vet ikke jeg di nøyaktige måla på ICn din men med en større snurre så funker det nok bedre! jeg skulle bare fremme det at ketchupeffekt er ikke noe for deg som skulle ha en mere baneracer enn rattlåsracer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den IC`en var i største laget ja, tatt i betraktning at den ikke har det orginalt, uansett hvor stor turbo du setter på så hadde 1/3 så stor holdt, Ic pleier jo ikke være største begrensingen på disse motorene.

-Ting skal være litt i forhold til hverandre vettu! Faren er at du får en enorm forsinkelse på ladetrykket, noe du nok allerede har ja...

 

Men uansett, tror du har vært heldig med bilen ellers, ikke ofte du finner en slik uten at det ramler rust av de...:)

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den IC`en var i største laget ja, tatt i betraktning at den ikke har det orginalt, uansett hvor stor turbo du setter på så hadde 1/3 så stor holdt, Ic pleier jo ikke være største begrensingen på disse motorene.

-Ting skal være litt i forhold til hverandre vettu! Faren er at du får en enorm forsinkelse på ladetrykket, noe du nok allerede har ja...

 

Men uansett, tror du har vært heldig med bilen ellers, ikke ofte du finner en slik uten at det ramler rust av de...:)

 

 

Hmm, må ikke tro jeg setter på en ic som er 1/3 av størrelsen jeg har nå ;)

 

Grunnen til dette er att org går disse fra 0-100kmt på 9 sek, mens min nå etter ic og litt oppskrudd lade trykk så ligger den på 7.5sek fra 0-100kmt....

 

2. grunn er att jeg skal om ikke lenge skal ha en større turbo som kan matche ic'en.

 

3. grunn er att jeg har snakket med forige eier hvor han forteller om att det var ikke noe katchupp effekt med større ic, asså han merka forskjell på pådrag men ikke att den ladet tidligere..

 

 

Men seff kan man være skeptisk, men utifra hva jeg får igjen av effekt med denne ic'en så tar jeg den ikke av :) hehe... MEN, Hvis du kunne komme med din ambefaling av ic på bilen min så hadde det vært supert :titties:

 

Forresten, hvor i bergen holder du til? har jeg kansje sett deg før?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du kjører 7,5sek med godt oppskudd ladetrykk så er det grunn til bekymring, tenker da akkurat på IC, har selv kjørt en Colt som gikk ganske nærmt 6 tallet og her ble det brukt en kjøler på størrelse med et A4 ark, denne bilen målte 160hk på landevei, eneste som var gjort var justert ladetrykk...

 

Du sier du skal oppgradere til større turbo som matcher IC, hva da? lastebil turbo og? Du må ikke glemme at det fortsatt bare 1,6liter og er begrenset hvor mye luft den blåser ut.

Går du for Galant turboen og dysen får du mer effekt, og her har det blitt med stort hell blitt brukt Cossie kjøler som er 1/3del av den du har.

 

Den kjøleren du har nå holder sikkert til 1000hk og det må du og innse at du aldri får. Sikkert jævli tøft å kunne skryte av at den holder til det, men har lite for seg når du i det lange løp taper på det...

 

Kjølere som passer ypperlig ville vært cosworth, Lancia thema TIE, FIAT Croma TIE, disse er lett og oppdrive og koster lite, og er greie passformer på.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tippe han har en galant 83-88 på hånda, som da kom med en 2l 8v Sohc turbo på 170hk, går faktisk ganske bra de motorene, ganske kvasse og turtallsvillige...

 

Finnes ikke så mange av de lenger nei =P

Jepp er nok en gammelgalant ja:) Får se om jeg ikke kjøper den til sommern. Den går ganske godt ja..

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du kjører 7,5sek med godt oppskudd ladetrykk så er det grunn til bekymring, tenker da akkurat på IC, har selv kjørt en Colt som gikk ganske nærmt 6 tallet og her ble det brukt en kjøler på størrelse med et A4 ark, denne bilen målte 160hk på landevei, eneste som var gjort var justert ladetrykk...

 

Du sier du skal oppgradere til større turbo som matcher IC, hva da? lastebil turbo og? Du må ikke glemme at det fortsatt bare 1,6liter og er begrenset hvor mye luft den blåser ut.

Går du for Galant turboen og dysen får du mer effekt, og her har det blitt med stort hell blitt brukt Cossie kjøler som er 1/3del av den du har.

 

Den kjøleren du har nå holder sikkert til 1000hk og det må du og innse at du aldri får. Sikkert jævli tøft å kunne skryte av at den holder til det, men har lite for seg når du i det lange løp taper på det...

 

Kjølere som passer ypperlig ville vært cosworth, Lancia thema TIE, FIAT Croma TIE, disse er lett og oppdrive og koster lite, og er greie passformer på.

 

okokokok! ;) du vinner! kan du hjelpe meg med og finne en Ic som passer bilen min da?, greit nokk att du ramset opp de som kunne passe, men må nesten være sikker på mål osv.. Saken er så sån att jeg kjøpte bilen med ic'en montert, og vil være enig med deg at den jeg har nå er for stor.. Da blir mitt neste oppdrag med og selge den ic'en jeg har nå og heller kjøre en cossi kjøler, høres dette greit ut? Noen som har en Cossi kjøler til meg da? :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår