Gå til innhold

V6 biturbo - R6 Singel turbo (ladetrykk)

Ranger emnet


AXi0N

Anbefalte innlegg

Sikkert ett dumt spørsmål, men har grubla på dette en liten stund.

 

Hvis en V6 Biturbo lader 0.5 på hver turbo, vil det da bli 1.0 bar i ladetrykk?

 

Eller blir det samme effekt som en rekkesekser singelturbo med 0,5 ?

 

Håper på svar:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andreas_1

Ville vel kanskje påstå(uten bevis) at det er litt det samme som strøm da. Om du paralell kobler to batteri så får du like mye volt men dobbelt så mye ampere. Altså like mye trykk men mer luft og derfor mer kompressjon. Correct me if i'm wrong!:rolleyes:

I`m Correcting you, you`re wrong knock

Når du paralellkobler 2 batterier er spenningen fortsatt lik, mens kapasiteten blir doblet, dvs. at de holder dobbelt så lenge som 1 batteri ved samme belastning... Når du sier dobbelt så mye ampere, så tror jeg du tenker på Amperetimer som er betegnelsen på hvor mange ampere et batteri holder i hvor mange timer...

Håper dette rettet opp i forvirringen

 

MHV

Kristian

-86`VW Jetta G60 Turbo Megasquirt

x85`Audi Urquattro 10vt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andreas_1

SÅ du påstår at en snurre med 0,5 bar blåser like luft som to snurrer med 0,5 bar?!

Først og fremst - Glem ladetrykket. Det sier ingenting om hvor mye luftmasse motoren får i seg. Luftmassen måles i lbf/min; eller på metrisk: kg/min. Ladetrykket betyr ikke noe annet en hvor mye motstand lufta møter på tur inn i motoren; det sier ingenting om hvor mye luft motoren får i seg. Tenk deg at du blåser hardt igjennom et sugerør - det dannes et høyt trykk, men det er ikke rare luftmengden som går igjennom sugerøret. Så blåser du rett igjennom et 4-toms rør - her er det nesten ikke noe trykk, og luftmengden som går igjennom røret er kun avhengig av hvor gode lungene dine er. Poenget er at det er luftmasse per tid som skaper motoreffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Tenk deg at du blåser hardt igjennom et sugerør - det dannes et høyt trykk, men det er ikke rare luftmengden som går igjennom sugerøret..

 

Ok..

 

Men desto høyere trykk du lager gjennom sugerøret desto mer luft kommer det ut på andre siden!!... Hvis jeg blåser for halvparten av trykk kapasiteten på lungene mine, vil det komme dobbelt så mye hvis jeg blåser så hardt jeg kan.

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AXi0N

Men desto høyere trykk du lager gjennom sugerøret desto mer luft kommer det ut på andre siden!!... Hvis jeg blåser for halvparten av trykk kapasiteten på lungene mine, vil det komme dobbelt så mye hvis jeg blåser så hardt jeg kan.

Ser du nå hvor viktig det er med en effektiv grunnmotor? Det er så enkelt som det at jo større luftmasser en kan skyfle inn -> mere bensin -> mere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

 

på en turbo har vi en fin ting som kalles WasteGate!!! google it :p

 

google my ass.

Jeg spurte ikke hvordan man justerer ladetrykk. jeg lurer på hvordan man får synkronisert turboene til å lade likt. hvis du måler 1 bar med spjeldet, hvordan vet du at turboene leverer 0.5 bar hver? at ikke den ene leverer 0.7 å den andre 0.3

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by munin

google my ass.

Jeg spurte ikke hvordan man justerer ladetrykk. jeg lurer på hvordan man får synkronisert turboene til å lade likt. hvis du måler 1 bar med spjeldet, hvordan vet du at turboene leverer 0.5 bar hver? at ikke den ene leverer 0.7 å den andre 0.3

Har man to turboer har man med 100% sikkerhet to wastegater også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår