Gå til innhold

Turbomontering bak bakaksel på FR biler :)

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

Originally posted by Chevy350

Noen som har noen tanker rundt oljereturen fra turboen? Tommelfingerregel er jo at det skal være kortest mulig vei, med størst mulig fall og minst mulig motstand for olja, for å slippe unødvendig (mot)trykk for smøreolja (Blåse tetninger/oljeforbruk/lekkasje?) Elektrisk sugepumpe for returen? Eller klarer den å presse olja tilbake selv? Turboer laget spesielt for, eller bedre egnet til slik bruk?

 

Sånn som jeg har på sykkelen tenker jeg...liten catchtank med lufting,(for å hindre vakuum) og en el-pumpe for å dytte olja tilbake og opp over veivhusnivå....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at luften skal kjøles er fordi den skal bli kompakt da blir det flere luft monykyler per cm^3 og på den måten så får men flere luft monykyler inn i sylynderen og for at da bensin-luft forholdet skal være riktig må man ha mer bensin

og mer bensin = mere power

 

hvis dere ikke tror jeg gå på http://auto.howstuffworks.com/

søk turbo å begyn å les og lær... mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Det er jo en kjempefordel her og det er grenrør.

Standard manifoil og rør helt frem til turbo.

Jeg kan tenke meg det kommer slike universalkit på markedet om ikke lenge.

 

Blir vel sikkert til at man lager flenser på turboene som passer rett på f.eks 2,5" eksosrør som de fleste har fra før... Da slepper man sagt å lage nye grenrør..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Papperboy

grunnen til at luften skal kjøles er fordi den skal bli kompakt da blir det flere luft monykyler per cm^3 og på den måten så får men flere luft monykyler inn i sylynderen og for at da bensin-luft forholdet skal være riktig må man ha mer bensin

og mer bensin = mere power

 

hvis dere ikke tror jeg gå på http://auto.howstuffworks.com/

søk turbo å begyn å les og lær... mvh Fredrik

 

Ja men nå snakker du innsug. Ganske sikker på at det var eksos det var snakk om!;)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Blir vel sikkert til at man lager flenser på turboene som passer rett på f.eks 2,5" eksosrør som de fleste har fra før... Da slepper man sagt å lage nye grenrør..

 

Skal du ha grenrør foran og 2.5 rør hele veien bak til turboen blir det LAG city.....når gassen kjølner,tar den mindre plass. Eneste grunnen til at dette virker er fordi røret er såpass smått at hastigheten blir holdt oppe. Synker hastigheten,tar det tid før trykket når vifta.... = lag. :) På en vanlig 2-liter betyr det at du bør ta vekk alle potter etc i veien,og ha fabrikksdimensjon på røra...1,75 " er vel standard. Da er sikkert 2" max du kan ha..

 

Speed is critical. På så mangt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har testet dette nå. Det funker helt fint. Ikke spesielt mye turbolag, men har ett problem jeg trenger løsning på. Motoren kveles/bremser hvis man gir bare litt gass, gir man litt mere går alt helt fint, ..veldig irriterende ved bykjøring.

 

Det er en overgang fra 2" til 3" før gass-spjeld og luftmengde måleren er ca 4 meter fra gass-spjeldet. Har en mistanke om at den lange veien mellom gass-spjeldet og luftmengde måleren er problemet.

Noen her som har tips til løsning på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke flyttet mengdemåleren frem og bare skjøtet ledningene..? Blir nok litt krøll pga luftmengden som er målt men ikke fremme enda...blir som å legge inn forsinkelse på TPS'en sånn at den reagerer et halvt sekund etter at du gir gass...det ville vel gitt samme problemet som det rørlengden gir deg nå.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde for meg at mengdemåleren skulle være før trykksida av turboen, men det er vel ikke nødvendig... :wonder Har laget rør og overganger fremme i motorrommet til slik at det blir litt arbeid å flytte den frem igjen. Men må vel det.. så fremt jeg ikke finner en annen løsning. Takk for bra tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetilførsel henter jeg med en T fra oljetrykksbryteren. Bruker en elektrisk oljepumpe til returen, forsøkte først uten... men det var bare å glemme. Vurderte først ett eget oljesystem bak med en egen tank og pumpe, lagde bl.a. oljetanken, men gikk bort i fra dette. Bakkeklaring bak ble problematisk...

Skal legge ut noen bilder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår