Gå til innhold

Golf 1 82mod. 1.5l autogear.

Ranger emnet


Ezbond

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et prosjekt pågang.. ikke store greiene men. Arvet en 1.5l 82 modell golf 1 fra bestemor, automatgir å greier. Bilen er i kjempegod stand sånn rent rustmessig.

 

Har forrøvrig store probemer med bilen nå som vinteren setter inn, har renset gasseren o.l. byttet bensinfilter, olje, kjøleveske, tennplugger, distributørtopp og rotor.. Problemet er at når choken går av så har motoren store problemer med å akselerere fra null. Fant ut at møller bil som har hatt service på bilen i alle år ikke har gjort noe annet en å skru på tomgangsskruen som resulterte i et ganske økt bensinforbruk o.l. Har haynes boka, og ser at den akselerasjonspumpa skal hjelpe bilen å ta av men det virker som om at den ikke har noen funksjon.. Derfor lurte jeg på om noen tilfeldigvis skulle ha en brukt gasser her, en 1b3 solex.

 

Har også planer om å bytte motor men det må bli etter vinteren.. automatgiret er jo også lite spennende så det skal ut først iallefall.

 

Nå må jeg ut å bytte kjøleledninger..

 

forresten, om noen har noen tips sånt rent forgassermessig blir jeg glad :P :cool:

 

Ez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer du å skru av forgasseren, så kan du levere den på et verksted, slik at de overhaler den for deg ( vet ikke om alle gjør det, men vet om et som har gjort det). Du kan jo lett finne en girkasse med manuell som passer 1.5l, automatgir er kjedelige greier

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrudd av forgasseren, renset den med trykkluft.. skrudd ut dysene o.l. Har fult haynes sin liste mersom..

 

Virker som om at akselerasjonspumpa ikke virker.. skal ta den ut nå å se på saken.. blir spennende :)

 

Ja, hadde vært digg med manuelt, så ikke så sinnsykt vanskelig ut å bytte heller :)

Greide selfølgelig å få lekasje i kjølesystemet idag.. har gått hull på den ene slangen slik at det sprutet kjøleveske rundt i hele motor-rommet, det rant ned i automatgiret..

 

Skal legge ut litt bilder om folket er interessert :)

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja må legge ut bilder;) alltid gøyt det:)

 

om du får deg manuell kasse få deg 4 trinns det står det i min så får den litt bedre aks ivertfall;) litt mer bensinforbruk da enn 5 gir... men er verdt det;)

2000 Golf Highline 1.6

82 Mitsubishi Starion EX turbo (solgt)

82 VW Golf C 1.5 (solgt)

90 Ford Escort 1.6i (solgt)

89 Bmw 320i (solgt)

85 Peugeot 205 Gti 1.6i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme forgasser som deg GolfC1982.. Regner med at bilene våre er ganske identiske sånn orginalt rent bortsett ifra at jeg har automatgear :)

 

 

http://img.photobucket.com/albums/v513/GolfC1982/GolfC/Luftfilter.jpg

 

Ser på bildet over.. tenker på å gjøre noe av det samme men er det lønnsomt? Det gamle filteret har jo muligheten til å trekke varm luft fra motoren, det har du jo ikke her når du velger denne løsningen.. Kanskje luftfilteret er såppas bra at man ikke trenger det? hvordan er den på kaldstart o.l. ?

 

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ezbond

Har akkurat samme forgasser som deg GolfC1982.. Regner med at bilene våre er ganske identiske sånn orginalt rent bortsett ifra at jeg har automatgear :)

 

 

http://img.photobucket.com/albums/v513/GolfC1982/GolfC/Luftfilter.jpg

 

Ser på bildet over.. tenker på å gjøre noe av det samme men er det lønnsomt? Det gamle filteret har jo muligheten til å trekke varm luft fra motoren, det har du jo ikke her når du velger denne løsningen.. Kanskje luftfilteret er såppas bra at man ikke trenger det? hvordan er den på kaldstart o.l. ?

 

 

Espen

 

ja er nok like utenom automatgiren:)

grunnen til eg gjorde det i første omgang var at den gamle luftfilterboksen bare hang løst oppå forgasseren og den trakk inn luft før filteret:S

 

bilen min har vært sånn så som så med å starte... så eg blei ganske glad når den starta lettere etter eg satt på powerfilteret:D

kaldstart sku vel gå greit trur eg, har jo ikkje starta den i minusgrader enda da... dynamoen gikk noen dager etter eg fikk satt det på så...

men funker sikkert fint;)

når det gjelder pris kosta det meg ca 650kr med eit powerfilter til 99:P det blå filteret på toppdekselet som kosta peng 250 kroner... hehe

slangen kosta utrolige 200 kroner meteren!!!

og den overgangen fra slangen til filteret kosta vel ca 120 trur eg...

2000 Golf Highline 1.6

82 Mitsubishi Starion EX turbo (solgt)

82 VW Golf C 1.5 (solgt)

90 Ford Escort 1.6i (solgt)

89 Bmw 320i (solgt)

85 Peugeot 205 Gti 1.6i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en go del finere i motorrommet ditt gitt (misunne)

må si ifra med en gang om du skal skifte ut den motoren, en motor med så lav km hadde vært gull for bilen min:D

 

misunner dørtrekka dine og, eg trenger sårt nye dørtrekk!!!

 

eg sjønte lite ka du gjorde der, eg har ikkje fått brynt meg på en motor enda... men ta bilder av det du gjør med bilen:)

er interessant å følge med:)

2000 Golf Highline 1.6

82 Mitsubishi Starion EX turbo (solgt)

82 VW Golf C 1.5 (solgt)

90 Ford Escort 1.6i (solgt)

89 Bmw 320i (solgt)

85 Peugeot 205 Gti 1.6i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk for svar :) den har vært litt skitten inni fordi jeg har drevet å mekket og ikke brydd meg videre.. jaja.. blir oppussing til sommeren! :)

 

Autogear har jo sin sjarm ;) men men.. jeg må finne ut hva som gjør at den har så enorme problemer når det er fuktig :P kan ikke ha det til at bilen ikke skal takle litt rein :P

 

Espen ;) *utåskru* :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

PROBLEMER :P

Bytta radiatorslangen nå.. men virker som om at vannpumpa ikke greier å kjøre kjøleveske igjennom systemet.. motoren går varm ekstremt fort.. smeller i potta.. osvosv.. ikke bra mao. Kan det ha noe med at det blir for lavt/høyt trykk ellernoe.. skal være riktig høyde med kjøleveske på.. har skjekka.. har faktisk bestilt meg ny forgasser fra hedmark-huggern. :rolleyes:

 

Noen som har peil ? :P tenkte å skru frahverandre kjølesystemet å se etter mulige feil snart.. men jeg har eksamen på de to førstkommende mandagene.

velvel..

Espen

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;) fiksa problemet.. hadde kommet endel luft inn ja :) takk for forslaget.. tenkte ikke helt over akkurat den problemstillinga ;)

 

Uansett.. jeg har fått tak på en brukt forgasser så nå skal jeg bruke den som "dele-forgasser" og bytte ut den defekte choke pully'en og den bi-metall tråden.

ellers virker bilen fint.. gleder meg til sommern.. da blir det mekking for alle penga!

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ARGH..

 

Bilen har gått kjempebra de siste ukene.. har brukt den ganske ofte og den har gått kjempebra..

 

MEN.. nå har den bestemt seg for å lekke olje som .. en forbanna sil.. hele panseret på undersiden er fult av olje og det ligger dammer oppå radiatoren. Nå har det nok gått hull på en pakning eller to? :|

 

Noen som har .. noen forslag..? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ezbond

ARGH..

 

Bilen har gått kjempebra de siste ukene.. har brukt den ganske ofte og den har gått kjempebra..

 

MEN.. nå har den bestemt seg for å lekke olje som .. en forbanna sil.. hele panseret på undersiden er fult av olje og det ligger dammer oppå radiatoren. Nå har det nok gått hull på en pakning eller to? :|

 

Noen som har .. noen forslag..? :|

 

Luitt vanskelig å vite når man ikke ser det med egne øyne. Men stor sjangs for at det er en pakning å 2 å 3 som er gåen. Hørtes hvertfall ikke godt ut med oljedammer.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår