Gå til innhold

Sveise sperre

Ranger emnet


SpYder

Anbefalte innlegg

Bruk MIG! Spruter fælt og det blir slagg av elektrodesveising.

 

Det jeg har fått til å holde best er å sveise solhjula fast til diffhuset. Ser zub kaller alle fire tannhjulene for planethjul, men det er bare de som står på den lille akslingen på tvers som heter planethjul, solhjula er de som står på drivakselene.

Gjør grundig rent før sveising.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks jeg har lært av bilcrossfolk, men ikke prøvd er å fylle opp "hulrommet" med bolter,muttre.. alt av stål og gjennomsveise heleskiten. Gjør du det i tillegg til det Larsern sa blir det en rimelig stiv og massiv aksel. Men Hersker Hans prata på at hans migatronic diff knakk akselen rett utenfor diffen. Så overdreven oppvarming av stikkakslen bør unngåes.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Et triks jeg har lært av bilcrossfolk, men ikke prøvd er å fylle opp "hulrommet" med bolter,muttre.. alt av stål og gjennomsveise heleskiten. Gjør du det i tillegg til det Larsern sa blir det en rimelig stiv og massiv aksel. Men Hersker Hans prata på at hans migatronic diff knakk akselen rett utenfor diffen. Så overdreven oppvarming av stikkakslen bør unngåes.

 

Der sa du noe ja. Vi varma opp diffen noe sinnsykt når vi sveisa den. hele klumpen var rød. Ganske sikkert at vi svekket metallet.

Det går evt an å vippe ut stikkakslene kanskje. den ene stikkakselen min knakk rett av og den andre er vridd fast inni der. Rakk å kjøre 4000km sånn ca tror jeg. Bilen min er ganske tung på bakhjula da 700 kg. Så det er sikkert lettere å få en sveisa diff til å holde på en lettere bil.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Har sveist sperre 3 ganger nå, så har skjønt litt av det. Tingen med elektrode er at når du sveiser legger det seg slagg, og dette må bankes vekk, før du sveiser over dette igjen. I tilegg er det vanskeligere å oppnå et bra resultat med elektrode, enn om du MIG sveiser dette.

 

Som sagt tar du å sveiser mellom tennene, og også inni den "skjermen" der det går to bolter ned. Sveis slik at mest mulig stål knytter de to drevene til "skjermen" i midten, samt rundt disse to boltene. Jeg har hatt problem med at jeg sveiste sperre, og så knakk disse to boltene. Sveis også masse, hvis ikke ryker sperra. Min røyk 3 ganger fordi jeg sveiste for lite. Til slutt hadde jeg sikkert matetet på med 1 kg stål. Hvis du skal mate på med 1 kg med stål i elektrode pinner vil dette også bli veldig dyrt.

 

Etter jobben prøver du å få ut mest mulig sveisesprut. Bytt også olje, og fyll på 1 dl mer olje enn det du tappet ut. Er snakk om kanskje 8 dl du skal ha på den.

 

Når du sveiser bruker du relativt høy varme, altså mye strøm, og justerer opp matingen til et litt lavere nivå. Spruter du mye justerer du bittegrann ned på matingen eller opp på varmen, til det spruter minst mulig. Grunnen til at du må bruke høy varme er for å få best mulig smelteeffekt, og at det vil gå altfor tregt hvis ikke. Du vil nok bruke minst 1 time på arbeidet, og det er litt fysisk krevende.

 

En ting du kommer til å legge merke til når du sladder med sperre, er at når bilen først kommer breit, så kommer den skammbreit, og ofte uforberedt. Derfor må du venne deg litt til dette, så ta det litt rolig i begynnelsen.

 

Husk også på at sperre på bakaksel sliter rimelig mye på dekk, og drivverk.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke napp ut stikkakslene, de kan være viene å få inn igjen etterpå, dess mere du får sammensmelta inni selve diffen dess bedre, men man må tenke på varme til simmerringer etc. Ha blåsespissen klar.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder avkjøling tror jeg det skal mye til før det blir så varmt at lagre og simmeringer tar kvelden, men det kan sikkert skje under rette omstendigheter. Du trenger ikke ta tiden, du bare sveiser i noen sekunder av gangen, før du stopper opp og ser etter hvor du må fortsette. Husk at når du sveiser oppover må du ikke mate på en smelteklump, for den eksploderer, eller drypper plutselig. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på girolje, det funker helt prima. Er uansett en gammel bil, så da er det heller ikke like nøye bare den får smøring. Husk på at du kanskje må lage til ny pakning når du skal sette på dekselet på nytt. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår