Gå til innhold

Hvor mange Hk kan jeg dra ut av motoren?

Ranger emnet


Pilsen

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har en orginal 1800 gasser motor, men lurte på hvor mange HK; jeg får om jeg gjør følgende:

 

* kvasskamm

* grenrør

* effetkanlegg (Simons)

* greenfilter

* 2 x 40 weber

* porta og planslipt topp

 

Og har dere evnt. noen andre forslag til mods. jeg kan gjøre med denna stakkars golfen? Jeg vil ha mer power=)

 

Ps: Jeg skal bruke den motoren der, gidder ikke bytte=)

Omega A - 16v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten hjernevekker: Om du kjøper og monterer en GTi blokk, motot, topp osv blir ikke forsikringa dyrere om du ikke godkjenner den med denne og endrer forsikringa. Dette er noe du absolutt burde gjøre ved større modifikasjoner grunnet f.eks regress ved en større ulykke. Det samme gjelder om du trimmer din nåværende 1800. Liten forskjell for den lovgivende- og dømmende makt om du har bytta topp/blokk v.s montert trimkam, plana topp og montert dobble webere. Så uansett er en godkjenning og en liten notis i vognkortet det beste.

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pilsen

Hei..

 

Har en orginal 1800 gasser motor, men lurte på hvor mange HK; jeg får om jeg gjør følgende:

 

* kvasskamm

* grenrør

* effetkanlegg (Simons)

* greenfilter

* 2 x 40 weber

* porta og planslipt topp

 

Og har dere evnt. noen andre forslag til mods. jeg kan gjøre med denna stakkars golfen? Jeg vil ha mer power=)

 

Ps: Jeg skal bruke den motoren der, gidder ikke bytte=)

Vanskelig å si, kommer mye an på hvor mye du legger i porting, og om grenrøret er ideellt tilpasset ditt motorvolum. Grenrøret vil ha stor innvirkning på ett eller flere turtall, noe som avstemmes med lengden og diameteren på rørene. Deretter har valget av kam mye å si. Kammer med høy durasjon og lite løft vil tape mye i bunn i forhold til orginal kam, en høyere løft vil veie opp mye av dette. Har du hydrauliske løftere vil maks løft være rundt 11,5 mm, men store forbedringer kan gjøres ved å skifte fjærene og montere kam med høyere løft. Dyrt er det heller ikke.

Om jeg skulle anslå en effekt... kanskje opp imot 140 - 150 hk?, men som sagt, svært vanskelig å si uten å vite mer om kamvalg og portingsjobben :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke slik at en kan gjøre nett faen hva en vil når det kommer til motor? I forhold til forsikring? Det skal jo ikke ha noe å si på forsikringsprisen om du har 10 hester eller 1000 hester så lenge bilen er registrert som 1,8 gl eller cl?

Har jeg rett eller er jeg helt ute å sykkler nå?

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så vil det lønne seg å bytte motor og topp hvis du skal trimme så mye, enten til en gti motor og topp, eller til en audi 2,0 blokk for å få med noe mer bunndrag og volum.

 

med grenrør, porting, trimmkam og planing/høvling av toppen, så vil motoren din nok bli ganske "nervøs" og ha det meste av effekten på høye turtall. Kan også hende at levelengden blir kort, og det er ganske kjipt, så vil nok lønne seg å bytte til en mer passende motor. det vil du ha igjen for. Les om motorbygg på http://www.gtiklubben.nu så får du mye svar der.

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

Men uansett så vil det lønne seg å bytte motor og topp hvis du skal trimme så mye, enten til en gti motor og topp, eller til en audi 2,0 blokk for å få med noe mer bunndrag og volum.

 

med grenrør, porting, trimmkam og planing/høvling av toppen, så vil motoren din nok bli ganske "nervøs" og ha det meste av effekten på høye turtall. Kan også hende at levelengden blir kort, og det er ganske kjipt, så vil nok lønne seg å bytte til en mer passende motor. det vil du ha igjen for. Les om motorbygg på http://www.gtiforumet.nu så får du mye svar der.

 

Den linken du satte inn der virker ikke. Det er vel litt urutinert.:op

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pilsen

Quattro73 :

Hadde ikke giddi å skrive en liste med korrekte navn på de delene jeg burde kjøpe for maks tuning da?

Snakker om navn på kamm, antall mm plansliping osv??

 

 

Alt skal i vognkortet, seff!

 

?????

 

Et grenrør kan gjøre underverker på en motor, men et feil tilpasset grenrør kan nesten gjøre vondt verre.

 

En trimkam på 276 - 300 grader vil gi mer effekt i motoren din, jo høyere durasjon, jo lenger opp i turtall må du for å hente mer hk.

En verstingkam på 340 grader eller mer vil gjøre at motoren din ikke vil kunne gå på tomgang, og motoren går best over 6-7000 omdr.

 

Hvor mye penger du legger ut på portingsjobben har også MYE å si på resultatet.

 

 

Derfor er det summa sumarum VANSKELIG ELLER UMULIG Å GJETTE hvor mye effekt du vil få til slutt når du ikke oppgir spesifikke data.

 

Gjør du alt galt kan du på 50 hk!!! , legger du mye arbeid og ekspertise i dette, samt mye arbeid på toppen (større ventiler), vil du kanskje optimalt få 170 ++ hk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har begrenset meg litt nå.. Hvertfall i første omgang.

 

Det blir Simons effetkanlegg, 2,5" hele veien.

Supersprint grenrør, tilpasset bilen.

2 x 40mm weber forgassere

og Greenfilter..

 

Om jeg overhaller motoren først, vil dette da holde?

Anbefaller du og kjøpe kamm eller grenrør? Om jeg bare skal ha en av tingene? Og hvis jeg skal ha begge, hva bør jeg kjøpe først?? er student, så blir liksom over litt tid dette her..

 

Mvh Kim

Omega A - 16v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår