Frankjakobsen Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 finst det noen gruppe A 240 til salgs i norge eller noen gode sider å lete på etter svenske biler som er til salgs. volvo blir vurdert som ny bil nå, men da har jeg hørt at det som er noe å ha er gruppe A 240 . Finst det forresten noen specs på bilen? Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 For det første er dette løpsbiler, for det andre så koster de gjerne flere hundre tusen spenn. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Sikkert morsom vinterbil :D Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 med det som vinterbil må man jo skrive testament og legge i hanskerommet før man kjører da! hehe ;) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Mambo har rett. Kjører man gruppe A på vinter'n kommer man til å kjøre seg i hjæl! Bakhjulstrekk+masse hester+glatt føre = Tjaaaaa........:eek: Angående spesifikasjoner på gruppe A så må jeg sitere det Vomaz har skrevet i en annen tråd her på forumet et sted: Originally posted by Vomaz litt gr.a info :D Gruppe A, 242 Turbo I 1986 trimmet det belgiske motorsportfirmaet RAS en 240 for det Europeiske Standarvognmesterskapet. 1984 Debuterte Volvo 240en i European Touring Car Championship (ETCC) som begynte i 1963. Et år senere vant 242en mesterskapet, der blant annet BMW 635 CSI, Jaguar XJ-S og Rover 3500 deltok. 1986 kunne også ha endt med seier hadde det ikke vært for at Tom Walkinshaw med sin Rover 3500 satt kjepper i hjulene. 240en var nemlig ikke etter reglementet, så Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) diskvalifiserte 240en. Fordi Volvoen kjørtes på blyfri 99 oktan med en ulovlig bensintank. To seiere ble derfor tatt bort. Bilen En bil i Gruppe A klassen av ETCC må være en bil som det er laget minst 500 identiske eksemplarer av på et år. Bilene må kunne kjøpes og kjøres på en offentlig vei av vanlige privatpersoner. Før disse 500 evolusjonsbilene må det først ha vært produsert 5000 standardbiler, hvilket i det her tilfellet innebar 5000 240 Turbo biler. Gruppe A 240 Turbon er en bil med 270-330 hk (1984), 340 hk (1985) eller en 340-350 hestekrefters (1986), som leveres av en B21 motor med Garret turbo, Volvos egen intercooler, et av Volvos patenterte innsprøytningssystem og et eget elektronisk tenningssystem. B21'ens topplokk er så godt som standard med 2 ventiler pr sylinder. Flere tall (1985): Gruppe A 242ens topphastighet er 260 km/t. Aksen fra 0-100 gikk på rundt 6 sekunder. 0-200 i underkant av 20 sekunder. Bilens vekt varierte fra 1100 kg (1984), til 1065 kg (1986) I 240ens siste tavling på Estoril kjørtes den med Electronic Traction Control (ETC). ETC øker bilens grep på banen når det trengs. Innen 4 milli sekunder justeres turboladdningen og bensintilførselen for å holde 240en i rett spor. 1985 ble Turbon kjørt på Pirelli P7 dekk i dimensjonen 25/62 VR 17 (fremme) og 26/64 VR 17 (bak). I 1986 anvendtes Pirelli D3 dekk. Gruppe A 240ens femtrinns girkasse kom fra Getrag. Klutsjen var av merket Borg & Beck, bakakselen med differensial brems var fra Volvo. Dessuten hadde den gass støtdempere fra Bilstein og en servostyrings fra Volvo, fast uten servo. Stallen Volvo som fabrikk deltok aldri i ETCC, det eneste Volvo gjorde var å levere 240ens konstruksjon og klassifikasjon. Volvos motorsportavdeling, Volvo Motorsport, solgte reservedeler til private team som trimmet de egentlige tavlingsbilene. I 1984 deltok et svenskt og et belgisk team i ETCC. Året derpå var det et sveitsisk og et svenskt team, og siste året sloss belgiske RAS om 240en heder og ære. Seierne Den første egentlige seieren ble ikke tatt i ETCC, men i tyske DTCC. Per Sturesson vant i 1984 foran et overtall BMWer i en deltavling. Samme året vant Ulf Granberg og Robert Kvist på Zolder første deltavling i ETCC i en 240. De andre 240ene kom i mål på femte, sjette og tiende plass. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Det ble laget 6 orginale gruppe a biler. 2 av de er gått i pressen. En som heter Pelle Nilson i sverige har 2 biler, den ene hannes er også tilsalgs for rundt 600tusen, det er også en bil i belgia en plass, og den siste bilen vet ingen noe om.. så vitt jeg vet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nrd Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 bilder noen? Siter - BMW 520i x VW Golf II - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 jeg har hørt at noen av gr.a. 242'ene hadde 375hk. ellers: suggen på forumet her sa til meg for lenge siden at han hadde kjøpt en vraket gr.a. bil. var visst en eller annen som hadde stjelt den fra utstilling elns. og forsikrings-selskapet visste ikke at det var en gr.a. de hadde. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 Originally posted by Old-Volvos-Never-Die Det ble laget 6 orginale gruppe a biler. 2 av de er gått i pressen. En som heter Pelle Nilson i sverige har 2 biler, den ene hannes er også tilsalgs for rundt 600tusen, det er også en bil i belgia en plass, og den siste bilen vet ingen noe om.. så vitt jeg vet! Det er nok laget mye mer enn 6 originale Gr. A- biler som gikk i mesterskap rundt omkring i Europa! Mulig at det ble produsert bare 6 biler for ETCC, den mest prestisjefylte serien..... Som det står over ble det laget 500 såkalte "Homogated Volvos". Jeg var i ferd med å kjøpe en av dem :D , men det idiotiske norske avgiftssystemet slo beina under planene mine :mad: Her er litt om akkurat den bilen: Hej Kjetil! Bilen är alltså en 242 Turbo Evolution -83, en modell som byggdes för att klassa in speciella detaljer för tävlande i grupp A. Det gjordes 500ex. av typen, nästan alla såldes i USA utom några få som Volvo Motorsport använde för olika ändamål. Den här bilen användes som utställningsbil fram till -87 då Volvo lade ner tävlingsverksamheten och återstående bilar och delar såldes ut. Karossen är motsvarande USA-modellen av 242turbo färg: röd 173, inredning: svart skinn. Fronten är den svenska/europeiska typen. Originalmotorn är en B21 med 405-topp, grupp A-kam gen.1, grupp A turboaggregat, grupp A inloppsrör med spridare och luftmassamätare för vatten insprutning, grupp A aluminiumintercooler m.m., effekt vid 1,05bar laddtryck 225hk. Original växellåda är en M46 med aluminiumhus, förstärkt enligt Volvos instruktion för grupp A (bl.a.frästa spår i lamellen, höjt oljetryck och demonterat strypmunstycke för snabbare växling). Bakaxel: 1031 med diffbroms, förstärkta bussningar. Chassi: Volvo Motorsport fjädrar, de Carbon stötdämpare, förstärkta bussningar, org. turbo krängningshämmare. Bromsar: Org. med Mintex racingbelägg och Castrol SRF bromsvätska. 2 uppsättningar hjul finns till bilen, org. Turbofälgar 6x15 med 195/60 däck och grupp A fälgar BBSracing 9x17, ev. kan jag skicka med gat-däck till dessa.Jag har även lösa fälgbanor till dimension 8x16 till dessa (användes första åren i grupp A). Den motorn som sitter i bilen idag är byggd på B23stomme men motsvarar i övrigt org. utförande, växellådan är bytt till en 5-växlad getrag (option). Naturligtvis medföljer ALLA org. delar i bra skick för att kunna återställa bilen i exakt originalutförande! Bilen har gått 9900mil och har aldrig gått körts på vintern (d.v.s absolut INGEN rost!), och är i nyskick. Den är värderad till 90000kr av Bilsport och MC specialförsäkring (Atlantica). Jag hade tänkt mig ca. 65000-70000kr ber. på utrustning, hör av dig så diskuterar vi ! Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 Hva skulle Oljestaten Norge ha av deg for at du skulle få lov til å farte rundt i denne på norske skilter? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 Å eie en Gr.A må vel være det ultimate for en 242 digger..hehe:D Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frankjakobsen Skrevet November 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 70000kr for en bil er vel ikke så mye.. hadde regnet med å måtte spytte inn en rundt 90-100k for en sånn bil! noen som har noen svenske sider hvor jeg kan finne import biler? er i hovedsak på leting etter 240 tic men helst en gruppeA variant :) Siter Audi A6 Allroad -01 Audi RS2 -94 KTM Duke 690 -09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet November 13, 2004 Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Originally posted by Frankjakobsen 70000kr for en bil er vel ikke så mye.. hadde regnet med å måtte spytte inn en rundt 90-100k for en sånn bil! noen som har noen svenske sider hvor jeg kan finne import biler? er i hovedsak på leting etter 240 tic men helst en gruppeA variant :) 70 000 i Sverige ja...., med dagens avgiftssystem (og kun 155 hk i papirene) vil prisen bli nesten 120 000 for å få bilen på veien med norske skilter. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet November 13, 2004 Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Originally posted by Turboperformance vil prisen bli nesten 120 000 for å få bilen på veien med norske skilter. Er vel kanskje verdt pengene......hehe Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet November 14, 2004 Rapporter Share Skrevet November 14, 2004 Evt kjøpe den og ha denb stående til det blir veteran. Hvordan fannt du denne bilen Turboperformance? og hvor lenge siden er det? Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.