Gå til innhold

Hvorfor blir det kaos og klaging sørpå når snøen kommer?

Ranger emnet

CrZyWiz

Anbefalte innlegg

Originally posted by Laaars

Så jo trafikken stod stillestående på motorveien og andre steder i Asker.

Men så snødde det jo ca 15 - 20cm. på få timer, så det kunne vel komme litt brått på for enkelte.

PÅ hvem da, de som ikke kan lese/skrive/høre da eller, var jo meldt snø på værmeldingene søndag(14.11) og at det skulle komme ons/torsdag 17/18.11

Og en annen vesentlig ting VI BOR JO FOR F:::: I NORGE..

Her er det vår, sommer, høst, vinter.

I fjor kom det snø i Oktober.......

Vinterdekk var det lov og kjøre med siden 1.11!

Udugelighet blandt østlendinger kaller jeg det......... Eller latskap.......

Kjørte selv på sommerdekk når snøen kom, men har 4wd og er IKKE redd snøen.

Skiftet senere på kvelden og er gla for det i dag.(Mye slaps som frøs i natt/dagen i dag)

Mvh

Kim

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by jallis

(ikke ta dette personlig)

jeg har fått inntrykket av at folk sørpå er generelt mere pysete enn folk lengre nord i landet.

ikke bare når det gjelder bilkjøring.

f.ex: for noen år siden var det en litt kraftigere høststorm enn vanlig her, flere hundre år gamle grantrær knakk som fyrstikker og hele dunderlands-dalen så ut som en slagmark. sikkert 2-300 trær som tok kvelden. trær falt over e6 flere plasser.

(ingenting på nyhetene)

i fjor var det stor ståhei og kaos pga ei gammal røtn eik som var blåst ned i oppkjørsla til en kar sørpå...

(det var hovedoppslag på tv2-nyhetene)

Mye mulig det stemmer, men har vel mye med at det bor "litt" flere folk her nede....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha igår så jeg mye latterlig :) mens jeg og en kompis var ute å breia med sierran så vi biler i grøfta, i autovernet, oppå autovernet, inni hverandre osv.

vi bytte til vinterdekk i går og var ute å lekte litt.. jeg skal være enig om at det var sinnsykt glatt selv med piggdekk, med herregud folk må jo lære seg og kjøre

akkuratt som om dem aldri har sett detta hvite som detter ned fra himmern

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som tenker på at vinteren her nede faktisk er en helt annen en vinteren nordpå? Her nede snør det, så blir det mildvær, så fryser det på, så snør det osv osv...

Jeg velger å tro at temperaturer er det magiske ordet her.

Minusgradene i nordnorge kryper langt forbi østlandsområdet sine, her kan det plutselig bli plussgrader...

Det aller beste er hvit, hardpakka snø på vegen, men med væromslag og salting i store mengder, blir vegbanen livsfarlig.

Det været som kom igår, eneste som hadde hjulpet der, var kjettinger. Hvem kjører med kjetting idag liksom?

På en annen side ser man lett hvilke som aldri skulle hatt førerkort så fort glatta kommer, mye ubrukelige sjåfører..(pensjonister osv)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært nevnt flere ganger i tråden, men greit med gjentakelser:

For det første, så bor det mer enn 30-40 personer i Oslo :) En helt annen trafikkmengde på veiene i Oslo enn det er i nord-Norge. En hendelse her, får mye større omfang her enn i nord-Norge. Antallet biler i grøfta, er nok ikke så ille i forhold til hvor mange biler det er på veien her.

Videre er folk i Oslo generellt mer travle mennesker, og mange nedprioriterer dekkskift fordi de føler de har viktigere ting å gjøre (selvfølgelig korttenkt).

Og når stressede folk blir forsinket, klager de.

Det er også høy andel nye landsmenn i Oslo, som kanskje skjelden eller aldri har kjørt på snø før.

Til slutt: Oslo er nesten som en helt annen verden sammenlignet med eksempelvis tromsø. Både på godt og ondt :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunn til kaos: folk her nede glemmer hva ordet vinter innebærer.. og husker aldri på den delen om at det kom snø og glatte i fjor og alle år før det!! pluss at det er veeeeldig mang gammle damer/herre som ikke har lært seg det å ta det med ro, og beholde konsen oppe når det er litt over gjennomsnitt glatt ute! (er mange unge som er ille og aza!! hehe)

grunn til klaging: vi har nede liker ikke snø og kulde.. vi er mere vandt til sol og sommer.. ergo så klager vi når det blir kaldt..hehe

men er snat som noen sier her ja.. er mange som viser at di aldri budre hatt lappen.. muligens man bør innføre sesong bestem tildeling av lappen..

de som kan kjøre vinter får en som varer alle 12 mnd.. resten.. de får det i sommer månedane! det hadde hvert noe det..hehe :P

likt å sett halve norge troppe opp på purkestasjonen og lever inn lappen for denne sesongen ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har både kjørt bil sørpå og nordpå når den første snøen har kommet, og det er tildels store forskjeller.

Her i Oslo er det vanvittig glatt fordi enten den aller første snøen faller på asfalten smelter for så å bli til is som det deretter kommer snø oppå (G L A T T) eller at det har regnet litt fint forurenset vann ned på tørr asfalt (såpe) som så fryser osv. og det hjelper ikke på at noen innkompetente fehuer blankpolerer isen med å dra en burnout verdt en pokal.

For det andre er det brøytingen, her i Oslo brøytes det ikke før et døgn etter at snøen har kommet og da får man noe sinnsyk jævelskap kalt hjulspor (dype sådan) med is i kantene og nedi og fine isvuller i midten (en slags minihalfpipe av is som er som skapt for å ødelegge biler som ikke er en halv meter over bakken).

Temperaturen er jo som nevnt før her en ugrei jævel (mildt om dagen, kaldt om natten).

Men, ja det er vanvittig mange mennesker her i Oslo hvertfall som jeg får følelsen av er akutt senile, så snart snøen kommer glemmer de A L T de lærte forrige vinter *sukk*

Det bor også en god del sytepaver (les de litt mer velstående av oss som er vant til å bli tørket i ræva med silketørkle av en personlige tjener), men at alle østlendinger er noen inkompetente dophuer som ikke kan kjøre bil det er ikke sant.

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har vel ca 500.000 folk i området, la oss si at 150.000 av dem er ute å kjører. 1 % av dem har sommerdekk og 1% egentlig ikke har noe på veien å gjøre i utgangspunktet (F.eks nye landsmenn og folk som generelt er dårlige til å kjøre bil)

Da er det 3000 stykker som sklir rundt å lager "trøbbel" for de andre bilistene som har tatt sine forhåndsregler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkmengden utgjør forskjellen. Står det biler i grøfta blir folk veldig nysgjerrige og kjører sakte forbi og titter. Da blir det masse kø. Alltid noen idioter som har sommerdekk første dagene med snø, da går trafikken tregt.

Kjører du Mantaen din i grøfta i store deler av nord norge og oppover så blir det ikke mye kaos på veiene av det.

Med 9 mnd vinter og 3 mnd dårlig skiføre bør dere faen meg klare å kjøre på snø ja :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se meg enig i Hersker Hans og de andre som skylder på trafikkmengden. Synes for min del at det er kaos uansett årstid, hehe. Alltid noen som klarer å drite seg ut og forårsake kaos for andre. Men seff, å bytte til vinterdekk er noe alle kunne gjort litt tidligere i storbyer - spesiellt om en har piggfritt. Sliter mindre på vei og dekk og har mindre å si på kjøreegenskapene (ja, ja, ja bremselengde, myk gummi osv, kjør etter forholdene).

La selv om for over en mnd siden, men det kun fordi jeg skulle nordover og det var frost om natta.

Anyways. Gamle damer, busser, nevrotiske kvinnfolk (ja ok da, og mannfolk) og uerfarne rånere er en gruppe som alltid skaper problemer i vårt trafikksamfunn. HA! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Det er også høy andel nye landsmenn i Oslo, som kanskje skjelden eller aldri har kjørt på snø før.

Men kjører de her må de ha lappen, har de lappen har de nok hatt glattkjøringskurs..? :rolleyes:

Er min første vinter med lappen nå, innrømmer at jeg er litt overforsiktig av og til, men kun for å slippe overraskelser og bulker... :) Kommer nok til å leke litt etterhvert med erfaring og behersking av bilen på vinterføre! :D

Men denne diskusjonen og vinterkaos-ved-første-snøfall kommer hvert eneste år... Vi i sør/øst må begynne å prioritere litt tid til dekkskift osv. FØR snøen faller! Hrmpfh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke folk bare slutte å skrive slikt om de nye landsmennene?var også ute og kjørte da det snødde på onsdag..og ja...når brøytebilene på sette på kjettinger for å komme opp en svak bakke..da er det glatt..og da hjelper det ikke om man er utenlandsk eller ikke...de fleste jeg så igår var hvite nordmenn som hadde kjørt seg fast...så...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke folk bare slutte å skrive slikt om de nye landsmennene?

Ja, man kan slutte å skrive om de, men det kan aldri forandre på det faktum at de får problemer på norskt vinterføre, heller ikke at en del av våre nye landsmenn nekter for at man har vikeplikt for kvinner som kommer fra høyre.

Volvo BM 430- 76 mod

Volvo 242 Deluxe 78 mod

Zetor 92 L 84 mod

Fordson Major 66 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider