Gå til innhold

ha|||on: BMW E30 med M3 3.0 - Driftingprosjekt

Ranger emnet

ha|||on

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt 90 mil forrige uke, kom vi omsider hjem med følgende bil:

DSC03487small.JPG

Bilen er en '86 BMW 320iM, EU-godkjent i August. :) Forrige eier begynte tilpassingen til ny motor rett etter dette.

Motoren er en 3-liter fra M3 E36, altså en S50B30 Euro-spec, montert med E30-motorfester. Det som gjenstår før start, er...

- Skjøte sammen ledningsnett.

- Modifisere plenumet (eller bygge nytt, se lenger ned).

- Eksosanlegg med lambdasonder.

Bilen er stort sett helt original, og det som står på handlelisten er følgende, i prioritert rekkefølge:

- Kontakt fra M20B20-ledningsnett (motorside, skal spleises med S50-nettet).

- Vanntemp.sensor E30.

- Komplett eksos.

- Skikkelig understell (Bilstein eller Koni, og en eller annen form for racefjærer, bilen skal jo brukes i drifting).

- Lamellsperre.

- Pedersens Racing-bur.

- Dypt ratt.

- DTM-speil.

- 316-badge til bakluka for å koke ris på grønt lys.

Dersom noen har noen av disse delene til salgs, er det bare å si fra!

Forøvrig skal jeg på med noen krysseikefelger, inn med noen racestoler jeg har liggende, samt komplett 325-bakstilling. Muligens blir det også hydraulisk håndbrekk etterhvert. Jeg er nødt til å ta det litt som det kommer grunnet studier, men satser på å bli klar til sesongen 2005.

Verdens fineste grenrør (forrige eier var nok glad i Corn Flakes, ja):

DSC03497small.JPG

Jeg fikk med noen nye, kortere trakter, slik at plenumet går klar av bremsekraftforsterekeren. Ulempen med den korte traktelengden er at den nok vil påvirke respons og moment/hp-kurvene. Jeg må sannsynligvis få laget et nytt plenumkammer uansett, det er _liten_ plass mellom spjeldhuset og bremseservoen.

DSC03496small.JPG

DSC03491small.JPG

DSC03498small.JPG

TIPS/IDÉER MOTTAS MED TAKK!! Er for tiden på jakt etter koblingsskjema på både 320 E30 og M3 E36.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 494
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by ha|||on

- 316-badge til bakluka for å koke ris på grønt lys. yodude

HAHAHA....Dritt fett!!! Jeg kan skaffe....rett fra høgger'n hehehe........!!!

Digger slepper prosjekt!!

Stå på!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. embelm...... Hva med å få lagd et "?" i samme form som et 320 emblem....."32?" på bakluka lissom.....la dem finne det på den hadre måten hehehehhe;) :D

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xenon

Bare pass på at du holder det du lover, at denne faktisk blir driftet med! :)

Det gjenstår jo litt arbeid før den starter, og ikke minst før den er skikkelig egnet for drifting. Jeg får bare starte i en ende, teste litt, og se hva som må byttes ut og forbedres.

Men du kan banne på at den kommer til å driftes... onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Ang. embelm...... Hva med å få lagd et "?" i samme form som et 320 emblem....."32?" på bakluka lissom.....la dem finne det på den hadre måten hehehehhe;) :D

Hehe, han som skal være med å bygge på bilen foreslo også dette... :) Hvem lager custom emblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aryx

en fin side for bmw e30: http://www.bmwe30.net

Takker! Denne visste jeg ikke om.

Dere får se, gutta, kanskje det ikke blir emblem på den? Skal uansett holde den diskret, bortsett fra passe senk og muligens fembolt etterhvert... :)

Fikk tak i Haynes' koblingsskjema istad, men trenger koblingsskjemaet til motoren. Trenger det for å få til dette:

16.jpg

Forrige eier har klippet av selve kontakten på motoren, så jeg trenger å vite hvilke kabler som går til hvilke pinner i kontakten (har oversikt over hvilke pinner fra M3-motoren som skal spleises med pinnene i bilens kontaktnett, så jeg trenger bare å vite hvilke farger som hører til hvilke kontakter.

Hvem kontakter jeg for å finne dette?

Har sjekket endel på e30.de og autopower.se, men finner ingenting.

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider