SpYder Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 en kamerat av meg vil sveise sperre på sin toyota carina, men vi lurer på om hvordan elektroder vi burde bruke og hvor mye vi må fylle opp med sveis.?? noen som har erfaring med å sveise sperre i det hele tatt? hva gjorde dere? Siter <> 98 VW Golf 1.8 Highline [x] 92 VW Golf 1.8 hjÆlkjørt og solgt ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 sperre på en framhjulstrekker? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpYder Skrevet November 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 nei det er bakhjulsdrift... seff! er en gammal 84 mod men den spoler som oftest bare på ene bakhjulet.. hehe oxo er det jo heftigere med full sperre på glatt føre:P Siter <> 98 VW Golf 1.8 Highline [x] 92 VW Golf 1.8 hjÆlkjørt og solgt ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zub Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Er bare å fylle opp det! Du tar av lokket og hvis du kommer til da, så fyller du opp på planethjula. Dvs de 4 små drevene som sitter sammen, de skal du da sveise sammen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Bruk MIG! Spruter fælt og det blir slagg av elektrodesveising. Det jeg har fått til å holde best er å sveise solhjula fast til diffhuset. Ser zub kaller alle fire tannhjulene for planethjul, men det er bare de som står på den lille akslingen på tvers som heter planethjul, solhjula er de som står på drivakselene. Gjør grundig rent før sveising. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Ja, husk at det burde være HELT tørt å rent før sveising..... Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Et triks jeg har lært av bilcrossfolk, men ikke prøvd er å fylle opp "hulrommet" med bolter,muttre.. alt av stål og gjennomsveise heleskiten. Gjør du det i tillegg til det Larsern sa blir det en rimelig stiv og massiv aksel. Men Hersker Hans prata på at hans migatronic diff knakk akselen rett utenfor diffen. Så overdreven oppvarming av stikkakslen bør unngåes. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Originally posted by Skody Et triks jeg har lært av bilcrossfolk, men ikke prøvd er å fylle opp "hulrommet" med bolter,muttre.. alt av stål og gjennomsveise heleskiten. Gjør du det i tillegg til det Larsern sa blir det en rimelig stiv og massiv aksel. Men Hersker Hans prata på at hans migatronic diff knakk akselen rett utenfor diffen. Så overdreven oppvarming av stikkakslen bør unngåes. Der sa du noe ja. Vi varma opp diffen noe sinnsykt når vi sveisa den. hele klumpen var rød. Ganske sikkert at vi svekket metallet. Det går evt an å vippe ut stikkakslene kanskje. den ene stikkakselen min knakk rett av og den andre er vridd fast inni der. Rakk å kjøre 4000km sånn ca tror jeg. Bilen min er ganske tung på bakhjula da 700 kg. Så det er sikkert lettere å få en sveisa diff til å holde på en lettere bil. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind99 Skrevet Mai 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 hvis du skal bli kvitt olja, lønner det seg og helle bensin oppi og fyre på da, altså brenne opp olja, vi gjorde det på en sirra, den sveisen holder enda ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 (endret) Har sveist sperre 3 ganger nå, så har skjønt litt av det. Tingen med elektrode er at når du sveiser legger det seg slagg, og dette må bankes vekk, før du sveiser over dette igjen. I tilegg er det vanskeligere å oppnå et bra resultat med elektrode, enn om du MIG sveiser dette. Som sagt tar du å sveiser mellom tennene, og også inni den "skjermen" der det går to bolter ned. Sveis slik at mest mulig stål knytter de to drevene til "skjermen" i midten, samt rundt disse to boltene. Jeg har hatt problem med at jeg sveiste sperre, og så knakk disse to boltene. Sveis også masse, hvis ikke ryker sperra. Min røyk 3 ganger fordi jeg sveiste for lite. Til slutt hadde jeg sikkert matetet på med 1 kg stål. Hvis du skal mate på med 1 kg med stål i elektrode pinner vil dette også bli veldig dyrt. Etter jobben prøver du å få ut mest mulig sveisesprut. Bytt også olje, og fyll på 1 dl mer olje enn det du tappet ut. Er snakk om kanskje 8 dl du skal ha på den. Når du sveiser bruker du relativt høy varme, altså mye strøm, og justerer opp matingen til et litt lavere nivå. Spruter du mye justerer du bittegrann ned på matingen eller opp på varmen, til det spruter minst mulig. Grunnen til at du må bruke høy varme er for å få best mulig smelteeffekt, og at det vil gå altfor tregt hvis ikke. Du vil nok bruke minst 1 time på arbeidet, og det er litt fysisk krevende. En ting du kommer til å legge merke til når du sladder med sperre, er at når bilen først kommer breit, så kommer den skammbreit, og ofte uforberedt. Derfor må du venne deg litt til dette, så ta det litt rolig i begynnelsen. Husk også på at sperre på bakaksel sliter rimelig mye på dekk, og drivverk. Endret Mai 31, 2009 av _Evje_ Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 Ikke napp ut stikkakslene, de kan være viene å få inn igjen etterpå, dess mere du får sammensmelta inni selve diffen dess bedre, men man må tenke på varme til simmerringer etc. Ha blåsespissen klar. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Mai 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2009 Du finner fort de svake ledda i drivverk og understell ja, og dekkforbruket øker "endel": Men er det verdt det? oh yes :D Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2009 Når det gjelder avkjøling tror jeg det skal mye til før det blir så varmt at lagre og simmeringer tar kvelden, men det kan sikkert skje under rette omstendigheter. Du trenger ikke ta tiden, du bare sveiser i noen sekunder av gangen, før du stopper opp og ser etter hvor du må fortsette. Husk at når du sveiser oppover må du ikke mate på en smelteklump, for den eksploderer, eller drypper plutselig. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansien Skrevet Juni 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2009 Er det et fett hvilken olje man heller i diffen etterpå, eller er det viktig at det er samme type olje som skal være i diffen? Siter '09 Ford Ranger '91 Mazda 323 GTX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2009 Fyll på girolje, det funker helt prima. Er uansett en gammel bil, så da er det heller ikke like nøye bare den får smøring. Husk på at du kanskje må lage til ny pakning når du skal sette på dekselet på nytt. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.