Gå til innhold

Golf II G40T

Ranger emnet


VEPSEN

Anbefalte innlegg

Det hele begynnte med at jeg for ca 3 år siden kjøpte en -90 golf 1.3cl med røket reg-reim av ei veninne-blir fin(økonomisk) bruksbil tenkte jeg.... Kjøpte en ekstra motor og girkasse som jeg slapp nedi. Motoren hørtes frisk og rapp ut når bilen sto i fri og jeg tenkte at dette kan da ikke gå så dårlig, men det gjorde det- det gikk helt jævlig dårlig! Gikk litt lei og rørte ikke bilen på ett par månder(hadde jo en scorpio som fortsatt var i bruk).

Etter å ha sett litt i hyllene mine blei det fort klart for meg at jeg hadde det meste som skulle til for en ørliten turbo konvertering:D

 

Steg1:

Standard innsprut

Sveiset en trykkboks som jeg boltet fast til spjeldhuset.

Sveiset ett adapter rør fra standard manifold til turbo.

KKK K03 fra en MB Vito.

Ingen IC.

Resultat:

Dette blei kastet sammen på en lørdag for å se om dette var noe å bygge videre på. Bilen gikk selvfølgelig magert såfort ladetrykk måler-nåla passerte 0.1 men bilen var straks litt mer morsom å kjøre. Dette ga mersmak....

 

Steg2:

Standard innsprut med oppstrammet fjær i luftmengdemåler og en justerbar bensintrykkregulator fra en 2wd cossie koblet i serie med den gamle. Bensintrykk: så mye det gikk å få til:D

Samme turbo som steg 1

Ladetrykk:0.5 bar

IC fra MB Vito.

Hjemme sveisa Simons 2" eksos med en liten oval demper helt bakerst.

Resultat:

Se det ja! Stoor forskjell! Motor gikk fett som faen på tomgang, men funka greit opp til rundt 0.5bar-Morro morro! Ladetrykket kom med en gang men orket lite på høyere turtall.Bensin pumpa tok som ventet kvelden etter en stund.

 

Steg3:

Samme som steg2 bortsett fra større turbo fra MB sprinter 412 og dyser fra Ford 2L DOHC, lavere bensintrykk.

Ekstra dyse i trykk boks som blei aktivert når sekundærspjeldet åpnet.

Resultat:

Motor fungerte bra og skiltene blei henta ut fra "synet". Bilen blei tatt ibruk som bruks bil og funka bra på ca 0.7bar i 2 uker før innsprut hjernen tok kvelden, bytta hjerne og kjørte i nøyaktig 2 uker til før neste hjerne tok kvelden...:mad: Begynte da å leite etter ett billig datasprut.

 

Steg4:

Reiv vekk alt av elnett til standard sprutet og la opp elnettet til haltech F9.

Boret hull i termostathus og limte fast tempgiver med rutelim.

Det var ikke mulig å feste spjeldhus giveren til standard spjeldhuset derfor blei ett spjeldus fra en ford 2L IS motor montert på en hjemmelagd 90graders 2.5" albue.

Resten av oppsettet var som steg3

Resultat:

Etter litt grov mapping gikk bilen fint i flere måneder før en toppfart test opp rælingstunellen på 1 bar resulterte i ett smeltet stempel.... Tror jeg kom opp i rundt 170 før det begynnte å gå dårligere og dårligere.

 

Steg5:

HPIM0235.JPG

Dreide ned stempla i orginal motoren for å senke kompen fra ikke fullt så turbo vennelige 9.5:1 til ca 7:1 (blei litt vel ivrig i dreibenken...) Byttet alle lagre, stempelringer, pakninger osv.

Sveiste opp ett grenrør.

Byttet til større turbo, en KKK sak fra en 97 MB E300TD.

3"downpipe.

Turbosmart innvendig turbotrykk regulering.

Tech edge bredbånds lambda.

Forge åpen dump.

Mappet litt til.

1.5bar ladetrykk.

Resultat:

Ojojoj! Bilen gikk virkelig bra til å være en 1.3L! 0-110km/t på speedometer målt med stoppeklokke(mao. MEGET uoffesielle tall) lå på fra lave sju sekundere til lave åttesekundere, alt ettersom hvor mye det spannt. Ikke noe problem å spinne ut til turtallsperra på 2.gear på tørra.(95km/t på speedon)Clutchen slura hvis ikke dekka slura. Bilen gikk nå såpass bra at det var ubehagelig dårlige kjøreegenskaper, Det vinglet og spora under aks. Løsningen blei ett gewindefahrwerke fra Supersport kjøpt på ebay.de og ett sett med 14"alu og 185/60 dekk. Bilen funka feilfritt bortsett fra at toppakningen tok kvelden en gang pga at jeg var gjerrig og fyllte bensin med litt diesel i(kom inn en diesel bil på jobben som hadde fyllt bensin....) vinninga gikk opp i spinninga kan man si....

Slik kjørte jeg i ca 1 år trur jeg før jeg så en annonse på en G40motor med gear som var til salgs for rundt en måned sia....

 

Steg6:

joakimroeed-g40T.jpg

Ut med kompsenket NZ motor og inn med PY motor.

Dette måtte gjøres for å få G40 motoren/gear til å passe:

Av med polo motor fester og på med golf festene-alt passet omhverandre. Flyttet over viftereimhjul fra NZ motoren og øvre dødpunkt viseren. Måtte flytte over høyre drivaksel flens med simmering holder og simmering fra 4-trinnskassa og over på femtrinnskassa siden flensen på 5-trinnskassa bygde mer utover.

Byttet over dynamo feste fra NZ motoren.

I tillegg så flyttet jeg selvfølgelig over hele "turbo kittet", hvem vil vel ha G-lader når man kan ha turbo??:D

Første prøveturen rundt bygget på jobben endte ikke bra....reg reima hoppet over og alle innsugs ventilene fikk nærkontakt av 1. grad med stempla:mad:

joakimroeed-boydeventiler.jpg

Bare å skru av toppen og flytte over innsugs ventilene fra NZ toppen som passet perfekt:)

Bilen er nå i daglig bruk igjen men det gjenstår å mappe litt ettersom G40 dysene ikke stemmer helt med de gamle innstillingene. Har ikke ladet over 0.5bar ennå men det går helt greit omtrent som gamle motoren på ca 1bar kan jeg tenke meg.

 

Videre planer:

Fjærtårn stag foran + bak. #fjærtårstag foran er innkjøpt#

Stabstag foran.

Bedre bremser.

Porta topp.

Spesial slipt kam.

Sveise ett nytt innsug. #polo GT innsug er innkjøpt, får se om det duger#

Sveise nytt grenrør.

Større turbo.

Bedre dekk for bane kjøring.

joakimroeed-5_641.jpg

Slik ser bilen ut nå.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var inne på tanken med 2L 16V+turbo men så kom jeg over G40 motoren med gear. Den var jo så si "bolt on"....

Er jo alltid gøy å ha noe som ingen andre har og så veier jo G40 motor med gear en god del mindre enn en 2L 16v med gear. Var en tur på rudskogen å kjørte i sommer og det ga mersmak selv om jeg "safet" med å kjøre på max 1.2-1.3bar. Stabstag foran og gti bremser er neste som skal skje på på chassis siden.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp du er og blir en reodor :) Lurer på når jeg skal få teste kjærra da :oP

 

Du får nesten ta en titt på bilen min en dag også, begynner å bli morro med den også. Kjører ca 1.1 bar nu, men får det faen ,meg ikke høyere:( Jalla mekket mitt med adapter plate holder tett enda i allefall;)

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for sleeper look ja. Vil ikke justere ned senkesettet mer nå(jada har justerbart senkesett), liker å kunne kjøre overalt uten å skrape nedi. Den var høy å fin før med orginal fjærer/dempere og 155R13 dekk.... Men den var helt håpløs å kjøre.

Mulig det blir andre felger(R-dekk) til våren men vil helst ikke ha større enn 14". Store felger og breie dekk gjør at bilen går dårligere og ser "kul" ut og det er fy fy for min del.

Det sitter hvite blinkers på skjermene men resten vil jeg ha orginalt. Eneste jeg muligens skal gjøre utvendig er å sette på "kina håndtak" og 1,3i merke bak.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polo Classic: Aha! Stålfelger er jo genialt! Takk for tipset!

Du vil vel ikke kjøpe G-laderen jeg fikk med

motoren? Ligger bare å slenger i garasjen,

bedre at noen som har sans for slikt over-

tar den for en symbolsk sum.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår