Gå til innhold

GSM sporing av bilen. Bra eller ikke?

Ranger emnet

TommyTott

Anbefalte innlegg

Originally posted by Breisladdern inhttp://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=52904

eller gjør som jeg har planer om, billigste sporingseneheten som finnes:

1stk gammel mobiltelfon: (jeg har en nokia 3410)

1stk billader som du kobler til batteriet på bilen og setter i telefonen, telefonen gjemmer du feks bak sparkeplata under handskerommet.

Så kjøper du deg et netcom kontantkort. registrerer det, melder deg inn i netcom buddy. Vips så har du sporing på bilen din, Kan spores fra internett da får du opp kart over hvor mobilen(les bilen din) befinner seg.

les mer om buddy her: http://www.netcom.no/buddy

Testet ut dette litt i går.. Både med netcom buddy og med http://www.fleetonline.net sin tjeneste.. Fungerte greit, men nøyaktigheten er ikke akuratt den beste. Får selvfølgelig luket ut om bilen er i oslo eller i bergen eller hvor den er, men hvor i oslo eller bergen den er blir mindre nøyaktig.

For netcom buddy tjenesten trenger man ikke ha netcom for å kunne få meld på SMS. Meld vil da bli noe som dette:

9x xx xx xx er i området KJENN -FJELLHAMAR (LØRENSKOG). Dette er ca 2km i retning Nord-Øst for deg.

Skal man få kart på nettet derimot, må man ha netcom. Nøyaktigheten her har jeg ikke testet, men regner med at det er samme som på fleetonline..

På fleetonline har jeg testet et par ganger i Lørenskog området. Ene mobilen jeg testet på var plassert ca 3km unna markeringen på kartet.

Den andre ca 800m. Dette er vel fordi begge mobilene er koblet til samme base stasjon og det er denne som blir markert på kartet.

gsmsporing3.jpg

Mobilene var lokalisert ca inni de røde rundingene.

Mobilen (bilen) kan derfor være plassert i hele dette kartet (om ikke et større område, kommer helt ann på rekkevidden til base stajonen)

Som det stod på fleetonline sine sider så vil nøyaktigheten variere fra byer til byer.

Prøvde også med en mobil i Skien. Dette ble veldig unøyaktig.

Så unøyaktig at mobilens eier ikke kjente igjen området på kartet.

gsmsporing2.jpg

Men for å minske søkeområdet hvis bilen skulle bli stjålet, så er dette en glimrende måte å sikre bilen på. Litt lettere å leite etter bilen hvis du veit at den er i Kr. Sand området og ikke i Tr. Heim.

Jeg skal hvertfall skaffe meg en billig mobil og gjemme i bilen.

---------------------------------------

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at mitt tips kan være til nytte da!

Greitnok at man ikke får like nøyaktig resultat som ved GPS, men ikke glem prisforskjellen da...

Er glimrende for normale biler, har du en sinnsyk dyr bil så kjøp et skikkelig sporingsanlegg, da kan du også få billigere forsikring.

Noen forsikringselskap krever faktisk et ordentlig gjenfinningsystem for å forsikre de mest stjelte bilene, m3/m5, cosworth, audi rs og s serier..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Han kanke være mye kjent i Skien han kameraten din!! Detta er jo midt i sentrum jo :D

Veit ikke hvor godt Christine er kjent i skien jeg... Det veit vel du bedre enn meg.. Hehe..

Er som Breisladdern sier; tenk på prisforskjellen.. Får du tak i en billig/gammel mobil, så koster dette rundt 4-500kr, om ikke billigere.

1994 Mazda Mx-3 1,8 V6

x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P)

x Aprilia RS 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider