Gå til innhold

Dump ventil, villig av og til, need help.

Ranger emnet


vilhelm

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg fiksa Dump på bilen min idag, har 2 "main questions".

 

1. Når den er motoren er "kald" eller har gått i si, 20 min, så får jeg ikke en lyd fra dumpen i det HELE TATT, men etter den har godt en stund, plutselig, så kommer den. Hvorfor sjer dette? Er dette vanlig?

 

2. Av og til, gir den mer lyd enn vanlig. Hvorfor sjer dette, selv om lade trykket er det samme? Jeg vil ha den høye lyden hele tiden, er det mulig gjøre fjæren enna slakkere enn den den er fra før, eller stramme den så får jeg høyere lyd?

 

Takk,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lyden i førsteomgang :) hehe, den er så kul den. Elsker den lyden, effekten får jeg tenke på senere :) er ikke så mye vits enna, har jo tross alt orginal turboen, når jeg får ny turbo, da burde jeg tenke mer på effekt :)

 

Takk,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

Lyden i førsteomgang :) hehe, den er så kul den. Elsker den lyden, effekten får jeg tenke på senere :) er ikke så mye vits enna, har jo tross alt orginal turboen, når jeg får ny turbo, da burde jeg tenke mer på effekt :)

 

Takk,

Vilhelm

 

Du er hvertfall skikkelig ærlig, det skal du ha! :D

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samma problemet med dumpen min. funker ikke når den er kald, men funker som faen når den er varm. når bilen har stått i to dager må jeg ta av dumpen og "myke" opp fjære før den åpner.. det er ikke dumpen det er noe galt med...husk at du kjører 240-turbo.værst i gata, men jævla gammalt og seigt.....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer løsningen (hehehhheeh):

 

Når bilen er kald så er stemplene og ringene mindre enn det de er når bilen er varm. Derfor dannes det et mindre undertrykk (vakuum) i motoren. Det er vakuum nok til å åpne ventil litt, men ikke alltid nok til å lage den ønskede lyden.

 

Dessuten når bilen er kald så går den på choke og hurtigtomgang, noe som også fører til ytterligere mindre vakuum til å åpne ventilen.

 

Dette er selvfølgelig bare en av tingene det kan være, men som regel er det dette som er den største årsaken til at dump ikke fungerer ved kald motor.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den funker ikke de første 20 min eller noe, selv om motoren er 'varm', man må kjøre den en stund, men plutselig så kommer den :) hehe, gleder meg til å prøve den igjen, prøvde kjøre idag, men det er så mye snø, så den bare spant, hehe :) Du har ikke sjangs til å få opp turbotrykket, det var litt surt, siden det var en kar med en Audi TT, som jeg skulle like å fly forbi han med FULL dump lyd, tror ikke han tørr å dra på da :) hehe, FAEN at det var glatt.... hehe... Men det er mange sjangser som det etterhvert :) TT- Er jo egentlig ikke NOE sprek, ser sprek ut, men jeg drar den TT'en med 170 HK eller hva den har med min 240 :)

 

Takk,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Her kommer løsningen (hehehhheeh):

 

Dessuten når bilen er kald så går den på choke og hurtigtomgang, noe som også fører til ytterligere mindre vakuum til å åpne ventilen.

;)

 

når bilen er så kald,er det jo å be om trøbbel hvis du gir på maks og skal ha en dumplyd.. :rolleyes:

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dump-ventilen blir da vel ikke varm.....? ikke varmere enn lufta som flow'er gjennom den,ihvertfall....?

 

var det dette du tenkte på?

Originally posted by MrHappy

 

Når bilen er kald så er stemplene og ringene mindre enn det de er når bilen er varm.

 

det var stemplene i _motoren_ han mente,ikke stemplet i dump'en... vet ikke om du misforstod,eller.no? :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

Ja, den funker ikke de første 20 min eller noe, selv om motoren er 'varm', man må kjøre den en stund, men plutselig så kommer den :) hehe, gleder meg til å prøve den igjen, prøvde kjøre idag, men det er så mye snø, så den bare spant, hehe :) Du har ikke sjangs til å få opp turbotrykket, det var litt surt, siden det var en kar med en Audi TT, som jeg skulle like å fly forbi han med FULL dump lyd, tror ikke han tørr å dra på da :) hehe, FAEN at det var glatt.... hehe... Men det er mange sjangser som det etterhvert :) TT- Er jo egentlig ikke NOE sprek, ser sprek ut, men jeg drar den TT'en med 170 HK eller hva den har med min 240 :)

 

Takk,

Vilhelm

 

Finnes TT med 1,8 Turbo på enten 180 eller 225 hk :)

 

Dessuten trur jeg TT'n har litt råere kjøreegenskaper enn den Volvoen din

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår