Gå til innhold

Problemer med å få start på bilen

wirrumsen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er galt.

For vel en uke siden skulle jeg kjøre bilen ut av garasjen. Der hadde den stått et par døgn. Jeg vred om nøkkelen, og hørte at bilen harket. Men start fikk jeg ikke. Det var åpenbart strøm på batteriet, men ikke nok futt til at bilen ville starte. Så måtte den dyttes igang. Da gikk den til slutt.

Siden da har det gått fint.

Helt til i dag tidlig. Etter første natt med litt minusgrader og snø. Skulle starte bilen, og det gikk ufattelig tregt. Først etter å ha holdt nøkkelen i tenningsposisjon i mangfoldige sekunder, ble det liv i skuta. Nå frykter jeg at det skal bli like trøblete når jeg skal hjem fra skolen om tre kvarter.

Er det batteriet som er nærmest dødt? Det er jo ennå strøm på det. Væskenivået er ennå over minimum. Har bestilt nytt batteri, men kan det være andre ting som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg faktisk funnet løsningen på problemet. Bensinmåleren er ikke særlig pålitelig...

Jeg fikk start på bilen, og kjørte hjemover. Men så ville ikke bilen gi noe gass, selv om jeg gjerne ville det. Og plutselig døde motoren og alt ble svart. Fikk kjørt inn i ei lomme, og prøvde å starte bilen igjen. Men, nei. Fikk ikke start.

Varsellampa for bensinen hadde bare lyst sporadisk på turen, men stort sett holdt den seg avslått. Så jeg ante fred og ingen fare.

Men etter litt overveiing, fant jeg ut at det kanskje var verdt et forsøk å låne ei bensinkanne, og fylle opp noen liter bensin fra bensinstasjonen to hundre meter unna. Kom tilbake til bilen, og fylte på de fem literne. Prøvde å starte bilen igjen. Men det gikk ei heller nå. Begynte å få bange anelser om at kanskje innsprøytingen eller noe sånt var gått til pisis. Så fikk jeg faren min til å taue meg noen meter, slik at jeg kanskje kunne få start på bilen på denne måten (uaktuelt å sku da bilen befant seg i en slak oppoverbakke).

Satte bilen i andregiret. Bestemte meg for bare å prøve å starte bilen en gang til før tauingen skulle starte. Glemte at jeg hadde satt bilen i gir, og hadde derfor ikke foten på clutchpedalen. Dermed gjorde bilen et lite byks fremover, og vips så startet den...

Kjørte opp på bensinstasjonen, og fylte opp 52 liter, i tillegg til de 5 liter jeg fylte på tanken fra kanna... Totalt 57 liter! Var ikke mange dråpene igjen på tanken med andre ord!

Men det er så ufattelig irriterende at bensinlampa ikke ville lyse da det var 10 liter igjen. Hadde bare kjørt drøye 2 mil fra den lyste første gang. Pleier å ha en backup i tripptelleren, for å finne ut hvor mye det er igjen på tanken. Men da bilen var på verksted for å skifte tannstang, nullstilte de selvfølgelig denne telleren, så jeg mistet backup'en. Så måtte selvfølgelig bensinlampa spille meg et puss.

Så nå har jeg lært; aldri mer drøye bensinpåfylling... Aldri under kvart tank... Så er jeg i det minste på den sikre siden.

Bil er til tider noe dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være litt forsiktig med å trekke en generell konklusjon, men jeg tror faktisk P10 har mye problemer når det kommer til bensintanken. Både bensinpumpen, bensinlampen og måleren i seg selv.

Bensinpumpen ryker jo som kjennt på rundt 160k, på min lyser ikke lampen i det hele tatt og måleren stoler jeg ikke et sekund på. Har hatt oppe hele dritten og stillt men det blir bare ikke bra. Samme på forrige P10 og to kompiser sin.

Mulig det er pga jeg har turbomotor men jeg kan ikke kjøre hardt mm jeg har over 1/4 tank. Under det og den kan begynner å småfuske i kraftige svinger og bakker. Akkurat det vet jeg flere turbobiler plages med, men likavel er det irriterende.

En annen ting er at målen synker med unormalt ujevn hastighet på P10. Fra full til halv går sakte mens halv til tom går fortere. Dette har naturligvis noe med utformingen på tanken å gjøre, men utifra det jeg husker er ikke tanken så inni hælvete ujevnt konstruert.

Konklusjon..

Eneste svakhet på P10 er bensintanken med dets tilbehør :D :D

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måler tok også kvelden i sin tid. Måleren og lampa fungerte. Men den siste tiden blei jeg plutselig litt misstenksom ovenfor lampa. Fikk på nesten maks en gang og da hadde ikke lampa lyst ett sekund. Men men.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Hele måleren min er død. Så jeg bruker triptelleren til å finne ut sånn ca når det nærmer seg tomt.

Måleren er nok ikke helt død, men den virker ikke å være helt stabil for øyeblikket. Blir spennende å se neste gang.

Jeg pleier alltid å bruke tripptelleren til å finne ut sånn ca hvor mye bensin jeg har igjen, i tilfelle bensinmåleren skal fuske. Men denne gangen har jeg hatt bilen på verksted, og da de koblet av strømmen, ble også tripptelleren nullstilt, slik at jeg ikke hadde kontroll på hvor mye som var kjørt. Og når da i tillegg bensinmåleren fant ut at den skulle streike i samme slengen, så gikk det som det gikk...

Uflaks, men pytt; gjort er gjort. Det gikk bra. Bare stoltheten fikk seg en liten knekk. Men ellers alt vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på primeraen min spratt pumpa løs fra festene, og målte derfor ikke riktig, så jeg kjørte tanken tom, men hadde fortsatt 1/4 på målern, så jeg gikk over det meste elektriske hjemme, uten å sjekke om det kom bensin frem til motorn før jeg tauet bilen på verksted.. de hadde bilen inne i 1time, og fiksa det.. og når jeg fikk regninga stod det bare P.S: husk å fylle bensin! det var litt flaut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider