Gå til innhold

ha|||on: BMW E30 med M3 3.0 - Driftingprosjekt

Ranger emnet


ha|||on

Anbefalte innlegg

  • Svar 494
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, plenumet er nesten ferdig sveiset!

 

Kan poste bilder ikveld.

 

Girkasse og mellomaksel er tatt av, skal bestille 325 girkasse, mellomaksel og evt. komplett bakstilling.

 

Jeg trenger å forsterke clutchen (original M3 E30-clutch), og tenkte å bytte til sinterlameller/pucker. Noen som har prøvd Dalhems-lameller? Er det noen andre som selger ferdige lamelldiscer til en OK pris?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til alle: Dalhems har forsterka lamelldiscer til en rimelig penge! 1495,- for en med fire pucker og 1795,- for en med seks pucker. De har omtrent alle mulige slags nav og "normale" dimensjoner. Sammen med original trykkplate skal clutchen øke "grepet" med 30%, så det må jo bety at en clutch som er beregnet til 230nm burde klare over 300nm. I så fall passer det meg helt ypperlig, ettersom jeg har M3 E30-clutch! :cool:

 

Og til sist et lite stemningsbilde:

 

DSC03493cropped.JPG

 

God helg, alle sammen!

 

Edit: Nothing to see here, please move along. ;)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ha|||on

Jepp, plenumet er nesten ferdig sveiset!

 

Kan poste bilder ikveld.

 

Girkasse og mellomaksel er tatt av, skal bestille 325 girkasse, mellomaksel og evt. komplett bakstilling.

 

Jeg trenger å forsterke clutchen (original M3 E30-clutch), og tenkte å bytte til sinterlameller/pucker. Noen som har prøvd Dalhems-lameller? Er det noen andre som selger ferdige lamelldiscer til en OK pris?

 

Kjøpte 6 pukka Helix klutsj plate på kollevold rallyimport http://www.kollevold.no, 3000kr, litt dyr. vet det er billigere i Sverige.Så bruker jeg en standard ny 535 E28 trykkplate som jeg slipte ned 1 mm der den ligger ann mot svinghjulet for at den skal klemme litt hardere.

 

Vet ikke hvor mange nm det skal tåle, men det ser ut til å holde på motoren min nå, 3.5 liter med 0.9 i ladetrykk, vet ikke effekten, men den er rundt 350hk/550nm sier noen av hardkara i BMW miljøet :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki!

 

Jeg kommer nok til å prøve hockeypuckene fra Dalhems, tenker jeg. Går jo an å modifisere litt etterhvert dersom det blir for spett. Hadde vært deilig å slippe strammere fjærer, er så slapp i venstrefoten at det blir litt for mye pes å kicke hvis clutchen er for hard... :D

 

Men, Hersker Hans, du har jo litt erfaring med lamellsperrene til BMW, og jeg lurer på om jeg skal gå for orig. 25% lamellsperre fra 325 eller kjøre helt stivt/sveise en 325-diff (store typen).

 

Differ fra gamle 325 er vel slitte, og det er vel optimistisk å tro at det er så mye som 25% forspenning igjen i de gamle klumpene. Det går jo an å schimse de opp, men det er jo endel ulemper med en sånn sperre:

 

[*]Går fort istykker dersom den er slitt?

[*]Dyr

[*]Blir veldig varm ved hardkjøring, som fører til at jeg burde bytte diffcover til et som gir bedre kjøling, osv.

[/list=1]

Jeg må si jeg vurderer sterkt å kjøre med stiv aksel, men jeg er redd for hvor godt det kommer til å holde. Hvis det blir sveiset diff kommer jeg ihvertfall ikke til å mishandle bilen med lukeparkeringer og annet tull. Det må jo være sunnest for en sveiset diff å kjøre konstant med "bredt ställ", og så lite putring rundt rundkjøringer som mulig.

 

Får vel prøve å ta hensyn til dette i bruken av bilen. Hehe.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Er ikke det plenumet litt lite flow-vennlig?

 

Har såklart tenkt masse på flowen da vi laget plenumet, skal ta et bilde på innsiden, så kan du se. Nå går det jo ikke klart fram av bildene hvor inntaket blir, men det skal jo stå foran i venstre hjørne.

 

Men hva burde vært annerledes, mener du? Innspill mottas med takk! :)

 

Jeg har utgått fra modellen til høyre:

flow-patterns.jpg

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store foringene i bakstillinga har tatt helt kvelden på bilen min pga sveisa sperre. Men det kan jo byttes. har vel kjørt 12000km med sveisa sperre i år, på 8000km knakk jeg den første sperra, fikk enhjulstrekk da spline knakk til venstre drivaksel.

 

Jeg hadde mye slakk i drivverket, det er nok mye av årsaken til at ting ryker, hardyplata (gummien mellom girkasse og mellomaksel) er et svakt punkt, når den er slitt blir det mye slag i drivverket.

 

Jeg hadde 25% sperre på 535en når jeg kjøpte den, brukte opp den på en uke bare med litt inspirert kjøring på landeveien. det var i mars, og jeg kjente at sperra var utslitt når jeg sto å spant med 1 hjul på snøen i en bakke jeg vanligvis kommer lett opp.

 

Nå har jeg satt inn 25% sperre som jeg har shimmet opp 0.4mm til 60% ca visstnok. Det fungerer veldig bra så langt, sperrer fint, nå har jeg bare testa den skikkelig på snø og is da, så jeg vet ikke hvor mye juling den tåler, gidder ikke slite ut dyre piggdekk på asfalt.

 

Jeg syns det er gøy å kjøre på bane med sveisa sperre, du kjenner at det gnager litt i de bråeste svingene. Vet ikke hvor mye det hemmer rundetidene, sikkert litt. kjører på 1.16 med 535. Det er kanskje ikke så raskt, men jeg er jo vanligvis mest opptatt av å ligge sidelengs.

 

Jeg skal prøve å shimme opp lamellsperra på den gule bimmern min med en 0.8 shim, som skal tilsvare 95% sperre. i følge http://www.autopower.se, jeg har en teori om at jo strammere sperre man har, jo mindre slures det og da blir det mindre varmeutvikling og sperra varer lengre, vet ikke om det stemmer, hvis det ikke fungerer, går jeg sikkert tilbake til sveisa sperre.

 

Bilen din er vel en del lettere, det er vel en stor fordel, BMWene mine veier 700-800kg på bakakselen.

 

Jeg knakk løs knuta på en drivaksel også forresten.

 

041026_211359.jpg

 

Der ser du en knekt spline i midten, blitt litt kortere, og en sprengt drivknute, akselen er også med på bildet.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Bilen din er vel en del lettere, det er vel en stor fordel, BMWene mine veier 700-800kg på bakakselen.

 

Hehe... Hele bilen min på bakakselen din..... ;) Skal bli gøy å se hva bimmer'ne deres får til til våren!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Jeg skal prøve å shimme opp lamellsperra på den gule bimmern min med en 0.8 shim, som skal tilsvare 95% sperre. i følge http://www.autopower.se, jeg har en teori om at jo strammere sperre man har, jo mindre slures det og da blir det mindre varmeutvikling og sperra varer lengre, vet ikke om det stemmer, hvis det ikke fungerer, går jeg sikkert tilbake til sveisa sperre.

 

Bilen din er vel en del lettere, det er vel en stor fordel, BMWene mine veier 700-800kg på bakakselen.

 

 

Spennende! Ser shimsene rett og slett ut som veldig store skiver, eller er det mer innviklet? Dreier du bare til shims, da?

 

Sant det med vekta. Nå har jeg tatt ut alt av høyttalere og inventar i bagasjerommet, og resten av bilen skal jo også lettes. I tillegg har jeg jo ikke planer om å kjøre med R-dekk eller slicks, så da klyper det forhåpentligvis ikke så alt for mye med sveisa sperre. Men hvis det er en ok sak å spenne opp en lamelldiff kan det jo være at jeg går for det (jeg kikket her: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=79 ).

 

Hva var det som røyk i lamellsperra da den tok kvelden?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ha|||on

 

Spennende! Ser shimsene rett og slett ut som veldig store skiver, eller er det mer innviklet? Dreier du bare til shims, da?

 

Sant det med vekta. Nå har jeg tatt ut alt av høyttalere og inventar i bagasjerommet, og resten av bilen skal jo også lettes. I tillegg har jeg jo ikke planer om å kjøre med R-dekk eller slicks, så da klyper det forhåpentligvis ikke så alt for mye med sveisa sperre. Men hvis det er en ok sak å spenne opp en lamelldiff kan det jo være at jeg går for det (jeg kikket her: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=79 ).

 

Hva var det som røyk i lamellsperra da den tok kvelden?

 

det er 2 lameller i sperra, de var utslitte på min.

 

shimmen ser ut som en smultring på 90mm utvendig og 50mm innvendig, ca på størrelse med en smultring og mao. Jeg klippet shimmen ut med en platesaks, og slipte de nogenlunde runde med et slipebånd, ble vel sånn ca innenfor +/- 1mm i toleranse, tror ikke du trenger å være så veldig nøye, shimen blir bare liggende statisk i bånn av lamellpakka

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

det er 2 lameller i sperra, de var utslitte på min.

 

shimmen ser ut som en smultring på 90mm utvendig og 50mm innvendig, ca på størrelse med en smultring og mao. Jeg klippet shimmen ut med en platesaks, og slipte de nogenlunde runde med et slipebånd, ble vel sånn ca innenfor +/- 1mm i toleranse, tror ikke du trenger å være så veldig nøye, shimen blir bare liggende statisk i bånn av lamellpakka

 

Så diffen slutta bare å slure, men drevsatsen holdt (den ble med andre ord bruke som en vanlig diff)?

 

Jeg har forresten bestilt ny 6-pucks lamellplate fra Dalhems yummy

 

NeonMuffler: Det er 286hk DIN-hk originalt i motoren. Morsomt prosjekt på deg også - bra du starter tidlig! :)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår