Gå til innhold

Livsfarlige trailersjåfører

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Mange trailersjåfører tar hensyn, men det finnes også VELDIG mange som IKKE gjør det. Tenker først og fremst på de som aldri slipper folk forbi. det er helt utrolig at disse ikke har bedre trafikkforståelse.

det kan vel irritere enhver å ligge på en smal vei (hvor en er avhengig av "hjelp" fra trailersjåføren for å komme forbi), bak en trailer som aldri sakker av der det kunne ha gått an å kjøre forbi, gjerne med vått føre slik at bilen ser ut som et helvete etter et par km..

Blir gal av å ligge bak en kødd som kjører i 50 i svingene, for så å gi på opp til fartssperren der det går. Det ender som det må da; med en "tvilsom" forbikjøring...

 

PS: jeg mener ikke å si at trailere skal slippe forbi alle og enhver. tenker først og fremst på situasjoner hvor det er lite trafikk, og hvor veistandarden er av slik karakter at ordinær forbikjøring blir uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig gjelder dette førere av personbiler også. Kun et fåtall som vet å oppføre seg. Mentaliteten til norske bilførere er slik at "jeg kjører jo i 90 i 80-sonen, hvorfor skal jeg slippe den hissige idioten bak meg forbi?". dette er riv ruskende gal holdning! Samme om du ligger i 160 i 80 sonen og blir tatt igjen, så skal folk SLIPPE FORBI. blir du tatt igjen kjører personen bak deg fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Mennesker er forskjellige. Det finnes gode sjåfører, og dårlige sjåfører. Under tungbilopplæring får man en mye bedre trafikk-forståelse enn dem som kun kjører rundt i klasse B. Som VG skriver, er det ofte konkurransen som gjør at man tar enkelte ruter man kanskje ikke burde ha tatt. Ofte er det de overordnede som får sjåførene til å gjøre dette, ved å legge press på sjåførene. Det samme gjelder ved overlast.

 

Når det gjelder dette at Kjell som farer rundt i et 18 meter langt vogntog ikke vil slippe deg og din Mazda Miata forbi, kan det ofte være fordi han ser ting du ikke ser. Man sitter tross alt mye høyere, og har mye bedre oversikt i et vogntog.

 

Ut fra egne erfaringer respekterer jeg tungbilsjåfører i trafikken. De fleste gir tegn når du kan kjøre forbi (selv om dette er noe man ikke bør gjøre), og legger seg ut mot stripa når det er klart, og trykker gjerne en gang på bremsen. Hvor ofte gjør Ola Nordmann dette? Istedet for å slippe deg fordi gir han gjerne mer gass for å slippe å se deg i speilet.

 

Nei, de feste truckerne er gode folk, selv om det finnes en del av dem som kjører sitt eget løp og som aldri burde hatt lappen i det hele tatt. Trafikkopplæringen har tross alt endret seg mens Kjell har kutta barten og håret.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Jeg ser ofte at lastebiler som står i høyre felt ved innfletting slipper mange av dem som står i venstre felt forbi, imotsetning til personbil førere som gir fullgass for å sperre dem fra venstre..

 

Jeg skjønner ikke hva noe av dette har med saken å gjøre, tema er at de kjører midt i tunnellen for å spare penger i stedet for å kjøre rundt - og spør deg selv "hva skjer når noen kjører midt i tunnellen med et vogntog som er for høyt til å kjøre i riktig felt, og noen kommer kjørende i motsatt kjøreretning med personbil"?

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ideal

 

Jeg skjønner ikke hva noe av dette har med saken å gjøre, tema er at de kjører midt i tunnellen for å spare penger i stedet for å kjøre rundt - og spør deg selv "hva skjer når noen kjører midt i tunnellen med et vogntog som er for høyt til å kjøre i riktig felt, og noen kommer kjørende i motsatt kjøreretning med personbil"?

 

Originally posted by Ideal

Dette her er jo bare typisk for trailersjåførers likegyldighet overfor andre i trafikken

 

Du har selv brukt tunnel eksemplet for å vise at trailersjåfører er likegyldige ovenfor andre i trafikken. Jeg synes heller ikke det er helt smart å kjøre som dem gjør i den tunnelen, men det reflekter jo ikke deres kjøring ellers i trafikken.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

me de drittveiene og dårlige tunellene som er i norge er vi ofte nødt å kjøre sentrisk. har jort dette daglig i tuneller med trekker på 3.8m høyde i tuneller med frihøyde sentrisk 4 meter. På med saftblandere og ta det me ro..er jo ikke ulovlig å kjøre sentrisk heller da..men søren meg mange personbiler som mangler totalt forståelse for dette! argh! men en ting er jo lovlig og ulovlig høyde på vogntoget da:D

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår