Kim_R Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Hei. Har nå prøvd ALT jeg kommer på. Kablene ligger adskildt å jeg har også trukket signalkabelen(e) rett fra spilleren og rett til forsterker for at det ikke slulle være forstyrrelser. (det er ikke bare dynamostøy fordi den er støy når motoren er av) Hvordan måle utgangen? <kan noen forklare steg for steg?? På forhånd takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 har spillern og forsterkern godt jordingpunkt ( det vil si slipt bort lakk +++ og tykk ledning) har du gjort dette så pakk kablene inn i alu folie du får kjøpt på mat butikken. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim_R Skrevet November 15, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Hei. Jeg har slipet vekk lakken helt ned til chassie på størrelse med en cd plate og skrudd et jordingspunkt godt fast. Jeg bruker 50mm^2 Stinger kabeler. og den blå utgaven av signalkabler! Hvorfor er det støy når jeg la signalkablene fra spilleren og "gjennom" lufta å bak? Hva er galt? Takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 prøv en annen spiller Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 hallå, du sier støy men hvilken type? durrende eller høytone støy? har du støy selv om signal kabelen er koblet av forsterkeren? er signal kabelen en "trippel skjermet"? (les tidligere innlegg ang. støy) mvh Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim_R Skrevet November 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 Hei. Når motorern er i gang er det vanlig dynamostøy som da somsagt følger etter motorens turtall. Når den er avslått er det som å stå inne på ett kraftverk om du skjønner? Det durer. Det er støy i bådde bassere og hattehøytalere men ikke frontsettet. Kan jeg ha jordet feil plass? Hvor er det best å jorde? Har ikke støy når jeg tar ut signalkablene. Og har heller ikke "trippel" skjermet. Har 1enkel til subbforsterker og en dobbel til hattehøytalere! Takk for svar:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 16, 2004 Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 prøv å "jorde" skjermen til RCAn som er ved spilleren men gjerne fra samme punkt som spilleren er jordet til -verd et forsøk, ellers er som alltid med støy: ikke gi opp... :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr2chris Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Kan være et støyfilter gjør susen da. Sier ikke at det er garantert å hjelpe, men har hjulpet i mange tilfeller. http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1093 -Christian, Bilradiospesialisten AS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Satt å surfet litt å da kommer jeg over denne siden..! Sjekk den ut..! http://www.bilstereoexperten.no/tips-pages/5.htm Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim_R Skrevet November 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 I dag greide jeg å fjerne støye:) Det var løsningen til (matador) som fungerte:) Takk! Løsningen var å jorde rca`n. Merkelig men da blei den extreme lyden borte. Men 1 nytt problem oppsto:(--> Da jeg jordet spiller og rca`n til batteriet ble det HELT stille:) (d.v.s:Ingen støy) men når jeg da jordet dette til chassie så var det støy (ikke så mye som før men støy) Kan det skade å koble spiller og rca`n til - på batteriet?????? Mvh Kim Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Noe sier meg at du skal jorde i karroseriet..! Men er ikke 100% sikker. Hvor skadelig det er eller ikke er, tør jeg ikke helt svare på. Men som sagt en fugl har plystret meg i øret engang når jeg spurte om det gikk an og koble jord fra forrsterker til minus på bat. Dette skulle IKKE forekomme. Det skal jordes i karroseri. Men her er det også snakk om litt større strøm forhold.. Svar noen ?? Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Når det gjelder store forsterkere som suger mye strøm jorder man i karosseriet. Men å koble en liten cd-spiller på minuspolen til batteriet gjør ikke noe til eller fra. Fra minuspolen går det uansett bare en ledning videre til chassis ;) Det du skal passe deg for er forskjellig jordpotensial på forsterker og cd-spiller. Altså hvis forsterkeren har dårlig jord og spilleren bra, eller omvendt. Da kan anlegget begynne å trekke strøm gjennom signalkabelen, noe som brenner av signalveien! For å forhindre dette sørger du for god jord i begge ender. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 må bare spørre siden jeg har lurt på dette en stund.. 1:Jorde RCA hva mener dere med det? og hvordan?.. 2:Åssen legger dere opp bedre jording til spilleren? Går dere inn på iso-kontakten og plugger dere inn på den som skal jord?(synes dette er kanskje litt spes, ettersom vil ikke jordledninga bli veldig tynn da? er vel ikke ikke vits i å koble stor ledning på liten ledning?.) sorry for kanskje litt "sure" spørsmål.. Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 1. Signalkabelen har RCA-plugg. Midtlederen i denne bærer signalet, mens ytterkappen er jord. Regner med de prøver å koble en ledning fra kappen til karosseri i dette tilfellet (?). Ellers er det en del som forsøker å skjerme kabelene ved å surre metallfolie fra ende til ende, og terminere metallfolien til karosseriet. 2. For det første trekker ikke cd-spilleren mye strøm. Den trenger ikke tjukk kabel. Hovedpoenget er at kontaktpunktet til jord er godt! Dvs. at kabelskoen har GOD kontakt med kordellene og at kabelskoen igjen har god kontakt direkte til metallet på et godt sted på karossieret. Det jeg mener med sistnevnte er at det er dumt å jorde i en eller annen ramme i dashen som kanskje bare sitter popnaglet på lakkert overflate til en annen del... til informasjon gjør det ikke noe særlig på cd-spilleren, om en liten del av strømkabelen er vanlig tynn ledning som i fra ISO-kontakten og inn til spiller. Det blir ikke særlig tap over kort kabelstrekke selvom kabelen er ganske tynn. (tap = kabelresistans x kabellengde). Ledningen fra ISO-kontakten kan du f.eks. putte i en sukkerbit, og koble videre derfra til jordingspunkt med rundt 4mm2. Det burde holde i massevis! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glx-rider Skrevet November 20, 2004 Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 OK..Lot smarter now!..:D Takker! Siter 2.0 glx, Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg