Gå til innhold

skifte bremseklosser

Ranger emnet

Udrugn

Anbefalte innlegg

Driver å skifter bremseklosser på min 95mod lancer nå. Har tatt av calipern. (måtte bytte skiver også). Den calipern delte seg jo i to deler. Den delen der klossene skal monteres, står nå på. Men den delen som skal holde klossene på plass fra begge sider, den får jeg ike på. Det er rett og slett ikke plass lengre nå som jeg har nye klosser. De gamle var slitt til metallet. Det virker nesten som denne calipern har presset de gamle lengre og lengre inn, og når jeg nå får nye så passer jo den selvsagt ikke på. Noen som kan hjelpe meg? Er relativt grønn på detta, setter pris på raske svar. Da jeg gjerne skulle ha fiksa dette ikveld el imorra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare å presse alt du makter. stemplene i kaliperen skal ligge så og si jevnt med godset på kaliperen. hvis de er gamle, så kan det hende et stempel har rusta fast e.l. bruk masse rustløser..mengden det kommer an på... :-). kan hende du må løsne bremserøret for "løsne på trykket"

hvis de fortsatt sitter fast, så tar du av hele kaliperen og setter den i skrustikka

Kjør hardt , kjør stil

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Udrugn

stempelet er den saken som sitter midt inni kalipern ikke sant?

den har no gjenger på utsiden... får prøve litt da

gjenger på utsiden??

ja stempele er denn store i midten.. du må presse denn helt inn før du setter kalipperen over skiva igjenn...

om du klare å få begge klossene på hver sin side av skiva så kan du prøve å dunke litt med en hammer på kalipperen for å se om den glir lettere over skiva da... sjønte du d?

mvh Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss detta er bak skal de skrus inn.. er detta forran er det liten mulighet at det skal skrus inn..

viss du ser på stempelet i calipperen (den runde søyla som stikker opp inni) så ser du om det er 2 "spor" oppå den, viss det er det så skal det skrus og presses samtidig inn,, detta er da viss det er bak..

viss det er foran kan du bare ta en stor tang å presse inn,, burde går relativt lett

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Udrugn

Nå dreit jeg meg ut.. satt plustelig med stempelt i hånda.

Bestemor mi er mest bedre enn meg til å skru bil.

Så nå er vel eneste mulighet å dra på mitsubishi å få dem til å se på dette?

Eller har dere noen andre triks på lur`? Stort mer gæli enn hva det er nå får det egentlig ikke blitt.

Flink gutt :rolleyes: åssen klarte du det? når du skulle ta en tang og presse det inn?????

Gjør det reint og press det inn igjen og få gummibelgen skikkelig, men nå må du huske å lufte bremsene også......

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du stempelet ut? Trykte vell på bremsepedalen du da eller?

Det var d jo selvsagt ingen som fortalte deg; Når calipern er tatt av skiva må du IKKE trykke på bremsen, men den advarselen kom vell litt for seint den regner jeg med ;)

Men nå har du lært til neste gang.

Btw: Du trenger ikke levere inn bilen for å få det sammen, bare gjøre rent stempelet så det ikke er noe skitt på det, samme med sporet til stempelet. Så setter du det inn igjen...Kan være litt hardt å sette det inn, men har du presse så skal det gå smertefritt...Bare husk å passe på slik at stempelet står rett, så du ikke setter det ned skjevt for da vil ødelegge det(den har jeg lært på før)...

Håper det ordner seg for deg da...På billigst mulig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så dum at jeg skrudde stempelet. Det satt veldig løst og endte fort i hånda mi. Jeg tok skrustikka og klemte det på plass igjen idag. Bytta fort/riktig på den andre sia. Lufta bremsene og nå er de gode som gull..

Takk for hjelpen alle sammen, det har vært til stor nytte. Jeg har aldri lært så mye som nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel....jeg kjørte en tur med bilen istad. Nå har det begynt å snø. Jeg skulle ut en liten tur, men nå virker det som at et av hjula ikke går like lett rundt som de andre. Bilen spinner utrulig lett, og når jeg bremser så bare sklir jeg (ja jeg veit at det er glattere når det er snø, men såååå glatt er det ikke). Det virker lissom som om noe henger igjen eller noe. Noen som kan hjelpe meg? Var litt iriterende detta. Var så fornøyd istad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hans - klossene må gli lett. Har vært borti uorginale klosser som måtte slipes litt i kantene for å passe. Dessuten kan det være en god ide å smøre gliflatene (baksiden av klossene) med kobberfett. Da glir de lettere og setter seg ikke så lett senere. Smør gjerne inn hjulboltene samtidig, men unngå å få fett på skive eller beleggdelen av klossene. Kobberfett får du i alle bilrekvisitaforretninger.

Ellers er det kjekt med verkstedhåndbøker om en er ikke har gjort en liknende operasjon før. Den jeg har til Galanten gjelder også Lancer. Lykke til!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider