Gå til innhold

Nye lyder da jeg skrudde opp trykket, HELP

Ranger emnet


vilhelm

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skrudde min 240 Trurbo - B21AT motor opp til 0,6 Bar idag, som den skal klare men når jeg dro på med fult turtall, så var det samme lyd som når man har kjørt bilen sin hardt og lenge, så stopper motoren, og hører den 'klire' lyden, hvor det nesten høres ut, som masse løse kuler som hopper omkring.

 

Takk,

Vilhelm

 

P.S. Håper jeg forklarte det på en måte som dere forsto.

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek: Det du hørte var trolig spik, eller tenningsbank!!! Dette er en ukontrollert "detonasjon" (i stedenfor en kontrollert forbrenning startet av tennpluggen) av drivstoffblandingen og gir enormt høye temperaturer i forbrenningsrommet med motorras som resultat!

 

Prøv først å senke fortenninga noen grader, eller helst monter en tenningscontroller som senker fortenninga automatisk etter turtall og ladetrykk.

 

Dersom dette ikke fungerer bør du skru ned trykket igjen til du får kontroll på grunnkompressjon - ladetrykkforhold, samt sjekk at den får nok bensin på full belastning da spik også kan fremprovoseres av for mager blanding.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje det ikke er tenningsbank likavel?

Jeg prøvde bilen min som jeg ellers gjøre hver dag, med å gi masse turtall, når jeg trykket gassen i bånn, så komer det rare lyder, men hvis jeg tar det litt og litt, helt til jeg har gassen i bånn, så får jeg ingen rare lyder, hva er grunnen?

 

Takk,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det...

 

Lyden du beskrev, en slags rask klirrelyd, kan høres ut som om det er tenningsbank, og man kjører ikke rundt og lurer på det i en turbobil. Man FORSIKRER seg at man IKKE har det! Tenningsbank er en hyppig årsak til havari (nedsmelting av stempler/ventiler) i en turbomotor, og det skjer fort!

 

Hvorfor det skjer bare når du gir raskt full gass kan være flere ting; bl.a. tenning/fordeler (drar på for mye fortenning) eller at forgasseren ikke mater raskt nok etter med bensin.

 

Jeg ville fått noen med peiling til å høre på den, slik at du ikke ødelegger motoren din.

 

Ellers kan det jo fort bli at du må kjøpe nye stempler og ny topp. Fulgt av større turbo og injectionsystem (glem forgassere!). Det var kanskje det du ville? Vel, da er det bare å gi gass! :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår