Gå til innhold

Noen som har info om BMW 325 TDS ?

Ranger emnet

superfant

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en BMW 325 TDS og sliter veldig med å finne informasjon om denne. Er det noen som har noen linker eller info å komme med?

Tenker da på teknisk informasjon og tuning tips.

Det er allerede gjort litt med bilen min, men er veldig interessert i å lese om hva andre har gjort. Har også hørt med flissundet om denne bilen, men de hadde ikke gode erfaringer med tuning av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om bilen orginalt; M51, 6 cyl. 2.5 L motor, 143 HK, 260 NM, 0-100, 10.5 sec. Meget god motor dette her..

Finnes mange chiptuning firma som chipper til deg, men har ingen konkrete på lur;) vent på fler svar eller google litt:) regner med du lett tar 20 hk og hundre og noe newton ut av en chip..er jo dreiemomentet som er intr. eller hur?;)

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip og eksos er tingen.. Deretter burde trolig IC byttes ut til en større.. Da begynner faktisk dieselen å våkne kraftig! ES-tuning gjorde dette (Chip og eksos) på bilen til en kamerat av meg, å oppga 185hk tror jeg det var. Det tviler jeg ikke på! Bilen gikk bra..

Er en grom motor det der egentlig, bare den får puste skikkelig :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

På min bil er det allerede satt på større turbo, annen kam, scorpion effektanlegg og chip. Har K&N innsatsfilter nå, men har bestilt konfilter.

IC er fortsatt orginal da jeg ikke har hatt tid til å måle for å finne hvor stor jeg kan ha. Så dere mener at å bytte IC også vil gi merkbar effektøkning?

Andre ting jeg kan gjøre med motoren?

0-100 på bilen min nå er på ca 8 sekunder så er stor forbedring fra orginalt. Det som er veldig synd er at jeg har automatkasse i bilen min. Er det noen som vet om det er mulig å sette inn manuell kassen til en e36 325i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 216 000 nå. Merker ingen problemer med automatkassa, og er stort sett fornøyd med å ha automat. Men tenkte som så at hvis den først ryker hadde det vel vært like greit å satt inn manuellkasse.

Så det er veldig mye jobb? Trodde ikke det skulle være så mye jobb den veien jeg, heller motsatt med fra manuell til automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket opp i dette jeg også i frykt for at tomaten ryker. Men alle jeg snakket med sa dette var en ganske omfattende jobb. Men tomatene på disse bilene virker ganske solide!

Min er nå gått 220tkm og eneste jeg har skiftet er dieselpumpe og glødeplugger. I helgen kubbet også intstrumentpanelet så det er bestilt nytt.

Er veldig godt fornøyd med bil og motor, det flytter på seg!

Er ikke mange av disse bilene her til lands, siden de aldri er solgt ny her, samtlige er bruktimport.

Er åtte sek donald tall eller er dette målt på onkli vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lagt merke til at det ikke er mange av dem. Leitet veldig lenge før jeg fant en som var interessant. Snakket med en av selgerne til BMW på autofil messa, og han mente også den var veldig sjelden i Norge.

0-100 på 8 sekund ble målt med to stoppeklokker, DVS ikke noen skikkelig måling. Ble bare gjort for å ha en grov sammenligning mot orginalt tiden. Skal ha den i benk og få målt med skikkelig utstyr senere i vinter eller til våren. Erdet gjort mye med bilen din?

Har lyst til å få gjort enda mer med min, men flissundet hadde negative erfaringer med å trimme denne bilen. Noe særlig over 180-190 hk i motoren krevde store oppgraderinger.

Er såvidtjeg har skjønt det at den ikke får nok diesel som er problememet. Min bil har nå 1.1 bar turbotrykk mot 0.7 bar orginalt. Har mulighet for å lade med inntil 1.5 bar, men dieselpumpen klarer ikke levere mer, og det ser ut til å være nesten umulig å få tak i større pumpe som passer.

Sliter virkelig med å finne tuningtips til denne bilen.

Håper du har rett i det at automatkassen er solid :)

Har du hatt bilen din lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt bilen 12tkm nå(noe som minner meg på at forsikring er gått ut). Og er meget godt fornøyd med den. Dieselpumpen var gåen når den ble kjøpt så da jaget den som et uvær. Nå går den fint, men registerkjedet er neste! Da skal motor vare 200tkm til, minst.

Klarte 220 på autobahn i sommer, men det var før dieselpumpeskifte. Tror ikke den går særlig fortere originalt.

Tror ikke det er gjort noe mods med min, det var innbyttebil så jeg hadde lite info men fikk den grisebillig. Tør ikke chippe eller tune før nytt kjede er på plass. Ryker det må julen utsettes.

Kommer bare til å bruke den som bruksbil, det er knall med webasto, automat, alt el. , ac, tv/dvd klima etc.

Spesielt tomatgir og TV kommer godt med i køkjøring, og langkjøring.

Har en e30 til lekebil.

Har du kjørt riskokere med automat forstår du hvorfor jeg sier at tomaten på bmw virker solid og smoooooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 years later...

bumper denne:p på ein bmw motor er de ingen fare før kjeden, ein på bmw verksted sa til meg att så lenge oljesifte er gjøres som de ska så går kjeden lenger en resten av motoren.

før den som vill trimme tds så er dieselpumpen og grenrør de som er største problemet.

er absolutt ikke noe som helst problemer og bytte til manuell girkasse, skall presis gjøre de på min 325tds og har gjort de ein gang før på en 525tds, alle fester finnes, så man må ha pedalstilling, bromscylinder, montere dit de og girkasse me tilbehør.

finnes tex "dieselmeken" i Sverige som bytter de i pumpen så den klarer masse hk.

se denne.

Endret av norges02
Lenke til kommentar
Del på andre sider