Gå til innhold

Hva som skjer når du blir tatt med trim!

Ranger emnet


znapp

Anbefalte innlegg

Originally posted by Skody

En ting vet jeg, det er at det er Biltvilsynet som til syvende og sist som skal godkjenne bilen. Samme hvor mye papirer du har fra importør lønner det seg med en god tone og prate med dem på forhånd. Ikke bare valse inn å si "je ska ha stæmpel!". :rollyeyes:

så sant så sant.... Men man må også treffe på "rett" person på biltilsynet da heldigvis ikke alle er helt firkantede...

begynner du å forsøke å "belære" de så får du garantert ikke godkjent noe som helst...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Skody

En ting vet jeg, det er at det er Biltvilsynet som til syvende og sist som skal godkjenne bilen. Samme hvor mye papirer du har fra importør lønner det seg med en god tone og prate med dem på forhånd. Ikke bare valse inn å si "je ska ha stæmpel!". :rollyeyes:

 

Jepp! Tilsynet i tønsberg er helt håpløse!!! Jeg gikk innom med papirer fra ford usa for å få rettet opp feil dekkdimensjon i vognkortet... og ble avfeid med at jeg ikke kunne bytte dekkdimmensjon,, fordi den som stod i papirene hadde større rullediameter!!! Hjalp ikke at jeg forklarte at den som stod i vognkortet var for liten... neida... Jeg var bare dum! Men hvor mange har hørt om en ford mustang med 175/80/13 som standard??? Hadde med liste med ALLE dimmensjonene, og stempel fra ford og greier... Men ford tok vist feil, for min hadde 13" i vognkortet, og biltilsynet tar ikke feil... ARGH!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spørsmål...så igjen tråden men så ikke dette var tatt opp.

 

Si jeg kjører en bil med 250hk som er 100hk mer en orginalt og jeg blir stoppet, jeg har en bryter der jeg skifter elektronisk styring/turbotrykk så bilen har ca 150hk (standard) på benk. Kan de da virkelig svitsje over og måle den til 250hk da? Eller må de ha bevis på at du har kjørt med den konstant.

 

Tipset er vell og ha motorstyringen (chipen) inne i coupen og blir du stoppet så skifter du den ut med den "som gir 100hk mindre".

 

Jeg ser dette som en mulighet, men tar gjerne imot andres innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

corvette zr1 hadde en nøkkel til å skru av de siste 200 hestene med, men den blir regnet som en 406 hesters bil uansett. Skal du ha bryter får du bare skjule den bra. Du kan evt. kjøre med datasprut og to forskjellige mapper, og bytte når du blir stoppa. Men hvis de får snusen i hva som foregår sliter du....

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Qee

et lite spørsmål...så igjen tråden men så ikke dette var tatt opp.

 

Si jeg kjører en bil med 250hk som er 100hk mer en orginalt og jeg blir stoppet, jeg har en bryter der jeg skifter elektronisk styring/turbotrykk så bilen har ca 150hk (standard) på benk. Kan de da virkelig svitsje over og måle den til 250hk da? Eller må de ha bevis på at du har kjørt med den konstant.

 

Tipset er vell og ha motorstyringen (chipen) inne i coupen og blir du stoppet så skifter du den ut med den "som gir 100hk mindre".

 

Jeg ser dette som en mulighet, men tar gjerne imot andres innspill.

Vet om en som ble tatt for trimming av en rs2 og der plomberte de hjerne og WG på stedet for så å kalle inn bilen til bremsing....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skidracer

corvette zr1 hadde en nøkkel til å skru av de siste 200 hestene med, men den blir regnet som en 406 hesters bil uansett. Skal du ha bryter får du bare skjule den bra. Du kan evt. kjøre med datasprut og to forskjellige mapper, og bytte når du blir stoppa. Men hvis de får snusen i hva som foregår sliter du....

Nå er jo Corvetten levert med 406hk eller hva den har.

Hvis du har f.eks en 155hk Volvo B21ET og justerer opp trykket til 200hk med en variabel fjernstyrt knott i kupeen er det ingen fare bare den står på org.trykk.

Er det noen som husker den sølvgrå MB 190en på NRK for 3-4 år siden? Han satt jo på biltvilsynet i Trondheim og viste dem nettopp hvordan han endra fra f.eks 250hk godkjente hk til f.eks 400hk for banekjøring da han viste bilen for godkjenning og stempel. Det finnes et datasprut som heter http://freedom.co.jp som har 4 valg av program. Da kan du velge under drift og med umiddelbar virkning hvilket oppsett du ønsker. Da slipper du å ha en bærbar PC installert i hanskerommet :p

Hvis du har sørget for å godkjenne f.eks 155hk volvoen med 220hk kan du relativt trygt kjøre med mer uten å bli innkalt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gutta i trondheim... Biltilsynet tolker reglene individuelt. Her hadde du blitt skutt med sløv øks for det.... Men så er jo gutta her nede extreme.

 

Eks. Tønsberg biltilsyns tolkning:

 

Hvis man kan skru på en knapp og få hestene, kan man gjøre det mens man er på gata... Siden det ikke er noen operasjon som må gjøres manuelt ved bruk på bane vil dette regnes som en fare da bilen ikke er godkjent til det. Derfor må alle hestene godkjennes... :(

 

Tro meg.. Så vanskelige kan de være.. Jeg har selv vært lastebilsjåfør, og blitt stoppet i utallige tekniske kontroller over alt, og må si det er svært stor forskjell fra sted til sted hva som er lovlig. Regelen er derfor at man bør godkjenne bilen på et "vennlig" tilsyn. Gutta i trondheim høres fornuftige ut. Nesten så jeg får lyst til å flytte!!:rolleyes:

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krav om å ha full gass når man har bilen på rullene? Hvem sitter isåfall i førerstolen? Slakke litt på gasswire før man kjører bilen inn? Restriktor? Justérbart ladetrykk/tenning? Håndbrekk på? Lav turtallsperre? Mange er nevnt tidligere, men muligheter har man alltid, med mindre de konfiskérer bilen på stedet (har de lov til det?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok krav om full gass, ja! Og du må ikke tro dem lar deg sitte der selv... Er nok tilsynskara som gjør det ja. Det man kan gjøre hvis man har litt avansert motorstyring, er jo å senke turtallsperra.... 3500 rpm er max ja....

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Qee

et lite spørsmål...så igjen tråden men så ikke dette var tatt opp.

 

Si jeg kjører en bil med 250hk som er 100hk mer en orginalt og jeg blir stoppet, jeg har en bryter der jeg skifter elektronisk styring/turbotrykk så bilen har ca 150hk (standard) på benk. Kan de da virkelig svitsje over og måle den til 250hk da? Eller må de ha bevis på at du har kjørt med den konstant.

 

Tipset er vell og ha motorstyringen (chipen) inne i coupen og blir du stoppet så skifter du den ut med den "som gir 100hk mindre".

 

Jeg ser dette som en mulighet, men tar gjerne imot andres innspill.

 

Så lenge brytern ikke kan nås ved kjøring så har de ikke en dritt å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Er det krav om å ha full gass når man har bilen på rullene? Hvem sitter isåfall i førerstolen? Slakke litt på gasswire før man kjører bilen inn? Restriktor? Justérbart ladetrykk/tenning? Håndbrekk på? Lav turtallsperre? Mange er nevnt tidligere, men muligheter har man alltid, med mindre de konfiskérer bilen på stedet (har de lov til det?).

Hele denne saken er vel litt ekstrem med tanke på at det var ei biljakt inne i bilde. Tror det skal mye til at de krever bremsing ellers. Er vel egentlig ikke no problem med trimming før den dagen du er så uheldig å havne i ei ulykke og kanskje få tatt liv av noen. Det er da de virklige problemene starter :( Den dagen skulle man nok ønske man hadde fått "bare" 42.000 kr å betale.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår