Gå til innhold

ha|||on: BMW E30 med M3 3.0 - Driftingprosjekt

Ranger emnet


ha|||on

Anbefalte innlegg

  • Svar 494
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tøff den filmen. Men åssen er vektbalansen i bilen din nå? Mye tyngre foran enn med M20? Regner med at regnværet tar brorparten av hjulspinnet, men spinner den "overalt" ? :)

 

Motoren står så langt bak som mulig med original torpedovegg. Jeg har veid bilen en gang, og da mener jeg den veide 1130 uten fører. Jeg husker ikke vektdistribusjonen, men S50 veier ihvertfall litt over 180kg med alle aggregater. M20 veier - etter hva jeg husker - litt over 120kg. Bilen er også lettet endel i hekken (ikke bakseter, ikke tepper, ikke stereo, og fortsatt batteriet framme). Den eneste vekta som er lagt til bak er catchtanken.

 

Og ja - den spinner overalt. Hehe.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren står så langt bak som mulig med original torpedovegg. Jeg har veid bilen en gang, og da mener jeg den veide 1130 uten fører. Jeg husker ikke vektdistribusjonen, men S50 veier ihvertfall litt over 180kg med alle aggregater. M20 veier - etter hva jeg husker - litt over 120kg. Bilen er også lettet endel i hekken (ikke bakseter, ikke tepper, ikke stereo, og fortsatt batteriet framme). Den eneste vekta som er lagt til bak er catchtanken.

 

Og ja - den spinner overalt. Hehe.

 

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

 

 

S50:

Motor: 155,4 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 185,3 kg

 

Tallene er hentet fra BMW CCN :)

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

 

 

S50:

Motor: 155,4 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 185,3 kg

 

Tallene er hentet fra BMW CCN :)

 

 

Ja, da er jo forskjellen enda mindre enn jeg husket. Jeg har også et mye lettere svinghjul og lettere clutch på min, samtidig som AC, luftkompressor og servostyring er fjernet (jeg vet ikke hva av dette som er med i vektene).

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si godt eller vondt? Har bare kjørt E30 323i noen ganger, så jeg har ikke så mye referanser annet enn at jeg ikke liker slitent E30 understell :D

 

Hehe, jeg synes den er fin å kjøre, men jeg har heller ikke så alt for mange referanser. Nå har jeg gjort noen småting med understellet på denne, dvs. polyforinger i traversen og andre dempere og fjærer. Noe av grunnen til at den ser så lett ut i baken er at på filmen har jeg endel høyere profil på bakhjulene i forhold til framhjulene, i tillegg til at cupkitet skal gi 60/40-senk. Med riktige hjul ser det bedre ut.

 

Må ordne 9x16 til sommeren.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jo forskjellen enda mindre enn jeg husket. Jeg har også et mye lettere svinghjul og lettere clutch på min, samtidig som AC, luftkompressor og servostyring er fjernet (jeg vet ikke hva av dette som er med i vektene).

Åssen synes du det er å ratte uten servo a? Du slipper i allefall at servo'n ikke klarer å henge med når man ratter som værst. Har vært borti det noen ganger i langsvingen på rudskogen :)

Var det forresten deg jeg og en kammerat snakka litt med på gatebil på rudskogen nå i september? Vi stod å så på en grå e30 med hartge m50 motor. Den skulle ha 340 hk eller no men hadde standard m50 innsug.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen synes du det er å ratte uten servo a? Du slipper i allefall at servo'n ikke klarer å henge med når man ratter som værst. Har vært borti det noen ganger i langsvingen på rudskogen :)

Var det forresten deg jeg og en kammerat snakka litt med på gatebil på rudskogen nå i september? Vi stod å så på en grå e30 med hartge m50 motor. Den skulle ha 340 hk eller no men hadde standard m50 innsug.

 

Hilsen Trond

 

Hei! Ja, det var meg. :) Husker at vi syntes det var litt rart, da det spjeldet må være en skikkelig strupebrikke dersom det var såpass mye effekt som han sa. Det så jo ut som den gikk rimelig bra, så kanskje spjeldet var større enn "vanlig" M50? Kanskje spjeldet til US-S50 er større. Uansett tipper jeg den motoren hadde hatt godt av separate spjeld.

 

Hittil har det ikke vært noe problem uten servo, men nå har jeg ganske lang styring (orig. E30, jeg tror den er på 4 turns lock-2-lock), smale hjul og original caster. Dersom jeg bygger om til E36-tannstang blir det vel til å kjøre med servo, det er vel uansett ingen höjdare å kjøre en servotannstang uten olje (uten at jeg har prøvd dette).

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, det var meg. :) Husker at vi syntes det var litt rart, da det spjeldet må være en skikkelig strupebrikke dersom det var såpass mye effekt som han sa. Det så jo ut som den gikk rimelig bra, så kanskje spjeldet var større enn "vanlig" M50? Kanskje spjeldet til US-S50 er større. Uansett tipper jeg den motoren hadde hatt godt av separate spjeld.

 

Hittil har det ikke vært noe problem uten servo, men nå har jeg ganske lang styring (orig. E30, jeg tror den er på 4 turns lock-2-lock), smale hjul og original caster. Dersom jeg bygger om til E36-tannstang blir det vel til å kjøre med servo, det er vel uansett ingen höjdare å kjøre en servotannstang uten olje (uten at jeg har prøvd dette).

Så på hjemme siden til Hartge. Der stod det at 3,2 liter konverteringen ga rundt 260 hk så det er ikke umulig at han karen var litt optimist :) Men som du sier så hadde det nok hjelpa med separate spjeld. Er farlig å tippe men kanskje den hadde havna på nivå med din motor da. Er sikkert litt dårligere topp på hartge'n enn s50 men 0,2 liter kanskje utjevner litt. Dette ble jo mye tipping da :)

 

Trodde kanskje det ble litt tungt uten servo når man skal ratte raskt. Skal du bruke tannstang fra e36 3liter da eller? Er det ikke den som har kortest utveksling?

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på hjemme siden til Hartge. Der stod det at 3,2 liter konverteringen ga rundt 260 hk så det er ikke umulig at han karen var litt optimist :) Men som du sier så hadde det nok hjelpa med separate spjeld. Er farlig å tippe men kanskje den hadde havna på nivå med din motor da. Er sikkert litt dårligere topp på hartge'n enn s50 men 0,2 liter kanskje utjevner litt. Dette ble jo mye tipping da :)

 

Trodde kanskje det ble litt tungt uten servo når man skal ratte raskt. Skal du bruke tannstang fra e36 3liter da eller? Er det ikke den som har kortest utveksling?

 

Oki, hehe. Er sikkert skikkelig bunndrag i den, tenker jeg. Håper han kjører til neste sesong! Og du må også lure deg utpå med 5ern! :)

 

Stemmer at 3.0 M3 har kortest styring, tror den har 2.7 runder lock-til-lock. 3.2 er vel 3 runder, og vanlig E36 er 3.2 (med forbehold om hukommelsessvikt ;)). 2.7-tannstanga er nok passe dyr, så det hadde jo hjulpet med bare en vanlig E36-tannstang.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hehe. Er sikkert skikkelig bunndrag i den, tenker jeg. Håper han kjører til neste sesong! Og du må også lure deg utpå med 5ern! :)

 

Stemmer at 3.0 M3 har kortest styring, tror den har 2.7 runder lock-til-lock. 3.2 er vel 3 runder, og vanlig E36 er 3.2 (med forbehold om hukommelsessvikt ;)). 2.7-tannstanga er nok passe dyr, så det hadde jo hjulpet med bare en vanlig E36-tannstang.

Om han ikke hadde så mye hester som han sa så kunne han i alle fall kjøre :) Blir forhåpentligvis mer kjøring på meg til neste år. Ble 4 treff i år, men egentlig bare 2 da alt var som det skulle. Har hatt problemer med diffbremsen, med det ser ut til å ha vært min skyld og nå har vi antakelig fått tak i en som kan hjelpe. Håper vi deltar på samme treff til sommer'n da!

Burde være mulig å få tak i en vanlig tannstag til e36. Har jo blitt en del vraka av dem etterhvert.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Om han ikke hadde så mye hester som han sa så kunne han i alle fall kjøre :) Blir forhåpentligvis mer kjøring på meg til neste år. Ble 4 treff i år, men egentlig bare 2 da alt var som det skulle. Har hatt problemer med diffbremsen, med det ser ut til å ha vært min skyld og nå har vi antakelig fått tak i en som kan hjelpe. Håper vi deltar på samme treff til sommer'n da!

Burde være mulig å få tak i en vanlig tannstag til e36. Har jo blitt en del vraka av dem etterhvert.

 

Hilsen Trond

 

:) Litt sent svar på meg her...

 

Hva slags problemer har du hatt med diffbremsen? Du må få ordna dette til sommeren, og ja - vi må på treffe til sommeren! :)

 

Jeg trenger forresten en dynamo - lageret uler litt og nå har den sluttet å lade, så jeg tror jeg like gjerne bytter hele dersom jeg kommer over en som er billig. Noen som vet om dynamo fra M50 passer? Er det evt. noen som har en tilsalgs?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår