Gå til innhold

700hp/ton turbo på tre hjul

Ranger emnet


mrabarth

Anbefalte innlegg

Tjenare! Detta är en farkost som jag byggt under 1års tid och är fortfarande under byggnation. Det är en "T42 turbo" som jag konstruerat själv från grunden :) . För tillfället saknar den kaross vilken är under uppbyggnad och förhoppningsvis klar till nästa sommar.. Prestandan är imponerande under omständigheterna (hjulspinn till 180km/h) och 25km/h - 200km/h tar 9sek!!

Håll till godo!! Första testkörningen!!! Laddtryck 0,9bar.

 

http://media.savarturbo.se/micke_fredriksson/the_trikeride_20041110.avi

Mvh/ Micke Fredriksson

Mride C42 sportscar

http://www.mride.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Breisladdern

700 eller 300hp?

 

Stämmer precis som Rydin säger: Den väger 400kg (egentligen 360kg på filmen utan kaross), och har 280hk.

 

Att mäta effekt per ton (1000kg) är ett känt mätsätt för att enkelt kunna jämföra vikt/effekt förhållandet mellan olika bilar.

 

Så i detta fall så tar man: 280 (hk) / 400 (kg) = 0,7 (hk/kg)

Ta 0,7 (hk/kg) x 1000 (kg)= 700 (hk/ton).

:)

 

Lite bilder om ni vill se:

min-kaross3.jpg

min-kaross3-bak-wbblink.jpg

Detta är mina skisser på karossen som jag jobbar mot.Vad tycker ni? Kan detta bli bra :D ?

 

128-2855_IMG.jpg

128-2857_IMG.jpg

128-2831_IMG.jpg

128-2852_IMG.jpg

128-2854_IMG.jpg

Mvh/ Micke Fredriksson

Mride C42 sportscar

http://www.mride.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by momo

haha sinnsykt kult.. Jeg ble mint på flåklypa grand prix :D

Blir det skilter på denna eller?? :D

 

:) Nu är inte min norska så bra (förstår inte riktigt..):hello:

Om jag förstår dig rätt: "Kommer den att bli registrerad

för gatan?"

 

JAJAMENSAN!! Givetvis ska den gå på gatan- Vi i Sverige har

en organisation som heter SFRO (Svenska Fordonsbyggares

Riks Organisation) samarbetar med Vägverket och Bilprovningen

(som besiktar bilar). Detta gör det möjligt att besikta denna

typen av farkoster LAGLIGT på allmänn väg! MEN, den MÅSTE

genomgå några tester innan den kan bli godkänd= 2st

 

byggbesiktningar, broms prov, bullerprov, undanmanoverprov mm

mm. (1:a: SFRO granskar ramkonstruktionen/svets och fram/bak-vagn.)

Min farkost kallar jag T42 turbo, och är en "trehjulig MC med

karosseri". I dagsläget är den 1:a SFRO besiktningen avklarad

UA. så nu är det bara att fortsätta till den är HELT klar, innan jag kan göra resten av besiktningarna.

Mvh/ Micke Fredriksson

Mride C42 sportscar

http://www.mride.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jossa

Men vorfor ikke ha 4 hjul på den?

 

Till den frågan finns det flera svar...

 

1: Det blir MYCKET lättare med denna typen av drivning- utan dif,4:e hubb, 4:e hjul + extra ramkonstruktion och mera kaross

= sparar > 60kg rakt av.

 

2: Reglerna för trehjulig MC gör att jag kan ha MYCKET högre motoreffekt (så mycke jag vill!!) än om det varit en bil (dvs 4st hjul) som ENDAST FÅR HA= 15kw/100kg. Detta vill säga att jag endast skulle kunna regga 80-100hk beroende på vikten. Men nu är INTE 200+hk några problem :D :peace:

 

3: Utmaningen att räkna ut ovanliga saker.

 

4: Det spar massor med byggtid.

 

5: mm.

 

 

__________________

Mvh/ Micke Fredriksson

Mride C42 sportscar

http://www.mride.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår