Gå til innhold

Turbomontering bak bakaksel på FR biler :)

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

http://www.ststurbo.com/how_it_works

 

product_demo_ezr.JPG

 

Syns denne var litt morsom og interessant, Firma som monterer turbokit bak bakakselen på biler med oljesmøring og innsugsluftrør helt fram til motoren. Noen som har noen meninger. Virker jo teit i utgangspunktet, men det har kanskje noe for seg?

 

Trenger ikke intercooler står det. Får nok mye kjøling i det lange røret fram til innsuget, men en intercooler kjøler nok bedre. Men har kanskje til gjengjeld større trykktap?

 

Turbolag står det ikke noe om som jeg kan se, det er sikkert bittelitt mere lag.

 

Sikkert smart på biler som har fyldig motorrom fra før, på v motorer blir det jo mindre rør akkurat i motorrommet og man slipper å ha to turboer i motorommet eller masse teite rør som samler eksos i en turbo i motorrommet.

 

Vektofordeling blir kanskje bedre på noen biler. Slipper tung frontmontert intercooler. turboen veier litt og. får vekta lenger bak.

 

Tøff turbolyd står det at man får,

 

olja får kjøling på vei til turboen

 

Turboen får høyere diff trykk fordi det ikke er eksosanlegg etter turboen, stemmer jo, men blir jo litt teoretisk og.

 

Jeg vet ikke om jeg liker hekkmontert turbo, bare syns det var litt interessant. Sikkert fint på noen typer biler.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

det må jo bli veldig turbolagg

 

Jeg tror ikke det blir så mye mer. Fordi det er ikke det å få eksosen fram til turboen eller ladelufta fra turboen fram som tar tid. Det som tar tid er å få turboen til å begynne å snurre etter den har fått eksostrykk

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod en ganske bra artikkel om dette i nyeste (?) Popular hot rodding, der de testet det på en 2002 CAmaro el no...

*finne link*

 

Ideen er jo der, og det funker jo... STS skriver jo at dette med varmeeffekten er overdrevent, noe jeg ihvertfall tror på. (er jo gassen som hovedsaklig skal klemme på bladene, ikke varmen)

 

http://www.popularhotrodding.com/tech/0411phr_sts/index.html

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Hovedproblemet er at du får et enormt varmetap i eksosen før den når turboen. Dermed får man også trykkfall... Gassresponsen er nok heller ikke helt på topp, nødløsning i mine øyne:D

 

På STS siden påstår de at kaldere/tettere eksos driver turbinen mere effektivt. Vet ikke helt om jeg tror helt på den.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo er ikke mitt felt, så kanskje jeg trår i baret her. Ja, det vil være et varmetap i eksosen frem til bakakselen, men massen som skal dytte turboen er den samme med forbehold om utkondensert vann. Dermed like stor kraft. Her er vel differansetrykket viktig?

 

Er det ikke vanlig å montere turbo før kat? En katalysator vil jo heve temperaturen på eksosen igjen i den grad det har betydning.

 

Nedkjøling gir trykktap? Er vel motsatt? Jo kaldere en gassblanding er, jo mindre plass tar den og lettere er den å transportere i rør?

 

En ting jeg ville bekymret meg litt for var holbarheten i aggresivt miljø. Ved hver oppstart vil det utkondensere seg meget urent og aggressivt vann i eksosen, og det tar litt tid før det blir skikkelig temperatur på eksosen inn på turbo? Vil en turbo montert bak være mer kresen på materialvalg enn en konvensjonelt plassert turbo? Min erfaring er i alle fall at eksosrøret ruster (innvendig) mest bakerst, og i flensene som varmes opp tregt.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggy

Nedkjøling gir trykktap? Er vel motsatt? Jo kaldere en gassblanding er, jo mindre plass tar den og lettere er den å transportere i rør?

Du forklarte det egentligt selv der.. men.. Når eksosen er varm, tar den mye plass, og skaper trykk i det den presser seg utover.. når den blir nedkjølt på vei bakover, så tar den plutseligt mindre plass, med samme mengde eksos, og då må det jo bli trykkfall bakover i systemet?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - du har et poeng der! Nedkjøling gir lavere trykk/mindre volum - to sider av samme sak. Tipper det er viktig at turboen er designet i forhold til "luft"-volumet som skal passere, akuratt som et kraftverk: Stort trykk/vekt = liten turbin og omvendt.

 

Men en kommer ikke bort fra at massen er uforandret, og at volumreduksjonen gir mindre trykktap via friksjon. Her blir det vel en kombinasjon av flere forhold. Gøyal tanketrim i alle fall. Hvem blir først (på forumet) til å prøve i praksis?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Hovedproblemet er at du får et enormt varmetap i eksosen før den når turboen. Dermed får man også trykkfall... Gassresponsen er nok heller ikke helt på topp, nødløsning i mine øyne:D

Er derfor de bruker mindre A/R-ratio på eksosen i de kitta...fordi gassen "krymper" pga varmetap...og så lenge man bruker gradvis tynnere rør (til en grense,seff) bakover,blir ikke lagget stort...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker rundt oljereturen fra turboen? Tommelfingerregel er jo at det skal være kortest mulig vei, med størst mulig fall og minst mulig motstand for olja, for å slippe unødvendig (mot)trykk for smøreolja (Blåse tetninger/oljeforbruk/lekkasje?) Elektrisk sugepumpe for returen? Eller klarer den å presse olja tilbake selv? Turboer laget spesielt for, eller bedre egnet til slik bruk?

 

Husker jeg leste om bakmontert turbo på ls1tech-forumet, rista litt på huet selv, men de som har det på sine biler klaget ikke over lag hvertfall. Artig tanke er det uansett... Og ja, etter å ha skrudd på LT1/LS1 Camaro/Firebird/Corvette '93-'03modeller, kan jeg skrive under på at det er elendig plass i motorrommet (H*£@etes AC-annlegg!!!!)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår