Gå til innhold

forelegg

Ranger emnet


exuz

Anbefalte innlegg

kom ikke på noe bedre steder å poste dette..

i allefall, jeg var litt uheldig i dag, og ble tatt av onkle blå for å "kjøre uaktsomt" og det var så grovt at et forenklet foelegg ikke var godt nok.

 

det jeg gjorde var å ta en ekstra runde i en rundkjøring, og gasset på ut av rundkjøringen slik at jeg fikk sladd, det var ikke noe sykt breit, bare helt rolig og kontrollert, men onkel ble i allefall kjempe hissig

 

så er tingen den, får jeg rulleblad av dette forelegget? han sa at dette måtte gå igjennom strafferett, eller noe slikt, for å avgjøre straffen jeg skulle få.

 

om jeg får det så ser jeg ikke helt vitsen, da tror jeg sterkt at jeg vurderer å rane en bank elns. for det fucker jo resten av planene mine.

[]BMW 320i E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil mr leone. Det blir slettet på en vanlig vandels attest, men de som ber om det har som regel rett til en uttømende vandelattest. Jeg har et par ting på rullebladet, å det vil stå der for alltid. F.eks ved en søknad til politi høyskolen(uhh) eller til et vekter selskap vil dette alltid komme frem. Jeg måtte vise uttømende vandels attest for noen år siden, å da sto hver bidige lille ting ifra jeg ble 16år, nå er det vel 15?

 

Så hvis du søker et sted som krever plettfri vandel vil alle ting du har blitt dømt for komme frem, for resten av livet. Dette syns jeg er helt sjukt.....man er liksom stemplet for resten av livet. Litt sår på dette emnet jeg:rolleyes:

 

syns forøvrig det er merkelig at dette aldri blir tatt opp i media, men er vel ingen som vil ta til ordet for de "kriminelle" :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar bare å limer inn det jeg har skrevet på et annet forum. Tenkte kanskje noen her også kunne dra nytte av det. Nederst i posten er svaret på spørsmålet ditt.

 

 

Fartsovertredelser:

 

 

 

Strekninger med 60 km/t eller lavere

 

Overskridelse til og med 5 km/t 500 kr

Overskridelse til og med 10 km/t 1.200 kr

Overskridelse til og med 15 km/t 2.200 kr

Overskridelse til og med 20 km/t 3.200 kr

Overskridelse til og med 25 km/t 5.000 kr

 

Strekninger med 70 km/t eller høyere

 

Overskridelse til og med 5 km/t 500 kr

Overskridelse til og med 10 km/t 1.200 kr

Overskridelse til og med 15 km/t 2.000 kr

Overskridelse til og med 20 km/t 2.800 kr

Overskridelse til og med 25 km/t 3.800 kr

Overskridelse til og med 30 km/t 5.000 kr

Overskridelse til og med 35 km/t 6.000 kr

 

 

 

Her blir førerkortet beslaglagt:

 

Fartsgrense Førerkortbeslag

30-sone + 26 km/t 56 km/t

40-sone + 26 km/t 66 km/t

50-sone + 26 km/t 76 km/t

60-sone + 26 km/t 86 km/t

 

70-sone + 36 km/t 106 km/t

80-sone + 36 km/t 116 km/t

90-sone + 36 km/t 126 km/t

100-sone + 36 km/t 136 km/t

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette gir prikkker

 

1. Fartsovertredelser.

 

Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere og overtredelsen er på mer enn 10 km/t.

 

Overtredelse av fartsreglene når fartsgensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er mer enn 15 km/t

 

2. Kjøring i strid med trafikkskiltene: 3.200kr

- Innkjøring forbudt

- Trafikkforbud

- Envegskjøring

- Svingforbud

- Vendingsforbud

- Påbudt kjøreretning

- Påbudt kjørefelt

- Påbudt rundkjøring

- Kollektivfelt

 

Bruk av motorsykkel/moped med høyere ytelse/hastighet enn den er registrert for 3.200kr

 

Kjøring mot rødt lys 4.000kr

 

 

 

3. Ulovlig forbikjøring ... 4.000kr

... i strid med "Forbikjøring forbudt-skilt"

... på høyre side

... like foran eller i vegkryss

... hvor sikten er hindret ved bakketopp, sving osv.

... foran gangfelt

... når forankjørende har gitt tegn til forbikjøring

... når bakenforkjørende har påbegynt forbikjøring

 

 

4. Brudd på vikepliktregelen ved ... 4.000kr

... stoppskilt

... vikepliktskilt

... trafikk fra høyre

... gangfelt

... for gående/syklende ved svinging

... utkjøring fra p-plass, torg, eiendom, gatetun osv.

 

 

Overtredelser skal i hovedskal registreres med to prikker. Fartsoverskridelser skal registreres med én prikk dersom den ikke er over 15 km/t når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere, eller fartsoverskridelsen ikke er over 20 km/t når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere.

 

Den som får åtte prikker eller mer i løpet av tre år vil miste retten til å føre motorvogn i seks måneder

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Diverse andre forelegg:

 

Kjøring på rødt lys. 4.000 kr

 

-Kjøring i strid med diverse trafikkskilt. 3.200 kr

 

-Kjøring på eller over sperrelinje i sperreområde. 2.500 kr

 

-Ulovlig forbikjøring. 4.000 kr

 

-Brudd på vikepliktsregler. 4.000 kr

 

-Kjøring uten å gi påbudt tegn, uten påbudt tent lys eller uten tilstrekkelig utsyn. Kjøring med feil nærlys, fjernlys eller kjørelys. 1.500 kr

 

-Kjøring med motorsykkel eller moped med ulovlig endring av maksimal motorytelse (trimming). 3.200 kr

 

-Kjøring med kjøretøy under 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker. 1.500 kr

 

-Kjøring med kjøretøy over 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker. 3.000 kr

 

-Kjøring på motorvei med traktor som ikke lovlig kan kjøre minst 40 km/t eller kjøring på motorvei med moped. 1.000 kr

 

-Kjøring med sykkel mot rødt lys, uten foreskrevne lykter eller i strid med forbudsskilter. 700 kr

 

-Overtredelse av veitrafikklovens bestemmelser om forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn som kan forstyrre føreren. For eksempel håndholdt mobiltelefon. 1.000 kr

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Forelegg vs. fengsel

Forelegg Fengsel

Inntil 1.500 kr 3 dager

Inntil 2.000 kr 5 dager

Inntil 2.500 kr 7 dager

Inntil 3.500 kr 11 dager

Over 3.500 kr 15 dager

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Så tar vi forskjellen på gebyr, forenklet forelegg og forelegg

 

Gebyr

Gebyrene ble innført for å avkriminalisere den norske befolkningen og for å forenkle strafferettsprosessene. Et gebyr regnes ikke som en straff og registreres derfor heller ikke i bøteregisteret. Gebyrer kan blant annet skrives ut av politiet, trafikketaten, vegkontorene og tollmyndighetene. Politiet ilegger gebyrer for en rekke mindre alvorlige trafikkforseelser.

 

Forenklet forelegg

I motsetning til gebyret, regnes et forenklet forelegg som straff. Forenklede forelegg blir imidlertid ikke registrert i bøteregisteret. Forenklede forelegg kan ilegges av politi og tollmyndigheter og brukes som en reaksjon på trafikkforseelser som regnes som mer alvorlige enn de gebyr-belagte forseelsene.

 

Denne straffereaksjonen forutsetter frivillighet. Man er med andre ord ikke nødt til å vedta et forenklet forelegg. Men det er som regel lurt å vedta. Hvis ikke blir nemlig saken sendt videre til påtalemyndigheten.

 

Forelegg

Påtalemyndigheten er den eneste instansen som kan ilegge forelegg. Forelegg regnes som straff og havner i motsetning til de forenklede foreleggene i bøteregisteret, der det blir stående i 5 år. Forelegg brukes blant annet som en reaksjon på grove brudd på vegtrafikkloven, som for eksempel promillekjøring.

 

I dagligtale omtales både gebyrer og forelegg som bøter. Men kun forenklede forelegg og forelegg regnes som bøter. Et gebyr er altså ikke en bot.

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exuz

kom ikke på noe bedre steder å poste dette..

i allefall, jeg var litt uheldig i dag, og ble tatt av onkle blå for å "kjøre uaktsomt" og det var så grovt at et forenklet foelegg ikke var godt nok.

 

det jeg gjorde var å ta en ekstra runde i en rundkjøring, og gasset på ut av rundkjøringen slik at jeg fikk sladd, det var ikke noe sykt breit, bare helt rolig og kontrollert, men onkel ble i allefall kjempe hissig

 

så er tingen den, får jeg rulleblad av dette forelegget? han sa at dette måtte gå igjennom strafferett, eller noe slikt, for å avgjøre straffen jeg skulle få.

 

om jeg får det så ser jeg ikke helt vitsen, da tror jeg sterkt at jeg vurderer å rane en bank elns. for det fucker jo resten av planene mine.

hei..

 

hehe, gjorde akuratt det samme i en rundkjøring men da sto faktisk UP og filmet det, fikk 4000spenn i bot, det e jævli kjiipt, de skulle egentlig ta fra meg lappen , men siden jeg hadde fast arbeid og trengte bilen til jobb skulle jeg slippe unna med et forelegg, men 1mnd etterpå mast jeg lappen i 5mnd å 8000 i bot!!!

 

det kommer på rulleblaset ditt mendet blir slettet etter 2år!!!!!

jeg spurte oppe på det lokale politistasjonen her hjemme siden jeg måtte ha en rein vandel for å reise ut på båt!!

 

mvh kidn

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baksietrølle

Forelegg

Påtalemyndigheten er den eneste instansen som kan ilegge forelegg. Forelegg regnes som straff og havner i motsetning til de forenklede foreleggene i bøteregisteret, der det blir stående i 5 år. Forelegg brukes blant annet som en reaksjon på grove brudd på vegtrafikkloven, som for eksempel promillekjøring.

 

Forelegg vises i kun 2 år på vanlig vandelsattest, dette gjelder også bøter etter dom i retten! (1.hånds info)

 

Fengelsdom vises i 5 år........ gjelder seff også ved betinget fengsel.

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten avsporing.

 

Trenger en plettfri vandel for å bli advokat?

 

eller når jeg tenker meg om så er det ingen som er mere i media for svindel og slikt enn bruktbilselgere og advokater..

 

JEg mistet lappen fordi jeg krasjet. Straffen jeg fikk var 8 måneder uten lappen og 9000 i forenklet forelegg.

 

vil noe av dette stå på mitt rulleblad da? siden jeg klarte å prute det ned til et forenklet forelegg

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Atley

 

Forelegg vises i kun 2 år på vanlig vandelsattest, dette gjelder også bøter etter dom i retten! (1.hånds info)

 

Fengelsdom vises i 5 år........ gjelder seff også ved betinget fengsel.

 

Men de som ber om vandelsattest vil alltid be om "utfyllende vandels attest", da vil alt stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exuz

forenklet forelegg kommer ikke på rullebladet.

godt at forelegg frosvinner etter 2 år i allefall.

Skillz2k: hvordan fikk du prutet det til forenklet forelegg? har veldig lyst på det jeg og, kan heller betale litt mer og sleppe unna med det, enn med rulleblad..

 

blew vel en fin blanding av pruting og trygling.

 

Var i militæret og hadde ikke fått sikkerhetsklaring før politi saken var ferdig. Politiet brukte forsikrings selskapet sin rapport og måling fra ulykken. Begge sider hadde en dårlig sak så da møtest vi på halv veien.

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår