Gå til innhold

dynamo som uler/hyler?

Ranger emnet

auto82

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Nå nylig har det begynt å komme en plagsom hylelyd/uling fra dynamoen eller viftereima når jeg gir gass på tomgang(turtall). Også når jeg starter i 1. gir og rygger i revers. Hva kan dette skyldes? Er det tegn på slitasje? Noe jeg kan gjøre selv?

Bilen er en Honda Civic 85 mod. sedan, 4 dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn en hylelyd som tegn på slakkhet jeg mener. Da vil det jo hyle kraftig. Men denne lyden er som en slurelyd. Litt vanskelig å forklare. Er ikke viftereimen som er for stramm da? Dette problemet oppsto etter at et verksted skiftet registerreim. Da har de vel løstnet på viftereima for å komme til? Vet ikke jeg. Håper dere kan svare for meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima skal vel kunne vris 90 grader? Hvis den er for stram så merker du jo dette ganske fort da.. Har vært borti at verkstedet faktisk har prestert å sette på feil reim,slik at dem blir for brei,og slurer mot "veggene" på skiva.. Men,hvis du får vridd reima 90 grader,altså halvveis rundt,så er den stram nok..

Please correct me if I'm wrong.. ;)

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent etter på viftereima, og den kjennes ikke verken for stramm eller for slakk. Hva kan det være da? Dette plager meg at jeg ikke finner ut av noe. Er viftereima for bred eller? Noe slurer hvertfall, det er sikkert. Går det ikke an å finne det ut på en måte? Er vel ikke bra å starte bilen uten viftereim for å høre heller? På min bil driver viftereimen dynamo og vannpumpe.

Hilsen fra en frustrert ny regreim eier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by auto82

Må jeg ha den på verksted igjen nå da? Kan de slakke på regreima eller må de skifte til helt ny?

Kan ikke være strammehjulet/lager til viftereim heller da, eller?

Stikk til det verkstedet som gjorde utskiftingen,å reklamer på reprasjonen,ettersom de ikke har gjort det rett.. Da Møller gjorde dette for meg fikk jeg vite i ettertid at det var en lærling som hadde gjort det første gangen,da det ikke ble rett.. Da jeg kom tilbake gjorde visst verksmesteren det selv..

Kan jo alltids være lageret på dynamoen,men tviler på det..

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFFTOPIC! (Håper dere er nådige ;) )

VWGolfIIHFS: Du har en ganske distraherende avatar, får ikke med meg noe av det som står her :P

Hehe.. Jeg vet,synes faktisk den er litt irriterende selv,men finner ikke en passende arvtager.

Noe som skjer i S.Sjøen da? Kommer derfra selv,men er ei stund siden sist jeg var der..

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by auto82

Betyr det at jeg må bytte ut dynamoen?

Kan jeg sjekke om lyden forsvinner ved å starte uten viftereim altså? Er vel egentlig ikke bra? Den lader jo ikke + at vannpumpa da ikke fungerer? Men går det for en kort start og sjekk?

Går nok bra å sjekke uten dynamo selv om reimene også går på vannpumpa. Bare ikke la den gå så lenge at den blir for varm....Følg med instrumentene, da altså motortempen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider