Gå til innhold

Golf II olje måler

Ranger emnet


desless

Anbefalte innlegg

Min Golf II 1.6 85 mod har et lite problem. Noen ganger så lyser olje trykk måleren. Så jeg sjekker oljen, den er helt fin. Ikke for mye eller for lite. Så går det noen dager uten lys, men plutselig lyser den igjen. Noen som vet hva dette kan være? Er det et føler problem? Eller er det virkelig noe gale med olje trykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest oljetrykkssensoren/føleren/bryteren. (Kjært barn osv... den blir vel kalt litt forkjellig rundt om. )

 

Det er en kjent sak på golf 1+2 at denne tar kvelden fra tid til annen. Sitter på/ved oljefilterhuset, koster litt under 100-lappen hos møller tror jeg. Tar deg 5 minutter og skifte :)

 

Det kan jo være dårlig oljepumpe, tette oljerør etc, men begynn med sensoren først. Den koster jo nesten ikke noe og er den vanligste feilen.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde nesten samme problemet selv.. oljetrykksvarsellampa begynte å lyse av og til... (helst på lavt turtall fant jeg ut etterhvert).. skifta oljetrykksgiver,men det hjalp ikke.. deretter snakka jeg med diverse folk/verksteder..jeg trodde kanskje at det var oljepumpa som var gåen,men det var faktisk _ingen_ verksteder som var enig i teorien min... (spurte f.eks. på Møller)...

tenkte at jeg kunne jo prøve å skifte pumpa...gjorde det,og problemet forsvant!

meeeen,det som var poenget var at 2-3 mnd. senere så var motoren helt gåen... plutselig en dag begynte den å kakle/klunke/rakle(/whatever) som faen,og da var det over og ut.... fordi: kjørt lenge med for dårlig oljetrykk (ødelagt pumpe).. lå en pen liten haug med metallspon i bunnpanna,gitt ;) :D

 

skumle greier tongue.gif

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo legge til at det er 2 oljetrykksmålere på 1,6 litern...

en ved oljefiltret og en på topplokket på førersida...

 

den ved topplokket lyser dersom oljetrykket kommer under 0,5 eller no sånt, og den ved oljefiltret lyser dersom trykket er under 1,5 eller no sånt men den virker bare når turtallet ligger over 2000rpm... så dersom den lyser av og til når du gir gass er det den ved oljefiltret som ikke virker!Kan jo også bare være dårlig kontakt....

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det mer nå da. Men hver gang jeg trykker inn clutchen når jeg kjører, så går oljetrykk lampen av. Men er litt over 2000 omdreininger, så kommer den på igjen. Jeg skal prøve å få skiftet ut delene. Håper det hjelper. Er kjedelig vist motoren ryker nå altså. Siden jeg har sjekket oljen, og den var fin.

 

Det kan ikke være feil bak i intrumentpanelet da? Er det en mulighet? Synes det er rart at den lyser litt, også bare slår den seg av, går noen dager, så blinker den litt, og lyser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desless

Har lagt merke til det mer nå da. Men hver gang jeg trykker inn clutchen når jeg kjører, så går oljetrykk lampen av. Men er litt over 2000 omdreininger, så kommer den på igjen. Jeg skal prøve å få skiftet ut delene. Håper det hjelper. Er kjedelig vist motoren ryker nå altså. Siden jeg har sjekket oljen, og den var fin.

 

Det kan ikke være feil bak i intrumentpanelet da? Er det en mulighet? Synes det er rart at den lyser litt, også bare slår den seg av, går noen dager, så blinker den litt, og lyser igjen.

 

Kan jo hende det er en dustete jordingsfeil.. pleier å være veldig periodiske, og ofte litt klønete å få has på. Evt. dårlig kontakt bak i instrumentpanelet. Kan være både feil med instrumentpanelet og med en av følerne, ikke alltid lett å bli klok på sånne ting.

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der. Han som hadde bilen før meg, har festet jordingen til anlegget i ene sele holderen bak i bagasjerommet. Og anlegget lager en irriterendes "pipe" lyd når jeg girer og kjører. Pipet følger med turtallet liksom. Er ganske plagsomt.

Men kan være jordingen der bak altså? Eventuellt i instrumentpanelet?

 

Er ganske IKKE flink med biler. Har ikke peil. Så jeg høres kanskje helt fjern ut her. Men er derfor jeg spør :)

 

I så fall, er det veldig stress å fjerne dashbord skjermen, og se på ledningene bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desless

Takker for hjelpen folkens! Da skal jeg gjøre dette. Men Møller som dere snakker om, er ikke i Stavanger så vidt jeg vet. Men hvor får jeg tak i en oljetrykk føler da? Bil huggeri? Eller en bensinstasjon? Biltema kanskje?

 

Joda, Møller har en forhandler i Stavanger dem:

 

Peder S. Fjetland AS

tlf: 51 81 80 00

faks: 51 81 80 01

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår