Gå til innhold

ha|||on: BMW E30 med M3 3.0 - Driftingprosjekt

Ranger emnet


ha|||on

Anbefalte innlegg

  • Svar 494
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Volvo-Lars

Ang. embelm...... Hva med å få lagd et "?" i samme form som et 320 emblem....."32?" på bakluka lissom.....la dem finne det på den hadre måten hehehehhe;) :D

 

Blir jo litt feil det da. Bedre med 3?0i da, eller 320i "?" bakpå :)

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva det blir til når det gjelder emblemer - det er ikke akkurat det som står i skallen min nå... :)

 

Kjøpte meg elektrisk kjølevifte, dynamoreim og diverse sensorer og slanger istad, og fikk på høyre motorfeste igår. Motoren er også tiltet mer mot høyre, slik at vinkelen blir riktigere (= bunnpanna står rettere). Slik får jeg også bedre plass til plenumet.

 

Nå må jeg skru. Ciao!

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser har jeg ikke vasket motorrommet etter at bilen ble fraktet hjem, men det kommer jeg heller ikke til å gjøre før alle sensorer + plenum + eksos er på plass (har sprayet alle kritiske steder med crc, da :D):

 

DSC03505.JPG

 

Jeg vil tro at M20/S50 er kortere enn M30/S38, hva sier du, pImp?

 

Holder for tiden på med å lage braketter til oljekjøler/vifte/radiator.

 

Kan noen svare på følgende spm (se på bildet under):

 

1. Hva er dette?

2. Hvorfor er "gummihetta" på kjedestrammeren klippet over?

(Det ser ikke ut som om 1. skal på 2., om dere skjønner :))

3: Hva er dette til? Vindusspylermotor?

 

DSC03681edit.JPG

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen motoren din er litt kortere. Jeg mener min står litt lenger bak en din og jeg har litt mindre plass forran en deg. Jeg kan kun bruke Alpina radiator.. men jeg vurderer å få flytta motoren enda lenger bakover :). Blir du ferdig til våren? Jeg satser på å få med meg masse treff til neste år :)

 

 

Btw jeg har et 316 merke som skal limes på ;)

 

 

Edit: den ledningen ser ut som en føler av ett eller annet slag. Det er ikke olje/temp/trykk sensor e.l til instrumentene? :)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du har plass igjen mellom motor og torpedovegg, eller har du tenkt å modifisere torpedoveggen?

 

Jeg fant ut hva ledningene er til: Originalt har motoren en luftkompressor som leder ren luft ut i eksosen når motoren er kald. På den måten senket man avgassverdiene før katalysatoren ble varmet opp. Helt uinteressant for min del med andre ord...

 

Jepp, satser på å få bilen igang iløpet av vinteren, og JA - målet er å få den på treffene til sommeren. Vi får satse på litt parallellkjøring med to 316'ener, da... :cool:

 

Har fått gjort dette iløpet av helga:

- Fikk montert grenrørene igår

- Fått tak i oljefilter og olje til første start. Dersom første starten går greit skal jeg la motoren gå en liten stund før jeg bytter til riktig olje og nytt filter, for å være på den sikre siden...

- Montert nytt bensinfilter

- Skal bytte reima til dynamoen imorgen, da jeg fikk en som var for kort.

- Montert oljetrykksmåler - viktig å ha

- Har kartlagt en det meste av det elektriske

 

Håper å komme igang med plenumet snart, satser på å lage et typisk "turbo-plenum". Bedre føre var, vet dere... ;)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller bygge om med bremsekaftfosterker som er hydraulisk drevet. Bmw har en som passer rett på, men jeg klarer aldri å husk hvilke modell det var ifra. Det orginale plenumkammeret skal ifølge de jeg har snakket med funka bra på turbo også(M5 vel og merke). Eneste som er at jeg kunne tenke med et lettere plenumkammer, regner ikke med at det til m3 er så mye lettere.. Det orginale mitt veier mange kilo.

 

Har litt mere plass bakover, men ikke mye. Det blir vel litt lett masering av torpedovegg og tunellen ;)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Skidracer!

 

Ho ho ho! Årets julegaver:

 

DSC03695.JPG

 

DSC03703.JPG

 

 

Legger også vet et lite bilde av modellen til plenumet:

 

DSC03697.JPG

 

Har kjøpt lambdasonder, men det er vansklelig å finne muttere til disse. Noen som vet hvem som fører muttere som passer til lambdasonder (det er vel like gjenger på alle)? Gjengene ser ut til å være M18, men hittil har jeg bare funnet M16 og M20..?

 

GOD JUL alle sammen!

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TAm

Morsomt prosjekt. Skal du ha skilter på den??

 

Sønnen min på 15 har en 88 318I som er under ombygging. , Han tenkte vel mer på en noe trimmet 325 motor eventuelt en 3.5 liter pga billigere priser på motor

 

Takker! Ja, planen er å ha skilter på den (disse er levert inn av forrige eier under byggingen, men er bare å hente ut).

 

Sønnen din har riktig bilsmak, og dersom han lurer litt på hvilken motor han skal bruke kan du jo tipse om http://www.e30.de. Generelt er det vel litt mer pusling for å få i en M30 (3.5) enn en M20 (2.5) fordi du må ordne nye motorfester, kortere mellomaksel og trylle litt med ledningsnett. M30 er imidlertid en ganske skuddsikker konstruksjon, og 3.5-litere får man jo nesten pælma etter seg, så det er nok ganske gunstig å bygge med en sånn.

 

M3-sekserne koster penger, for å si det sånn, men ombygginga er såpass morsom at det er verdt både penger, innsats, og litt mere penger... ;) I Sverige går det endel E30'er som er bygget om med M3-seksere, blant annet noen iX'er, og jeg har hørt flere hevde at en vanlig E30 (uten firehjulstrekk) burde klare 0-100 på lave 5s, dersom man får feste.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår